Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KPN ontlast ICT-beheer met snoepmachine

27 januari 2012 - 15:20ActueelCloud & InfrastructuurAccentureKPN
Sander Hulsman
Sander Hulsman

KPN Corporate Market gaat de ict-helpdesk ontlasten met een nieuwe machine: de Get-IT. Dit is een soort snoepmachine waaruit medewerkers de meest basale ict-producten kunnen halen. Het grote voordeel voor bedrijven is dat er geen administratieve afhandeling van de ict-onderdelen meer nodig is en beheerders meer tijd overhouden voor belangrijkere ict-handelingen.

Get-IT is een soort snoepmachine maar dan gevuld met ict-verbruiksproducten, zoals adapters, netwerkkaarten, accu's, veiligheidskabels, headsets en toetsenborden. Medewerkers kunnen met losgeld, bankpas, chipknip of de bedrijfspas de ict-producten uit de machine halen.

Accenture

In Nederland is ict-dienstverlener Accenture het eerste bedrijf dat de KPN-snoepmachine in huis heeft gehaald. ‘Op dit moment kost het bij veel bedrijven, ook bij ons, veel handmatige administratieve handelingen als werknemers ict-onderdelen willen vervangen of nodig hebben', aldus Accenture-woordvoerder Anja van Beijnum-Breunis. ‘Door de Get-IT-automaat is geen handmatige uitlevering van dit soort middelen meer noodzakelijk. Bovendien zijn deze middelen 24/7 beschikbaar en is uitgifte dus niet meer afhankelijk van de openingstijden van de ict-afdeling of service desk.'

Het innovatieve van dit apparaat zit ‘m volgens Van Beijnum-Breunis in de billingstroom die met het product wordt geleverd. ‘Dat is dus in de applicatie aan de achterkant. We testen het product nu en als alles goed gaat komt er ook een op onze vestiging in Almere en breiden we langzaam uit naar Brussel, Parijs en wie weet de rest van de wereld.'

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    18 reacties op “KPN ontlast ICT-beheer met snoepmachine”

    Nieuwere reacties »
    1. Erwin schreef:
      27 januari 2012 om 16:57

      Zeker iemand eens bij Google en Facebook gekeken… Daar halen ze al jaren toetsenborden, muizen enz uit dit soort kasten. Innovatie ? nee, goed gejat.

      Login om te reageren
    2. athellion 557 schreef:
      28 januari 2012 om 22:06

      Getronics/KPN is al reeds 3 kwart jaar bezig met het testen van zo’n apparaat en was toen al bezig met dit in de markt aan het zetten.

      Login om te reageren
    3. PaVaKe schreef:
      29 januari 2012 om 05:20

      Wat ik me afvraag: hoe weet de beheersorganisatie nu of de onderdelen voor zakelijk of privé gebruik gekocht worden bij zo’n automaat?

      Wanneer ik (als gebruiker) iets moet bestellen, en ik bestel bijvoorbeeld 4 keer een per jaar een nieuw toetsenbord (omdat mijn kinderen dit gebruiken en er regelmatig drinken over laten vallen), dan zou ik vragen kunnen krijgen.

      Met zo’n automaat kan ik onbeperkt toetsenborden bestellen, niemand die wat vraagt.

      En de beheersorganisatie denkt vervolgens dat er een probleem is met de toetsenborden, omdat deze zo vaak gekocht worden

      Login om te reageren
    4. athellion 557 schreef:
      29 januari 2012 om 08:51

      Artikelen die met contant geld/bankpas/chipknip gekocht worden zijn niet voor kosten van de beheersorganisatie (jij bent degene die geld neerlegd voor het artikel).

      Als je artikelen koopt met de bedrijfspas zal het geregisteerd worden.
      Mocht je 4 toetsenborden per jaar uit het apparaat gaan halen zal er echt wel iemand bij je langskomen om te vragen wat jij in vredesnaam met al die toetsenborden doet

      Login om te reageren
    5. PaVaKe schreef:
      29 januari 2012 om 16:17

      @athellion: maar in dat geval wil ik helemaal geen gebruik maken van zo’n automaat. Al die artikelen die in de automaat zitten heb ik nodig om mijn werk te kunnen doen, en daarvan verwacht ik dat mijn werkgever daarin voorziet.

      Derhalve wil ik dat helemaal niet betalen met eigen geld, toch? Dus gebruik ik de bedrijfspas.
      Krijgen alle medewerkers nu dan een bedrijfspas. En daarbij dan de volgende vraag: wegen de kosten van het bedrijfsbreed uitrollen van zo’n bedrijfspas dan nog wel op tegen de winst die de beheersorganisatie maakt met dit concept?

      Overigens, nu ik er wat langer over nagedacht heb, plaats ik zowieso een vraagteken bij de businesscase van dit model. Het idee is wel leuk hoor, maar als ik even kijk naar de laatste 7 jaar dat ik bij mijn huidige werkgever zit:
      – 1 keer nieuwe PC omdat de grafische kaart het begeven had, en de PC al over zijn gebruikerstermijn heen was
      – 1 keer vervangen van PC door laptop door veranderende rol
      – 1 keer (in den beginne) vervanging van standaard toetsenbord door ergonomisch model

      Tenzij ik niet representatief ben, had die automaat aan mij weinig verdiend in de afgelopen 7 jaar dus.

      Login om te reageren
    6. Kazaa schreef:
      30 januari 2012 om 11:41

      @PaVaKe

      Zo’n pas is toch gewoon een oplossing, als jij iets nodig hebt loop je langs de automaat, het kost je niets, het wordt alleen geregistreerd.

      wanneer jij 2x per jaar een item hebt gehaald gaat er misschien een mailtje naar jouw manager die het even uitzoekt.

      Ideale oplossing om de helpdesk te verlichten met kleine meuk.

      Login om te reageren
    7. Maarten schreef:
      30 januari 2012 om 11:48

      Net als PaVeKe zie ik het gehele nut van dit apparaat niet. Het aantal keer dat er iets vervangen wordt op jaarbasis is op één hand te tellen… Daarnaast zie ik een bijzonder groot deel van de eindgebruikers echt geen toetsenbord of muis zelf aansluiten zonder daarbij drie keer op te bellen.

      Login om te reageren
    8. Patrick schreef:
      30 januari 2012 om 12:03

      Plus dat de medewerkers vaak die pas bij grotere bedrijven toch al hebben voor o.a. het bedrijfsrestaurant. In die zin kost het geen extra geld, hooguit iets snellere slijtage van de pas zelf.

      Off topic: Net als die toetsenborden zit er ook geen controle bij het bedrijfsrestaurant.
      Als jij 4 belegde broodjes haalt kan/mag dat en zou je er 1 kunnen eten en 3 voor je vriendin en kids mee kunnen nemen. Wel zullen wellicht je collega’s wat vragen gaan stellen. ;-

      Login om te reageren
    9. Red schreef:
      30 januari 2012 om 12:05

      Maar ja, je moet daarnaast natuurlijk ook vooral denken aan toners, usb sticks, cd-roms en alle andere gewenste kantoorartikelen. Op deze wijze ontlast je ICT of facility organisatie behoorlijk. Prima oplossing.

      Login om te reageren
    10. Henri Koppen schreef:
      30 januari 2012 om 12:26

      Ik verbaas me eigenlijk over de reacties. Alsof het moeite kost om een compliment te geven.

      Ik vind het een geweldig idee om een paar redenen:

      De kracht van cloud computing zit hem in een groot deel van het aspect van “Zelfbediening”. Zelfbediening is magie. Met zo’n automaat stimuleer je ook een stuk zelfbediening. Wil je een extra nokia opladen of ben je die van huis vergeten? Net als een Snicker halen, trek ik hem uit de muur.

      Je probeert weer eens wat anders. PaVaKe zou 1 keer in de zeven jaar er gebruik van maken. Stel je bent een groot bedrijf met 50.000 mensen / 7 jaar/ 250 werkdagen in een jaar = 28 keer gebruik per dag. Beetje flauw, want je zit met 50.000 man niet in 1 pand, maar het gaat om statistiek. Je hebt nu eenmaal vertegenwoordigers die meer spullen verbruiken dan iemand die productie doet. Door zo’n automaat leer je ook weer dingen.

      Je zou ook een soort interne webshop kunnen bouwen op basis van zelfbediening. Het gaat erom dat je probeert standaard zaken uit te voeren zonder dat hier eigen arbeid aan te pas komt.

      Je kunt van alles van dit ding vinden, maar je weet pas of het werkt als je hem gebruikt. Het effect zou wel eens anders kunnen zijn dan je zou vermoeden.

      Kortom, ik vind het een mooi initiatief. En Erwin zijn commentaar over dat jatten geen innovatie is vind ik zo simpel. Innovatie betekent vernieuwing. Dit kan ook een vernieuwing zijn *voor jouw bedrijf*. Innovatie hoeft echt niet global te zijn, een belangrijk inzicht!

      Als ik als bedrijf met Het Nieuwe Werken aan de slag ga, is dat voor mijn bedrijf innovatief. Als alles globaal uniek moet zijn om innovatief te zijn dan is Apple niet innovatief. Met een Nokia kon je ook al internetten, bellen en had een touch screen en kon je games installeren.

      Remember that you’re absolutely unique! Just like everyone else…..

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs