Steeds meer organisaties maken gebruik van mobile devices. Omdat de huidige (Windows)applicaties niet geschikt zijn voor het werken op dit soort apparaten, kunnen de apps eenvoudig hun weg naar het applicatielandschap van het bedrijf vinden. Deze ontwikkeling wordt de basis voor een verschijnsel in de nabij toekomst: Cloud-oerwoud!
De ict-afdelingen van veel bedrijven zijn al een tijdje bezig met het uitstippelen van een transitiepad van het huidige traditionele desktopmodel naar het nieuwe hybride model (tablet+desktop). Omdat deze transformatie vrij veel tijd in beslag neemt gaan de eindgebruikers, buiten de ict-afdeling om, van (gratis) apps gebruik maken. Deze krijgen langzamerhand een vaste plek in de bedrijfsprocessen en het applicatielandschap, naast de business applicaties. We kennen al dit gedrag als ‘Shadow IT’.
De externe apps zijn niet de enige die het applicatielandschap en de informatievoorzieningen beïnvloeden. Herinner je je jaren geleden, de hulpmiddelen voor verschillende afdelingen die gebaseerd op Microsoft Access en Excel door applicatiebeheerders gemaakt werden? Een informatievoorziening die gebouwd was met een onoverzichtelijke structuur en met communicatiekanalen naar verschillende databases (SQL-views, ODBC-koppelingen et cetera) of bronnen op het netwerk. Iets wat onschuldig als een hulpmiddel aan een aantal gebruikers werd aangeboden, was in de loop van de tijd in zijn ongestructureerde vorm, de businessapplicatie geworden. Dit verschijnsel zullen we ook met apps weer terug zien. De bijgeschoolde applicatiebeheerders of de enthousiasme jonge stagiair die via een cursus het maken van apps geleerd heeft, zullen zeker in de voetsporen van hun voorgangers treden.
SaaS, begin van een oerwoud
Het veranderen van het traditionele applicatielandschap naar een hybride model kent verschillende problemen en uitdagingen. SaaS-leveranciers maken gebruik van deze situatie door hun software (apps) eenvoudig en zeer voordelig (soms gratis) beschikbaar te stellen. Kijk uit voor addertjes onder het gras! Dit zorgt niet alleen voor de enorme verstoring van het applicatielandschap en verschuiving naar verschillende plekken (op internet) maar ook voor het versnipperen en verspreiden van data en informatiebronnen.
Het tweede aspect van deze ontwikkeling is het effect op de bedrijfsontwikkelingen in de toekomst. Niet voldoende controle en beschikking hebben over de databronnen en de indeling daarvan zou effect kunnen hebben op verschillende bedrijfsontwikkelingen zoals overname of samenwerking/consolidatie in de toekomst. Wanneer bijvoorbeeld bij een overname gedacht wordt aan consolidatie en integratie van afdelingen van twee verschillende bedrijven, inclusief de bedrijfsapplicaties en de hieraan gerelateerde processen, dan kan het consolideren van deze verspreide data en informatiebronnen nog wel eens een grote en misschien kostbare uitdaging worden.
Wen aan de jungle!
Het is een feit dat de ict-voorzieningen en bedrijfsprocessen in de toekomst niet meer bij elkaar en binnen de bedrijfsmuren blijven. De traditionele architectuur en het landschap krijgen zeker een andere vorm. Deze wijziging vereist de hervorming van bedrijfsprocessen, verlaten van de oude mindset en voorbereiding op het nieuwe paradigma-shift :’cloud-oerwoud’. Je weet het niet, misschien staat er nu al een deel van je bedrijfsapplicaties en processen buiten je bedrijfsmuren (Shadow IT). Ga dan snel aan de slag, bedenk een aanpak voor deze transitie, want het transformatieproces naar de wereld buiten je ict-afdeling is al door je gebruikers geïnitieerd en begonnen. Nu jij!
Hessel,
Ik heb het niet over “angst”. Zoals Henri aangaf, we hebben het over het hebben van beleid en governance. Ik ben benieuwd waar je denkt dat de bron van application-sprawl ligt! Ik neem aan dat je bewust bent van de besparing die de bedrijven kunnen per jaar realiseren door het invoeren van het juiste applicatie en licentiebeleid.
De direct en indirecte kosten van ICT projecten zullen over een paar jaar door gebrek aan beleid en de SaaS-mogelijkheden flink toenemen. Dit zal te maken hebben met SaaS-oerwoud dat begint aan te komen.
Henri,
Voor jou stop ik het lekkers altijd in de laatste zin, de volgorde van werken is namelijk belangrijk. Ben benieuwd wat jouw ervaring eigenlijk is met het maatwerk dat er nog bij moet. Mijn ervaring is dat dit nog weleens achteraf komt als men tot ontdekking komt dat er nog on-premise processen zijn die afhankelijkheden hadden met verhuisde applicaties. En dat data omtoveren in een verplaatsbaar formaat komt in praktijk nog vaak neer op CSV export/import.
Zo was er eens een bedrijf dat klaagde over netwerkvertragingen op geregelde tijden wat bleek veroorzaakt te worden door dit soort interfaces. ’s Ochtends werden namelijk import bestanden gedownload en ’s middags werden deze weer geëxporteerd. Echt een ‘Excelleratie’ van het bedrijfsproces waardoor er uiteindelijk meer mensen op afdeling nodig waren om dezelfde hoeveelheid werk te doen.
Ken nog wel wat voorbeelden waarbij teveel vanuit de techniek gedacht want de cloud biedt wel mogelijkheden maar geen wonderen:
http://www.slideshare.net/edekkinga/hybride-cloud-strategy
Ewout,
Zeer terecht opmerking (ik heb het niet over Henri) en mooie aanvulling, dank!
Henri,
Op het moment dat twee organisatie gaan fuseren heb je verschillende scenario`s. Ik wilde dit ooit in een artikel benoemen en uitwerken, helaas geen tijd!
Wat je hierboven benoemd hebt is er een van maar nog niet helemaal uitgewerkt. Er zullen zeker wat andere aspecten erbij komen die de case moeilijker kunnne maken dan wat je voorgesteld hebt. Ik zeg niet dat er uiteindelijk geen oplossing voor is, Nee, maar aan alles hangt een prijskaartje! Iets wat in dit geval zeer duur zou uit kunnen komen.
Reza, bedankt voor je inhoudelijke reactie en kan me er helemaal in vinden. En als gebruikers Dropbox gaan gebruiken is het einde zoek 🙂 Ik probeer steeds vaker een root cause analysis uit te voeren, die zien er ongeveer zo uit.
– Waarom kwam de data op straat te liggen? Omdat een grote bijlage verstuurd verstuurd werd naar een verkeerd email adres.
– Waarom werd er een verkeerd email adres gebruikt? Omdat de gebruiker een niet bedrijfs webmail service gebruikte en het adres opnieuw moest intikken
– Waarom werd er een externe email service gebruikt? Omdat de bijlage te groot was voor de eigen mailservice.
– Waarom werd de bijlage per email verstuurd? Omdat er geen mogelijkheden zijn om bestanden te delen buiten de organisatie.
Enfin Dropbox lost weliswaar een probleem op, maar doet dit op een wijze die niet werkt binnen de enterprise. Ik vind het bizar dat Microsoft zo’n simpel probleem niet op kan lossen. Of ze kan het wel oplossen maar met een oplossing die A) meer geld kost dan nodig (sharepoint workspaces) B) gebruiksonvriendelijk is doordat het niet zo simpel is als het had kunnen zijn.
Ewout, zeer veel diensten die ik ken hebben veel betere middelen dan CSV bestanden. Als CSV bestand het middel is heb je gewoon met een 1.0 partij te maken, ofwel legacy.
Ach, ik ken gevallen van prachtig maatwerk en gevallen van maatwerk nachtmerries. Kwaliteit van het team en de gekozen (of niet gekozen) architectuur bepalen een hoop. Daarnaast geloof ik in John Gall’s law : “A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. The inverse proposition also appears to be true: A complex system designed from scratch never works and cannot be made to work. You have to start over, beginning with a working simple system.”
Een SaaS is vaak een simple working system en dus een prima uitgangspunt. Helaas bepalen de vervolgstappen of je de Jungle in gaat, zoals Peter van Eijk ooit zo mooi quote “The better your four wheel drive, the further out you get stuck in the Jungle”
Niettemin zinvolle discussie, we staan slechts op het begin van een mooie reis.
Henri,
Hmmm…. waarom zou een proces on-premise blijven, misschien omdat het legacy is?
Als je onder de motorkap kijkt van veel architecturen kom je nog allerlei distributieriemen tegen, de koppelingen zijn niet altijd geschikt voor de cloud. Vandaar ook dat we nog lang hybride oplossing zullen hebben omdat ombouwen meer kost dan cloud bespaart.
Kun je ook gewoon antwoord op mijn vraag geven: Maatwerk vooraf of achteraf?
De vraag lijkt me namelijk relevant voor de kosten die naar mijn opinie nog vaak te positief ingeschat worden. Regeren is vooruitzien en reageren is achter de feiten aanlopen.
Na de dll- en excel- nu de apphel?
Henri,
Drie aspecten van je laatste reactie vind ik interessant 🙂
1- Hoe je Dropbox analyseert: Mee eens!Daar zit hem de crux. De meeste app`s bieden een of beperkt aantal functionaliteiten die je van een applicatie of hulpmidde krijgt. Dit betekent versnipperen van functionaliteiten, vervangen van 1x applicatie door meerdere app`s en daarna met maatwerk deze versnippering aan elkaar proberen te knopen. Welkom in de jungle! Deze situatie is de legacy van de toekomst.
2- Waarom een oplossing van bijvoorbeeld MS is duurder: Misschien omdat die oplossing meerdere losse app`s overbodig maak en meer mogelijkheden biedt? In dat kader misschien heb je minder met verschillende maatwerkjes, zoals Ewout zei allerlei distributieriemen te maken.
3- “Een SaaS is vaak een simple working system en dus een prima uitgangspunt. Helaas bepalen de vervolgstappen of je de Jungle in gaat” dat heb je heel mooi gezegd! Dat is ook een deel van mijn boodschap in dit artikel. Een eindgebruiker of afdelingshoofd die per se nu/vandaag een applicatie “opeist” om op zijn/haar tablet bestanden te delen kan niet nadenken over de vervolgstappen. Ict-afdeling kan ook die mensen niet vertellen dat ze nog 3-4 maanden moeten wachten want de afdeling is bezig met een totale oplossing waar de vervolgstappen ook in opgenomen zijn. Wat gaan ze dan doen: Dropbox gebruiken.
Ewout,
Zoals van je gewend, kort en krachtig 🙂
Ik ben van mening dat we die “distributieriemen” niet alleen on-premise maar ook tussen verschillende SaaS aanbieders tegenkomen bij wie we een dienst afgenomen hebben. Het wordt echt een feest onder de Cloud-motorkap, we komen niet alleen deze distributieriemen tegen maar ook nog 26 verschillende alfabet letters (x)aaS, waar je iets mee moet doen als je bij verschillende leveranciers een oplossing afneemt(los van sommige diensten met 2 letters zoals IDaaS)
Gijs:
Mooi gezegd!
@Reza,
Je noemt het niet maar je zaait het wel 😉
Denk echter dat we het grotendeels wel eens zijn. Zoals ik aangeef, draai het om het stellen van paal en perk waarbij vervolgens iniatief
wel ruimte moet krijgen. Niet elke proces is even belangrijk en verdient alle aandacht van jouw IT afdeling. Bepaal welke
processen en gegevens stromen voor jouw organisatie van levensbelang zijn en zorg dat je die goed onder controle houdt.
Voorbeeld: ik heb zelf de keuze gekregen om een leaseauto te rijden (met alle regeltjes erbij) of zelf een auto te kopen (waar ik vervolgens ook zelf verantwoordelijk voor ben). Wij verdienen ons geld namelijk niet met autorijden. Daarom krijg ik die vrijheid. Wij maken software. Hadden we een koeriersbedrijf, dan was de situatie waarschijnlijk aanders en had ik die keuze niet gehad.
Natuurlijk zijn met deze nieuwe trend ook je bedrijfsgegevens weer in gevaar. Verkeerde omgang met bedrijfsgegevens is echter altijd al aan risico’s onderhevig geweest en de bedrijfsregels die voorkwamen dat je vertegenwoordiger een klantenlijst liet slingeren, zijn met minimale aanpassingen ook nog wel om te bouwen naar een oplossing voor dataverlies in de cloud. Het probleem is dan ook meestal niet de vorm van deze regelgeving maar de volledige afwezigheid van deze regelgeving.
En waar de bron voor de gevreesde wildgroei (vind ik beter klinken dan sprawl) aan applicaties ligt is een open deur: gewoon omdat het kan.
SAAS oerwoud en Shadow-IT, 2 begrippen die nu worden vormgegeven, maar al zo lang bestaan als na de introductie van de personal computer. Vroeger moest je een batch draaien, daarna kwam excel. Toen moest je een macro maken , nu heb je een app.
Bestaande IT omgevingen zijn meestal oerwouden aan oude en nieuwe applicaties die door elkaar heen een brij voor de klant een brij zijn geworden. Het SAAS oerwoud zal gewoon ontstaan, zolang IT niet gaat leveren wat de klant uiteindelijk wil.
Je doet het ook voorspiegelen dat als nu 2 bedrijven fuseren inclusief ICT dit een makkelijke opgaaf is. Verschillende versies, ontbrekende documentatie, zelfgebakken interfaces, short cuts, etc. Het oer-woud bestaat al.