Ict-dienstverlener Sogeti gaat in Nederland reorganiseren, waardoor 57 directie-, management- en staffuncties vervallen. Het bedrijf brengt het aantal divisies terug van acht naar vier en ook worden er intern mensen verschoven. Directeur Jeroen Versteeg wil Sogeti zo ‘slagvaardiger maken om sneller te kunnen schakelen in een veranderende markt’.
Sogeti trommelde op 10 november 2011 het personeel op in de Amsterdamse RAI om tekst en uitleg te geven over de organisatorische aanpassingen. Na het herstructureren van de organisatie heeft Sogeti nog divisies voor de solutions-aanpak, applicaties (met daarin offshoring), infrastructuurdienstverlening (inclusief hi-tech) en software control met testing. De dienstverlener gaat ook enkele verkoopafdelingen samenvoegen.
Geen ontslagen onder professionals
Doordat Sogeti met minder divisies gaat werken, wordt het aantal directieleden teruggebracht van zeventien naar elf. Hiermee vervalt de huidige tweelaagse directiestructuur. Deze reducering sijpelt volgens een woordvoerder van het bedrijf door naar de management- en staffuncties daaronder. Zij benadrukt dat er geen ontslagen vallen onder de professionals en dat het aantal van 57 nog geen 2 procent is op het totaal van 3126 arbeidsplaatsen. Wel moet zij erkennen dat de ontslagen vallen in de driehonderd tot vierhonderd aansturende en ondersteunende functies.
In de toelichting aan het personeel geeft Sogeti aan dat er meer geïnvesteerd gaat worden in de ontwikkeling van gestandaardiseerde oplossingen en services op het gebied van Microsoft en Java. Verder is het plan om meer in te zetten op de testing-markt. Project- en implementatiedienstverlening wordt getransformeerd naar business- en technologiespecifieke services op dit gebied. Tot slot gaat Sogeti zich in zijn applicatiedienstverlening meer richten op het beheer van applicaties.
Het nieuwe werken
Op het gebeid van het nieuwe werken kondigde Sogeti ook nieuwe zaken aan. Momenteel wordt er al locatieonafhankelijk gewerkt, maar de dienstverlener gaat nu ook de privéapparaten van medewerkers ondersteunen (red. bring your own device, BYOD) en wordt een actiever gebruik van social media gestimuleerd.
Dit artikel mist ook nog 40 personen die teruggezet zijn in functie. Dus het management en staf is naast de 57 man ook nog met 40 man ingekrompen. En meneer Versteeg, tsja die blijft gewoon zitten…
@Sogetissssst, trust me, als de hoogte van je salaris zo belangrijk voor je is, kun je beter professional blijven!
Ik schrik van de reacties. Het gaat hier om mensen die op straat worden gezet. Is het ontslaan van een manager niet (zo) erg? Daarnaast is dit toch een bedrijf waarvan de CEO heeft belooft niemand te ontslaan? Is die man dus ook vertrokken?
Van 17 naar 11 directieleden, de overige 6 mogen gewoon aanblijven en hebben allen een nieuwe rol binnen het MT van de divisies. Slagvaardiger worden met dezelfde leiders aan de top, dat is een hele bijzondere. Tot nu toe lijkt het vooral een mooie stoelendans van vriendjes in de top, waar het overige peroneel de dupe van wordt. Weer een hele bijzondere wending van Sogeti. Heel jammer, want dit is een hele mooie club waar heel veel potentie inzit.
Dit soort reorganisatie acties levert gekleurde reacties; dat mag en is voorspelbaar.
Een g o e d e lezer leest:
1) “Bedrijf slagvaardiger maken om sneller te kunnen schakelen in een veranderende markt”.
2) “Opheffen tweelaags directiestructuur”.
3) “Deze reducering sijpelt door naar de management- en staffuncties daaronder”
Dit vertaalt zich naar:
ad 1)
– de markt is definitief veranderd
– de economie/crisis blijft (te) lang in de dip en vereist een andere aanpak
ad 2)
– Maatregelen zijn nodig om slagvaardig te blijven
– sneller schakelen = kortere communicatielijnen
– Daartoe wordt de divisiestructuur aangepast en tevens de onderliggende managementlaag kleiner.
– Door deze stroomlijning wordt er sneller/directer geschakeld tussen management en sales ten gunste van besluitvorming
ad 3)
De structuurwijziging raakt dus de directielaag en de managementlaag daaronder. Natuurlijk worden dan ook ondersteunende staffuncties geraakt.
JA het is vervelend voor hen die vertrekken of weer als professional-in-het-veld aan de slag gaan.
Bedenk wel dat deze collegae stuk-voor-stuk hun kwaliteiten hebben en hun weg elders zullen vinden.
en…. Sogeti hanteert een Sociaal Plan voor hen die gedwongen vertrekken.
PS
Meer gebruik van sociale media = oa ter reductie van het interne mailverkeer (dat laatste valt inmiddels in dezelfde categorie als snailmail…)
Artikel over Ordina gelezen en het zou wel een stunt zijn als Centric Ordina overneemt al denk ik niet dat dit zal gebeuren.
@CPT, Ik kan wel erg lachen om je scherpzinnige opmerking.
De wc-dame poetst de wc’s ook uit hoofde van een zekere profesionaliteit. in deze hoeft zij zich dus kenlijk ook geen zorgen te maken om haar baanzekerheid.
@ Jelle,
Jij bent vast niet getroffen en weet niet wat het Sociaal Plan inhoud. Maar je schrijft een mooi verhaal, geloof je echt dat eea gaat werken met dezelfde personen aan het stuur.
Zoals als ik het lees en zie, is het weer een mooie stoelendans van Sogeti. Vorig jaar is er ook een structuur wijziging geweest met dezelfde mensen aan het stuur en nu weer verandering maar op directie nivo en de laag eronder veranderd er nog niet steeds veel.
Maar ook deze verschillen van inzicht mogen.
Jaja, dat ‘prachtige’ verhaal ging er bij mij ook zo in, zoals Jelle het beschrijft, tot je bedankt wordt voor al het goede voorwerk. Het opvallende is, dat het vooral jonge, weerbare personen uit de onderste managementlaag omvat. Het old boys network blijft intact met een nieuwe directie van 11. Ik zie de grap er wel van in, met betrekking tot deze maand. Een paar mooie veren in de hoeden van het Executive Commitee en Alaaf!
Neem mobile apps, een onderwerp waar de huidige CEO zich aan vastklampt. Onterecht in mijn ogen, omdat een bredere ondersteuning van HTML5 de meeste apps op termijn overbodig zal maken. Maar in deze expertise (webdesign) investeert het bedrijf nu weer helemaal niet …