Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

HDD-fabrikanten schroeven massaal garantie terug

03 februari 2012 - 09:05ActueelCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Fabrikanten van hard disk drives (hdd's) schroeven massaal de garantie terug van vijf naar één jaar. Zij zien zich hiertoe genoodzaakt omdat de kwaliteit van de harde schijven achteruit is gegaan na de overstromingen eind 2011 in Thailand. Doordat lokale hdd-fabrikanten nauwelijks of geen kwalitatief goede schijfeenheden kunnen produceren, is er wereldwijd een grijze markt op gang gekomen. Deze grijze harde schijven zijn kwalitatief beduidend minder.

Volgens Stellar Data Recovery, specialist op het gebied van dataherstel, is dit voor de ict-sector een buitengewoon slechte ontwikkeling en pakt dit uiteindelijk negatief uit voor de gebruiker. Chief operations officer Kees Jan Meerman ziet de bui al hangen: ‘Gebruikers gaan van deze ontwikkeling vroeg of laat last krijgen. Als fabrikanten menen op deze manier veel kosten te kunnen besparen, geeft dat aan dat hdd's vaak defecten vertonen.'

Gevolgen

De overstromingen in Thailand hebben verstrekkende gevolgen voor veel bedrijven over de hele wereld. Zo draaide AMD hierdoor verlies in het vierde kwartaal van 2011, vielen de recordcijfers van Intel over 2011 lager uit, stelde Gartner de verwachte ict-uitgaven voor 2012 naar beneden bij, moest Acer de prijzen van zijn pc's verhogen en verhoogden NetApp en EMC de prijzen van harde schijven. Dell verhoogde zijn prijzen niet, ondanks dat het tekort aan harde schijven de omzet van het bedrijf beïnvloedde. IDC verwacht dat het tekort aan harde schijven door de Thaise overstromingen tot in 2013 voelbaar zal blijven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Verkoop Windows daalt door tekort harde schijven

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vraag naar SSD’s groeit jaarlijks ruim 50 procent

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Dell verhoogt prijzen harde schijven niet

    NetApp
    ActueelCloud & Infrastructuur

    NetApp verhoogt prijzen harde schijven

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    EMC verhoogt prijzen harde schijven

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Apple koopt Israëlische SSD-specialist Anobit

    13 reacties op “HDD-fabrikanten schroeven massaal garantie terug”

    Nieuwere reacties »
    1. m schreef:
      3 februari 2012 om 11:35

      Een harde schijf (of SSD) met je gevoelige data heeft juist LANGERE garantie nodig i.p.v. kortere garantie. Zeker als dat mogelijk is voor een tientje ofzo meer per harddisk (dat is natuurlijk wel even de vraag).

      Login om te reageren
    2. JV schreef:
      3 februari 2012 om 11:50

      Proef ik kartelvorming met de hdd garantie termijnen?
      of het achterwege laten van kwaliteitstesten tbv lagere kostpijs?

      Duw(tje) in de rug voor cloudstorage…

      Login om te reageren
    3. HP schreef:
      3 februari 2012 om 12:20

      Werkt cloudstorage dan niet met HDD’s?

      Login om te reageren
    4. Bert schreef:
      3 februari 2012 om 12:28

      Duw(tje) in de rug voor cloudstorage…

      ja, en daar wordt het met een krijtje op een bord gescheven…..

      Login om te reageren
    5. ME schreef:
      3 februari 2012 om 12:45

      Duw in de rug voor solid state drives (SSD).

      Login om te reageren
    6. Maarten Oberman schreef:
      3 februari 2012 om 12:48

      opties genoeg voor de wateroverflow:
      geintegreerde datacompressie
      SSD’s want die komen elders vandaan
      toch maar eens de bittenbak saneren, (ontdubbeling, versie beheerSing) scheelt daarna ook performance

      Login om te reageren
    7. mauwerd schreef:
      3 februari 2012 om 14:09

      storage techniek wordt ingewikkelder/risicovoller/lastiger vanwege die hogere kans op uitval per harddisk.
      Dat wordt dus eerder uitbesteed als specialisme.
      Goed voor cloud dus.

      Login om te reageren
    8. michiel schreef:
      3 februari 2012 om 15:30

      Duw in de rug voor Backup & Recovery fabrikanten die Hardware onafhankelijk kunnen restoren en ook nog eens ook Cloud Opslag leveren.

      Login om te reageren
    9. Remko Westrik schreef:
      3 februari 2012 om 17:10

      Welke leveranciers schroeven de garantie omlaag zou ik willen weten?

      Er bestond altijd al een flink verschil in garantie tussen de typen disken. 1 jaar voor de grote SATA schijven, 3 tot 5 jaar voor de enterprise schijven.

      Uit Thailand komen/kwamen met name de SATA schijven waarop dus meestal maar 1 jaar garantie zat. Op grijze markt harde schijven is het zeer afhankelijk van de leverancier of er überhaupt aanspraak gemaakt kan worden op garantie.

      Sowieso is het verstandig om een back-up strategie te hebben. Een prima start is 3-2-1. 3 kopiën van de data, op 2 lokaties, waarvan 1 buiten de deur. Cloud kan daarvan deel uitmaken.

      Login om te reageren
    10. Wally schreef:
      5 februari 2012 om 09:48

      Kortere garantie op hdd’s omdat de fabrikant zijn lokale fabrieken niet op orde kan houden na iets teveel water? Dan was er fundamenteel al iets fout in die lage lonen fabriekjes lijkt me. Of daar kwamen sowieso al inferieure disks vandaan en dan worden nu ook de beter geproduceerde disks qua garantie afgewaardeerd. Het klinkt me iets teveel als een verzonnen argument om (garantie)kosten te besparen.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs