Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
John Verwaaijen

iOS 7 is vuurproef voor mobiele strategie

31 oktober 2013 - 13:483 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

De komst Apple’s nieuwe besturingssysteem iOS 7 is een mooi moment om je eigen mobiele strategie eens onder de loep te nemen. Is jouw mobiele strategie eigenlijk wel toekomstbestendig?

De markt voor iOS 7 is enorm groot en tot voor kort tamelijk constant, vooral dankzij de consistente user interface op alle devices. Dit in tegenstelling tot Android, die heel veel verschillende interfaces kent. iOS 7 verandert de spelregels, door een aanzienlijk gewijzigde look & feel.

Wat zijn de opties?

Veel mensen zien html5 als eerste optie voor mobiele ontwikkeling. Het is in de context van mobile echter noch een product, noch een technologie. Het betekent dat je een user interface moet bouwen met html en css; de businesslogica moet in Javascript worden vastgelegd en de communicatie loopt via Ajax en Json. In html5 ontwikkelde apps zullen best werken op iOS 7, met uitzondering van enkele compatibility-problemen die zich kunnen voordoen. Belangrijker is, dat het geen gebruik maakt van de nieuwe look & feel, noch van de vele verbeteringen die iOS 7 biedt. Apps die ontwikkeld zijn in html5 zien er op verschillende devices min of meer hetzelfde uit, maar ze negeren de oorspronkelijke look & feel van het device volkomen. Sommigen zullen dat misschien juist als voordeel zien, maar in een markt die moet beantwoorden aan de verwachtingen van de gebruiker, zullen de eigenaren van een gloednieuw device met iOS 7 hevig teleurgesteld zijn als een bepaalde app niet voldoet aan de verbeteringen in de user interface – nou net de reden waarom ze het device gekocht hebben. 

Een andere gebruikelijke strategie is het ontwikkelen van apps met de software development kit (sdk) waarover elk device beschikt. Dat is echter een bijzonder dure en gecompliceerde optie wanneer de apps op veel verschillende mobile devices moeten worden gebruikt. De ontwikkelaar moet meerdere talen onder de knie hebben en kennis hebben van meerdere tools. Deze manier van werken biedt natuurlijk wel optimale performance en controle over de look & feel tot in de pixel, maar het vraagt heel veel inspanning en is dus erg duur. Mocht je toch besluiten deze weg in te slaan in verband met de release van OS 7, dan doe je dat waarschijnlijk omdat je dit nieuwe besturingssysteem volledig wilt gaan ondersteunen. Hou er dan rekening mee dat dit van meet af aan erg veel tijd en moeite (en dus geld) gaat kosten. Na de migratie krijg je bovendien te maken met continue nieuwe kosten, namelijk van de extra inspanningen die nodig zijn om een tweede iOS-platform (iOS 6 en iOS 7) te ondersteunen.

De laatste optie is het gebruiken van een afzonderlijk mobile application development platform. Met zo’n platform kun je een app ontwikkelen en die vervolgens uitvaardigen als native app met de native look & feel van elk mobile operating system (os). Het platform zorgt voor de ‘vertaling’ van de initiële app naar de verschillende native os’s. Het behoeft geen nadere tekst en uitleg dat dat enorm veel tijd, moeite en kosten bespaart, zowel in ontwikkeltijd als in onderhoudskosten. Bovendien vraagt een nieuw os om slechts één actie, namelijk het toevoegen aan het platform. Dat maakt het future proof.

Tot slot

De introductie van iOS 7 maakt duidelijk of je huidige strategie voor enterprise mobility toekomstbestendig is. Er zijn nu al heel veel verschillende mobile platforms, en dat zullen er in de toekomst alleen maar meer worden. Het maken van de juiste toolkeuze is cruciaal en kan heel veel geld besparen.

Meer over

BesturingssystemeniOS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Atos benoemt Benelux-hoofd ai-tak, Eset-rapport, Sioux naar Singapore, Dell vernieuwt AI Factory

    deal overeenkomst partner samenwerking akkoord
    ActueelCarrière

    Bonden akkoord met nieuwe ICK-cao 2025-2026

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    ActueelCarrière

    Kort: Cloudstichting opgericht, eerste lokale-overheidsklanten voor DSC (en meer)

    Hulpsheriff, Amerika, politie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    DCC geschokt door rol Microsoft als ‘hulpsheriff’

    Remko Reinders op podium
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Salesforce: Ai-agent wint na voorzichtige start snel terrein

    3 reacties op “iOS 7 is vuurproef voor mobiele strategie”

    1. Maarten Oberman schreef:
      2 november 2013 om 23:47

      uit het artikel:introductie van iOS 7 maakt duidelijk of je huidige strategie voor enterprise mobility toekomstbestendig is.

      een beetje strategie staat toch echt los van welk type OS je gebruikt… kortom…..

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      3 november 2013 om 22:06

      Een mobiele strategie, evenals vele andere strategieën binnen ons vakgebied zouden niet moeten (mogen) vallen of staan met een operating system maar met een (liefst open) standaard, die uniform geïnterpreteerd en geïmplementeerd wordt.

      Een leek moet kunnen verwachten dat een website op ieder gelijkwaardig device (je moet geen desktop vergelijken met een smartphone voor een aantal applicaties of functionaliteiten) hetzelfde is.
      Microsoft Sharepoint is (althans, zo is mijn ervaring) een mooi voorbeeld hoe het niet moet. De sharepoints gedragen zich onder internet exploder anders dan onder bijv. firefox.

      Een vergelijkbaar iets zag je (ik weet de actuele status niet) met open office. Documenten gemaakt in open office met bepaalde opmaak etc. werden na importeren in ms office onbruikbaar.

      Daarbij … als je je als organisatie volledig stort op IOS als bindende factor voor je applicatielandschap dan ga volgens mij heel hard richting een vendor lock-in.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      4 november 2013 om 08:00

      Of het nou Apple,Android of Windows is. Allemaal zijn het ‘dependances’ van de NSA. Dus wat dat betreft zou je als bewuste klant daar niet aan mee willen doen. Een alternatief is dan nog Linux op je mobiel en ook al lijkt dat nu nog een ‘fringe’ markt je kan er iig zeker van zijn dat je niet tegen een vendor lock-in aan loopt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs