Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Marco Gianotten

A fool with a tool is just a fool

04 september 2013 - 15:053 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
Marco Gianotten
Marco Gianotten

Herinnert u zich nog de beloftes van ‘IT for IT’ medio vorig decennium? Na erp en crm voor de business waren nu it-organisaties eindelijk zelf aan de beurt om hun eigen processen te automatiseren. Is dat een daverend succes geweest? Wanneer bedrijven hun erp net zo zouden hebben ingericht als it-organisaties hun eigen itsm-tooling, zouden de meeste bedrijven allang failliet zijn. De herkansing voor ‘ERP for IT’ is begonnen.

Tool fools. Cio’s hebben fors geïnvesteerd in IT Service Management tooling. Maar functioneert it als corporate function nu ook beter? Misschien wel, maar vaak zijn implementaties half geslaagd. Hoeveel cmdb’s zijn correct gevuld, compleet en actueel? Veel te weinig! ServiceNow speelt met ‘itsm uit de cloud’ handig in op de latente aversie van veel cio’s tegen de suites van oude marktleiders als HP, CA en IBM. Het is echter naïef om te denken dat de belofte van ‘IT for IT’ nu plotseling wel uitkomt. Nog steeds wordt te veel gedacht in tooling als silver bullet. Neem de cmdb als de gegevensverzameling van alle configuration items die tezamen een it-dienst vormen. Klopt die voor het managen van een complexe applicatieportfolio?

Even een testje. Staan de antwoorden op de volgende vragen op de eigen cmdb? Wie is de eigenaar van een applicatie? En hoeveel gebruikers heeft die applicatie? In welke mate is de applicatie missiekritisch voor de business? En binnen welke businessketen? Welke licentieverplichtingen zijn er? Nog voor hoe lang? Wie zijn de mensen met inhoudelijke kennis over de applicatie? Waar werken die? Is er een datum wanneer de applicatie buiten gebruik wordt gesteld? Wie deze vragen niet goed kan beantwoorden heeft de cmdb waarschijnlijk afgetankt met technische data, zoals gegevens over software en hardware. Zonder managementinformatie kun je echter geen goede besluiten nemen over rationalisatie en consolidatie. Dan ben je een ‘fool with a tool’.

Succes zit in de basishouding. Het gebruik van itsm tooling zegt iets over de cultuur binnen een it-organisatie. Is die insight-out met tool-lovers? Of outside-in en gericht op de business? Een herstart voor ‘IT for IT’ begint met heel simpele dingen als het uniformeren van definities en processen in de incidentketens. Een voorbeeld: niet elke call naar een servicedesk is een uniek incident, gebruikers kunnen namelijk ook bellen over een eerder aangemeld incident. Het incident is dan een child en de initiële call is de parent. Wanneer je niet duidelijk maakt dat een call iets anders is dan een incident, worden de rapportages over kritische incidenten onnauwkeurig: het aantal kritische incidenten is veel te hoog. Eenduidig vastleggen en uitwisselen zorgt ervoor dat er ook een goed datamodel is voor rapportages en analyses. One version of the truth!

Herkansing. Het ownership voor ‘IT for IT 2.0’ moet bij de cio liggen. Dat begint met de tooling, datamodellen en automatische gegevensuitwisseling voor ketens waar meerdere partijen actief moeten samenwerken bij changes en calamiteiten. Of met rationalisatie van kernapplicaties waarover je directe zeggenschap hebt als cio, zoals over communicatie, collaboration en hr, finance en compliance. Dan bewijs je dat je klaar bent voor het grotere werk: rationalisatie van de honderden of zelfs duizenden applicaties in het hart van de business.

Meer over

CIODatabasesHelpdeskITSM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    15 reacties op “A fool with a tool is just a fool”

    Nieuwere reacties »
    1. J.N. Grutter schreef:
      5 september 2013 om 12:28

      T.a.v. het testje: Je gooit Configurationmanagement en Assetmanagent op een hoop. Maar ik ben met je eens dat de informatie wel voorhanden moet zijn in een systeem.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      5 september 2013 om 16:19

      Ja ja, met de beentjes vast op de grond blijven was altijd al een goede raad.
      Ik moest lachen bij “even een testje”, wie die zaken niet op orde heeft hoort niet in dit vak.
      Ik vraag me af dat werkelijk voorkomt, dat ICT management die vragen niet beantwoord hebben, kan het me moeilijk voorstellen.

      Login om te reageren
    3. KJ schreef:
      5 september 2013 om 17:08

      Een ieder die werkelijk wat jaren het beheer van ICT heeft uitgevoerd in een grote of middelgrote organisatie weet dat de CMDB een utopie is. Vragen als: wat is de granulariteit van de objecten (welk niveau moet worden gemodelleerd), wat zijn precies de relaties tussen de componenten en hoe moet je deze modelleren, hoe wordt de CMDB initieel gevuld en wie gaat dat dan vervolgens bijhouden en betalen ? Wie waarborgt de consistentie en betaalt voor de noodzakelijke periodieke inventarisaties ? De werkelijkheid blijkt (ook hier) weerbastiger dan de ITIL theorie.

      Lees eens over de werkelijkheid : http://www.itskeptic.org/itil-cmdb-skeptic

      Login om te reageren
    4. Ewoud D. schreef:
      5 september 2013 om 20:01

      Marco,

      Aangaande CMDB’s – repositories is hier een betere naam – heb ik hier al eens wat over geschreven in ‘Release of relatie management’ en de knelpunten op de verschillende lagen wat verder uitgewerkt in een presentatie:

      http://www.slideshare.net/edekkinga/building-a-service-knowledge-dashboard

      In de praktijk gebruiken managers trouwens vooral Excel om zonodig de werkelijkheid aan te passen aan de gewenste antwoorden. Dus klachten over geen up-to-date informatie of met technische data afgetankte CMDB’s zijn niet terecht. En even voor de duidelijkheid, handmatig een CMDB bijhouden gaat dus niet door de snelheid van wijzigingen en virtualisaties.

      Rationalisatie en consolidatie is ook een jarenlange wens van IT maar dan moeten er wel eerst een paar onteigeningen van stokpaardjes plaats vinden. Er is dus nog één vraag die ik mis: “Wat is de waarde, het rendement van investeringen?”

      Login om te reageren
    5. Henri Koppen schreef:
      6 september 2013 om 08:29

      KJ: Ik snap het punt van de schrijver van het artikel, maar zoals ook al in de commentaar staat: Wat is het alternatief? Niets doen en vastleggen?

      Het mooiste artikel waarin ik zeer veel herken is dit:
      PJ : If skeptic means someone who only sees problems, not solutions, then I would agree, you are definitely a skeptic. There are so many of you working in large organisations that it is a wonder that anything gets done at all!

      En dan het antwoord van Rob England (The IT Skeptic) de schrijver van het artikel:
      If IT technical means gung-ho naive disregard for the practical, financial and business implications of idealised technical solutions to non-technical problems, then you are definitely a tech.
      There are so many of you working in large organisations that it is a wonder that any are still in business.

      On Topic: Ik wilde weerstand voelen tegen dit Computable artikel, maar uiteindelijk vind ik het wel aardig.

      Login om te reageren
    6. KJ schreef:
      6 september 2013 om 09:50

      Henri: ja dat antwoord had ik ook gezien, idd. Rob England draait al lang mee, is uitstekend op de hoogte van ITIL en de laatste ontwikkelingen daarin en laat zich niet zomaar in de hoek zetten.

      De CMDB wordt meestal als onderdeel van een standaard pakket meegeleverd en vanwege de niet strikt afgedwongen consistentie (we willen allemaal wel kunnen werken met die nieuwe change tool) treedt er na verloop vervuiling op. Een klein voorbeeld, een CI wordt verhuisd naar een andere lokatie, maar de change-indiener weet de code van de nieuwe lokatie niet en de tool ondersteunt geen lookup lijstjes, waardoor de nieuwe lokatie niet wordt ingevuld in de change. Na verloop van tijd is de CMDB dermate vervuild dat hij onbruikbaar is geworden.

      Gegevens die echt noodzakelijk zijn voor operaties en/of business moeten dan ook uit de werkelijkheid gehaald worden en niet uit een kopie ervan.

      Login om te reageren
    7. Martin Timmermans schreef:
      6 september 2013 om 11:26

      Herkenbaar verhaal..

      De valkuil die ik keer op keer terug zie komen is dat organisaties de neiging hebben hun processen aan te passen, doordat tooling ergens niet mee overweg kan. Onzin natuurlijk. Tooling dient aan te sluiten op aanwezige, bewezen processen. Dit betekent vaak echter veel, en kostbaar, meerwerk, waardoor onderaan de streep vaak halfbakken oplossingen neergezet worden.

      Login om te reageren
    8. J.N. Grutter schreef:
      6 september 2013 om 11:31

      KJ: Als je bedoeld dat je in plaats van een CMDB bij te houden de gegevens uit de werkelijkheid haald dan ben ik het niet met je eens.

      De werkelijkheid zou wel eens zo kunnen zijn als ze niet zou moeten zijn. Dus iemand heeft iets neergezet, aangesloten en of geconfigureerd waar geen toestemming voor is, niet conform richtlijnen/standaarden en of niet conform design.

      Wat m.i. wel een goed idee is om de CMDB regelmatig en automatisch te vergelijken met de werkelijkheid. Bij verschillen kan dan actie worden ondernomen om het een of het ander aan te passen en het proces of de boosdoener aan te pakken.

      Login om te reageren
    9. KJ schreef:
      6 september 2013 om 12:01

      JN: Lijkt me geen goed idee om de CMDB leading te maken teneinde de werkelijkheid te gaan aanpassen, vanwege de inherente inconsistentie ervan (zie mijn eerdere voorbeeld).

      Gezien de omvang en hoeveelheid items in sommige CMDB’s is periodieke inventarisatie geen haalbare kaart vanwege de kosten die daarmee zijn gemoeid.

      Als je wilt weten hoe de werkelijkheid eruit ziet, moet je de data niet uit een inconsistent model van die werkelijkheid halen, maar uit de werkelijkheid zelf, via beheertooling, scripts etc.

      Login om te reageren
    10. Pa Va Ke schreef:
      7 september 2013 om 16:59

      Een CMDB leading maken is vandaag de dag steeds lastiger.
      In een hiërarchische netwerkstructuur waar alles gedefinieerd moet zijn wil het überhaupt werken kun je dit nog wel afdwingen.

      Maar, met BYOS, BYOD, flexplekken, mensen die zelf hardware verhuizen omdat dit hun handiger uitkomt etc. zal het helaas bij een nobel streven blijven.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs