Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Behandel de online klant als een keizer

11 september 2013 - 12:473 minuten leestijdOpinieData & AI

Het online bedienen van de klant is zo makkelijk nog niet. Dit komt omdat alle wensen die je klanten hebben, omgezet moeten worden naar een online platform. En dat zijn er nogal wat, denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, veiligheid, maar ook een geïntegreerde huisstijl is erg belangrijk.

Met een chique naam noemen we dit ook wel de ‘customer web experience’, wat simpelweg inhoudt dat het de klant aan niets mag ontbreken. Het is namelijk nogal een wispelturig persoon. De online klant is geen koning, nee hij is keizer. En ik denk dat we, met het oog op klantbinding, conversie en stijgende winst, klanten ook zo moeten benaderen.

Backoffice naar de frontoffice

Behandel een keizer dus ook als een echte keizer. Maar hoe pakt je dat als dienstverlener aan? Belangrijk is dat processen die normaal alleen in de backoffice draaien, ook inzichtelijk worden gemaakt voor de klant. Om maar eens een voorbeeld te noemen: een klant die gegevens heeft ingevoerd krijgt vervolgens automatisch per e-mail een bevestiging. Maar daar mag je het niet bij laten. Een klant moet vervolgens namelijk alle statusupdates kunnen inzien, maar ook nog wijzigingen kunnen doorvoeren en daarnaast worden geïnformeerd over andere relevante producten. Alleen dan geef je een keizer een vorstelijk maal.

Informatie aanbieden via meerdere kanalen

Maar dan ben je er nog niet. Om klanten zich een keizer te laten voelen is het belangrijk dat je niet alleen aandacht besteedt aan de website.JeU zult op de behoeften van de klant in moeten gaan. Dat betekent persoonlijk afgestemde informatie op mobile en tablets, maar ook bijvoorbeeld via social media. De klant kan dan op ieder gewenst moment vanaf iedere locatie de gegevens inzien, bewerken of nieuwe producten aanvragen. Mobile is hierbij een belangrijke trend. Het gaat niet alleen om deelnemen aan het proces, maar ook om het toepassen van de nieuwste technologie.

Eén-op-één communicatie

En dan nog iets. Een keizer spreek je niet zomaar aan. Dat doe je met een bepaald elan. Een keizer wordt graag één-op-één aangesproken. Bijvoorbeeld door online channel optimalisation en behavioural targeting maak je het mogelijk dat de communicatie met klanten volledig op hen wordt toegepast. En zo optimaliseer je alle online kanalen. Door klanten persoonlijk aan te spreken, ontstaat er een unieke en relevante customer web experience, die rechtstreeks is gekoppeld aan conversie en dus een hogere klantwinstgevendheid.

De klant is koning, maar heeft de wensen van een keizer. Het is zaak om hier op tijd op in te blijven spelen, om zo binnen je branche voorop te blijven lopen en innovatief te blijven. Hyarchis heeft onderzoek gedaan en een whitepaper geschreven over dit onderwerp. 

Meer over

BackofficeECMFrontoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    Eén reactie op “Behandel de online klant als een keizer”

    1. Ewoud D. schreef:
      13 september 2013 om 21:13

      Koning, keizer of admiraal met de broek op de enkels schijten ze allemaal.

      Met die ene zin toon ik natuurlijk niet het respect wat bij de functie van een vice-president Sales & Marketing hoort maar hoop ik duidelijk te maken dat we uiteindelijk allemaal geregeld met de billen bloot moeten.

      Als klant ben ik dus helemaal niet geïnteresseerd in de processen van de backoffice maar wil ik gewoon dat wat me beloofd is. Dus als ik weer eens vertraging heb met een vlucht zit ik niet te wachten op een persoonlijke benadering maar gewoon op voortzetting van de reis.

      Shit happens, don’t let it hit the fan;-)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs