Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wat doen Amerikanen anders dan Europeanen?

03 mei 2012 - 05:41OpinieInnovatie & Transformatie
drs. Hugo Messer
drs. Hugo Messer

Ik spreek vaak mensen in India die bpo- of softwarebedrijven runnen en ik ben altijd verbaasd door hoe veel mensen er werken. Mensen vertellen me dat ze hun bedrijf vijf jaar geleden gestart zijn en dat ze nu tweeduizend mensen in dienst hebben.

In Management Team, een bekend Nederlands blad, las ik over Intelenet. Dit business process outsourcing (bpo)-bedrijf begon tien jaar geleden met veertig werknemers en heeft er nu 42.000. Het meeste werk dat naar India verplaatst wordt, komt uit de Verenigde Staten. Ze doen dingen dus anders dan wij.

Die Indiase bedrijven kunnen zo snel groeien omdat er mensen beschikbaar zijn. Infosys begon 25 jaar geleden met tien mensen en heeft nu meer dan honderdduizend mensen in dienst. Zulke verhalen zouden niet mogelijk zijn in Europa. Maar het werk moet er ook zijn. Blijkbaar outsourced de VS veel meer dan wij Europeanen. Als we het in Nederland over een groot softwarebedrijf hebben, heeft dat bedrijf ongeveer honderd man in dienst. In de outsourcingindustrie heeft een groot bedrijf in Oost-Europa niet meer dan duizend werknemers. Dus wat doen de Amerikanen anders?

* Een voor de hand liggende reden is de taal. Ze kunnen mensen in India veel werk laten doen omdat ze dezelfde taal spreken.
* Het kan ook de opportunistische manier van denken van de Amerikanen zijn. Als ze een handelsmogelijkheid zien, gaan ze daar ook voor. Zijn wij Europeanen te conservatief?
* Heeft het met geld te maken? Ik denk dat de salarissen in West-Europa ongeveer hetzelfde of hoger zijn dan in de VS, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er voor ons niet genoeg prikkels zijn.
* Beschikbaarheid van mensen? In de VS is de werkloosheid bijna 10 procent terwijl het in veel Noord-Europese landen ongeveer 5 procent is.

Beste lezers, het zou interessant zijn om de meningen van Amerikanen en Europeanen te horen. Wat denkt u dat de verschillen zijn bij onze plannen van aanpak?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Google Cloud verzekert klanten: Amerikaanse afkomst belemmert data-soevereiniteit niet

    Innovatie & Transformatie

    Veiligheid en efficiëntie in logistieke sector in balans dankzij tech

    Standards standaarden
    ActueelData & AI

    ‘Standaarden-organisaties moeten aan de bak’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 toppers in duurzaamheid en mvo!

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    AchtergrondGovernance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    9 reacties op “Wat doen Amerikanen anders dan Europeanen?”

    1. Ruud Mulder schreef:
      7 mei 2012 om 07:21

      Hugo,

      Ondanks dat het een kort artikel is haal je wel een paar interessante stellingen aan. Hierbij even mijn denkbeelden:

      * Een voor de hand liggende reden is de taal. Ze kunnen mensen in India veel werk laten doen omdat ze dezelfde taal spreken.

      Op zich zou dit een punt moeten zijn. Maar helaas is de gemiddelde werknemer uit India erg slecht te verstaan. Maar in Amerika heerst natuurlijk een email-cultuur dus ik veronderstel dat de communicatie veelal via de mail verloopt.

      * Het kan ook de opportunistische manier van denken van de Amerikanen zijn. Als ze een handelsmogelijkheid zien, gaan ze daar ook voor. Zijn wij Europeanen te conservatief?

      Je slaat de spijker op zijn kop hier. Amerikanen zijn op veel gebieden conservatief. Echter niet als het om zaken doen en innovatie gaat. Outsourcing is daar al jaren geaccepteerd en er wordt tevens een stuk minder sceptisch tegenaan gekeken.

      * Heeft het met geld te maken? Ik denk dat de salarissen in West-Europa ongeveer hetzelfde of hoger zijn dan in de VS, dus ik kan me haast niet voorstellen dat er voor ons niet genoeg prikkels zijn.

      Correct. Echter hebben de Amerikanen al langer ervaring met outsourcing en kunnen op deze manier ook daadwerkelijk kosten besparen. In Nederland ligt dit toch vaak anders.

      * Beschikbaarheid van mensen? In de VS is de werkloosheid bijna 10 procent terwijl het in veel Noord-Europese landen ongeveer 5 procent is.

      Tja, dat zijn de nadelen van outsourcing naar andere landen. Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

      Login om te reageren
    2. Henri schreef:
      7 mei 2012 om 12:45

      Er is een groot cultuurverschil. In Europa vinden we dat programmeurs ook hun creativiteit kwijt moeten kunnen en dat we de ontwerpen niet tot op de punt-komma uit hoeven te werken. In de Verenigde Staten vindt men dat programmeurs ten allen tijde vervangbaar moeten zijn en gewoon moeten doen wat een ontwerper al heeft uitgedetailleerd.

      Men is in de VS dus al veel meer gewend aan het ontwerpen op een eenduidige manier die weinig interpretatieruimte (en dus creativiteit) van de programmeur toelaat. Dit is ook precies wat men in India wil ontvangen. De aansluiting is dus gewoon beter.

      Login om te reageren
    3. Technicus schreef:
      7 mei 2012 om 18:37

      Ik sluit me bij Ruud aan wat betreft het eerste punt. Het Engels dat door Indiers gebruikt worden is erg moeilijk te verstaan en ze hebben vaak ook een beperkte woordenschat. “Ingewikkelde” woorden moet je niet proberen te gebruiken.

      Voor de andere punten is inderdaad wel wat te zeggen. Wij Europeanen willen dingen liever eerst testen dan gelijk doen en kijken waar het schip strandt. Deze geremde instelling zou je ook conservatief kunnen noemen.

      Het laatste punt is ook een beetje produkt van een hogere sociale betrokkenheid. Amerika kent meer de “Dog-eat-Dog” instelling. Wij Europeanen zijn meer van het delen.

      Login om te reageren
    4. van der Horst schreef:
      8 mei 2012 om 07:00

      Buiten de bovenstaande toegelichte verschillen, denk ik dat de Amerikanen ook ‘groter’ denken.

      Login om te reageren
    5. Henri Koppen schreef:
      8 mei 2012 om 08:21

      @Hugo, wat een goed artikel zeg. Gisteren gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren. Mooie vragen en een onderzoek waard.

      Mijn ervaring sluit een beetje aan bij wat mijn naamgenoot hierboven schrijft. Amerikanen werken heel erg in functies. Als je programmeur bent, maak je geen ontwerpen, of beheer je niet de database die erbij hoort.

      Dat heeft veel nadelen, je moet veel beter georganiseerd zijn om dingen voor elkaar te krijgen, en initiatief wordt in de regel niet erg ondersteund waardoor het menselijk kapitaal niet ten volle wordt gebruikt en ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een gemiddelde Nederlander meer voldoening haalt uit zijn werk dan een amerikaan.

      Een ander ding waarin Europa en vooral ook Nederland in verschilt is domweg schaalgrootte. Als Nick en Simon een hit scoren kunnen ze leuk op vakantie, als je in de VS een hit hebt verdien je miljoenen.

      Als je (nederlandstalige) software maakt heb je een zeer beperkte afzet mogelijkheid en veel meer grenzen. Daar is het 1 bevolking die 1 taal spreekt en 1 cultuur deelt.

      Ik geloof dus ook wel in Europa en zie de voordelen ervan, betekent wel dat je wat van je (Nederlandse) identiteit moet opgeven. Daar heb ik geen problemen mee. Ik zou er zelfs voorstander voor zijn om in Nederland gewoon te switchen naar Engels.

      Login om te reageren
    6. Reza Sarshar schreef:
      8 mei 2012 om 14:11

      Misschien is het handig om in dit artikel iets te roepen over de omvang van business, industrie of bijvoorbeeld MKB in Nederland/Europa, vergelijken met die in US! Gebaseerd hierop hebben we ook een idee wat de omvang van te verrichten werk en product is en daarna kunnen we misschien het antwoord vinden op de vraag waarom de outsourcing in Europa of Nederland minder interessant is dan in US!

      Wanneer de omvang van je business of product klein is dan kunnen de kosten en lasten van een outsourcingoplossing niet altijd opwegen tegen de baten hiervan! Want bij een outsourcingmodel kun je niet zomaar een stuk van je business of processen ergens anders neer zetten, daar zitten nog veel andere zaken aan vast die het niet voor “kleine” Nederlandse/ Europese bedrijven interessant maken.

      Slechte nieuws voor Nederlandse outsourcers/aanbieders die alleen zaken doen met India:

      ” Ook de Nederlandse IT-managers zien meer mogelijkheden in Oost-Europa dan in India. Het percentage Nederlandse CIO’s dat projecten naar Oost-Europa heeft uitbesteed (18 procent) is hoger dan het wereldwijde gemiddelde (11 procent)”

      Login om te reageren
    7. Frank Vogelezang schreef:
      18 mei 2012 om 09:01

      Leuk om te lezen dat je ontwerpen met interpretatieruimte ook kunt zien als cultuuraspect. Henri heeft daar denk ik wel een punt. Daarom zie ik in de praktijk ook dat bedrijven die beginnen met outsourcing eerst kiezen voor nearshorepartijen in Oost-Europa, waar ze beter overweg kunnen met interpretatieruimte, maar waar het werk toch echt op afstand plaats vindt.

      Vervolgens kun je er voor kiezen om toe te werken naar outsourcing via een offshorepartij in India. Zeker nu de jongste generatie daar steeds beter Engels spreekt. We moeten dan wel werken aan het cultuurverschil dat men daar echt verwacht dat een ontwerper ontwerpt en een programmeur programmeert. Ook met een volledig uitgewerkt ontwerp valt er voor een programmeur nog voldoende creativiteit te ontplooien in het bouwen van stabiele, robuuste en veilige code die doet wat de ontwerper heeft bedacht.

      Login om te reageren
    8. Maarten Pors schreef:
      22 mei 2012 om 08:23

      Allereerst is het een leuk artikel en de reactie zijn, wat mij betreft, nog leuker.
      Ik denk dat taal een te verwaarlozen impact heeft op offshoring naar India. Het niveau van de Engelse taal is in Europese landen over het algemeen hoog (los van Engeland waar het volgens mij uitgevonden” is ?) van oudsher heet Engeland ook een band met India. Er wonen veel Indiërs in Engeland en je zou dus verwachten dat Engeland het relatief het hoogst scoort op de offshoring markt in India.

      Mijns inziens moeten we dit veel meer zoeken in een onderliggend probleem namelijk; het loslaten, afstand nemen of delegeren. Nederlanders zijn niet gewend om zaken uit handen te geven. Of dit betrokkenheid is of misschien een vorm van zelfoverschatting laat ik in het midden punt blijft dat “wij” het moeilijk vinden om een opdracht door iemand te laten uitvoeren waar de controle, voor ons gevoel, nihil is.

      Nearshoring is daarom ook veel gemakkelijker. De afstand is korter, de cultuurverschillen zijn kleiner en dus de controle groter. Dat dit in essentie niet het geval is en dat dit, naar mijn mening, meer een gevoel is doet hier niet aan af.

      Dat de Amerikanen wel meer naar India outsourcen heeft derhalve te maken met het kunnen afstand nemen en verantwoordelijkheid durven af te staan.

      Natuurlijk zijn alle bovengenoemde redenen ook valide maar zijn meer symptomen dan het werkelijke “probleem”

      Login om te reageren
    9. nwsbrf_0005089 schreef:
      22 mei 2012 om 11:46

      Leuke stellingen. De belangrijkste overwegegingen om te offshoren naar landen als India zijn prijs en capaciteit. De prijs is overigens vaak een teleurstelling omdat het prijsvoordeel erg afhankelijk is van voldoende omvang van het werk. Uit onderzoek blijkt o.a. daarom dat 85% van bedrijven die offshoren teleurgesteld zijn en een deel van die bedrijven overweegt back-shoring of voert dat zelfs uit. Ook hierbij loopt de VS voorop bij Europa.

      De belangrijkste reden voor uitbesteding van software ontwikkeling en beheer vanuit de VS naar landen als India is capaciteit. De wereldwijde omvang aan software is de laatste jaren exponentieel gegroeid en er is gewoonweg te weinig capaciteit in het grootste software producerende land ter wereld, de VS. Aangezien in India ruim 4x zoveel inwoners zijn en India nog niet in de top 10 van software producerende landen staat is daar nog veel software ontwikkelcapaciteit voorhanden. Voor Europa geldt dat wij een lagere software productie hebben en daarom veel meer met lokale resources kunnen uitvoeren.

      Voor BPO is het verhaal niet helemaal hetzelfde, hierbij speelt het kostenvoordeel wel een prominentere rol van betekenis.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs