Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Openheid en vertrouwen in offshore relaties

14 augustus 2013 - 11:273 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
drs. Hugo Messer
drs. Hugo Messer

Een aantal maanden geleden heb ik een boek gelezen genaamd ‘100% succesvolle IT-projecten’, geschreven door Klaas Jung en Gerard van de Looi. Ze schrijven over de belangrijkste succesfactoren in it-projecten. Een van de hoofdstukken die er voor mij bovenuit steekt is die over relaties en openheid.

 Klaas Jung en Gerard van de Looi schrijven daar:
‘Hoe opener je bent naar de ander, hoe groter de kans dat je vertrouwen creëert. De tegenstrijdigheid is dat mensen vaak juist meer gesloten worden omdat ze bang zijn dat ze gestraft worden voor openheid. In een omgeving van wederzijds vertrouwen kun je open zijn, problemen bespreken en je lost problemen samen snel op. Maar als we niet open zijn en problemen voor ons zelf houden zal de ander ons wantrouwen. Op zijn beurt zal de ander ook geslotener reageren en creëren we afstand.’ 

In relaties die grenzen, culturen en talen doorkruisen geloof ik dat openheid nog bepalender is om it-projecten te laten slagen dan in lokale projecten. Openheid verschilt tussen culturen. Tenzij we leren hoe open een persoon van een andere cultuur is en welke mate van openheid van ons verwacht word, zal communicatie geblokkeerd worden en is het vertrouwen laag. Het doel in een offshore relatie is comfortabel samen werken en aangezien we al een afstand in cultuur, taal en geografie hebben, zullen we de persoonlijke afstand moeten minimaliseren.

De auteurs beschrijven welke factoren bijdragen aan een gelijke relatie en waar vetrouwen en communicatie kan ontstaan.

  1. Respect. Als een persoon minder respect heeft voor de ander zal de relatie afstandelijk worden. Als een persoon onderdanig wordt aan de ander zou er onderdrukking kunnen ontstaan. Dit is vaak gebaseerd op het idee van de klant ‘wij betalen de rekening dus jij moet doen wat wij zeggen’. Als beide zijden respect hebben voor elkaar zal de relatie gelijk zijn en goed werken op de lange termijn. De perceptie van respect varieert sterk tussen culturen en daarom zullen we moeten uitzoeken hoe de ander ons ziet en hoe hij respect voor andere mensen in het algemeen beschouwt.
  2. Vergeving. Mensen maken fouten in alle projecten. Om beter te worden zullen we moeten leren van fouten. Als de ene persoon de ander niet vergeeft voor zijn fouten zal de relatie uiteindelijk breken. Cultuur speelt hier een grote rol. De relatie tussen baas en werknemer of klant en leverancier is vaak anders in culturen waar hiërarchie belangrijker is dan in culturen met minder culturele afstand.
  3. Onderhoud. In alle menselijke relaties zullen we moeten investeren om de relatie gezond te houden. In een it-project is het belangrijk om niet alleen in de relatie te investeren in de verkoopfase, maar gedurende het hele project. Als de mensen ver van elkaar verwijderd zijn is deze uitdaging nog groter, aangezien er minder face-to-face ontmoetingen zijn.
  4. Angst voor conflicten. In een gelijke relatie kunnen alle onderwerpen (zowel positief als negatief) openlijk besproken worden. Mensen kunnen dan openlijk problemen delen zonder bang te zijn voor een conflict. Mensen uit verschillende culturen staan vaak anders tegenover conflicten. Om de relatie sterk te maken zullen we open moeten zijn en vanuit beide ‘kanten’ moeten uitzoeken in hoeverre we wel of niet een conflict aan kunnen gaan met de ander.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Rusland, hacker
    ActueelSecurity & Awareness

    AIVD deelt technische details van grote politiehack

    ActueelWerkplek & Beheer

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelOverheid

    Microsoft blokkeert e-mail hoofdaanklager Internationaal Strafhof

    6 reacties op “Openheid en vertrouwen in offshore relaties”

    1. Ewoud D. schreef:
      17 augustus 2013 om 09:42

      Hugo,

      Als ouwehoeren pudding was dan ben jij dr. Oetker als ik kijk naar de praktijk van offshoring. Dat genoemde punten het draagvlak van samenwerking vergroten zal ik niet ontkennen maar veel relaties zijn toch gearrangeerde en liefdeloze huwelijken.

      Zo zijn onze waarden en normen niet alijd de waarden en normen van de andere partij en ontstaan er allemaal misstanden. We kunnen natuurlijk onze standaard verlagen door te accepteren dat paarden ook viervoeters zijn maar dat lijkt me geen gezonde ‘cash cow’ te geven.

      Idee van alle mensen zijn broeders wordt als nieuw geloof verkocht maar de eerste broedermoord als gevolg van jaloezie is nog steeds niet opgelost.

      Login om te reageren
    2. KJ schreef:
      18 augustus 2013 om 10:35

      @Ewout
      Goede reactie en ik zou tevens aan Hugo willen vragen hoe diametraal de waarde respect staat op het nog altijd bestaande kasten stelsel in India.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      19 augustus 2013 om 07:00

      Gevalletje boekenwijsheid?

      Login om te reageren
    4. KJ schreef:
      19 augustus 2013 om 09:50

      Vandaag in het FD: offshoring leidt tot productiviteitsverlies :

      http://fd.nl/economie-politiek/728740-1308/offshoring-leidt-tot-productiviteitsverlies

      Link naar het CPB rapport : http://www.cpb.nl/sites/default/files/publicaties/download/dp250-outsourcing-and-productivity.pdf

      Login om te reageren
    5. Louis Kossen schreef:
      19 augustus 2013 om 11:54

      @KJ Dat verbaast me helemaal niets, het outsourcen of offshoren van niet triviale zaken (ontwikkeling) is per definitie fout. Dan vraag je erom bij de neus genomen te worden. Want het mag ook duidelijk zijn, niets lucratiever dan om in de ICT te wanpresteren, dat betaalt het beste. Eenmaal binnen is prima, dan kan het grote rekken beginnen. Daarom ontwikkeling nooit uitbesteden maar in eigen hand houden.

      Login om te reageren
    6. Willem schreef:
      20 augustus 2013 om 11:01

      Wat een nietszeggend artikel. Alsof er bij de meeste offshoring een directe relaties met de uitvoerende partij bestaat. Alle outsourceprojecten die ik vroeger heb uitgevoerd, bleken uiteindelijk grote ketens te zijn. Van de opdrachtgever gaat het naar een lokale organisaties als IBM, vanuit daar gaat het naar een offshore organisatie als Tata en van daaruit gaat het weer naar de lokale onder-aannemers. Als opdrachtgever weet je geeneens wie dat zijn, laat staan dat er iets van een relatie is.

      De enige relatie die de opdrachtgever heeft, is de lokale contract partij en heel misschien de eerste aannemer in het offshore land. Verder heb je er geen enkel zicht meer op.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs