Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Volkswagen: Auto is rollend rekencentrum

14 maart 2014 - 11:183 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurCeBIT
Rik Sanders
Rik Sanders

De autoindustrie gaat een nieuwe fase van automatisering in. Dat gebeurt op twee fronten: de auto raakt steeds meer verbonden met zijn omgeving ('connected car') en de intelligente auto die zelf kan rijden. Dat stelt Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van het Volkswagen-concern. De bekende Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' wordt 'Voorsprong door IT', benadrukt de VW-topman. Op de ict-vakbeurs CeBIT showt Volkswagen een prototype van James 2025, een zelfrijdende auto.

Winterkorn wijst er op dat de autoindustrie al lange ervaring heeft in automatisering, maar hij constateert ook dat de auto en de computer steeds dichter naar elkaar toeschuiven. Als voorbeeld noemt hij de huidige VW Golf die is uitgerust met tal van hightech-functies, zoals een elektronisch remsysteem, diverse alarmsystemen, een automatisch controlesyseem om voor het inschatten van afstanden en een touchscreen. ‘Onze auto’s zijn eigenlijk al rollende rekencentra. In elke auto zit naar schatting 1,5 kilometer bekabeling, ruim vijftig computeronderdelen en rekenkracht die vergelijkbaar is met zo’n twintig pc’s.’

Slimme toepassingen

Winterkorn stelt dat de auto-industrie voor een nieuwe fase van digitalisering staat met twee zwaartepunten. Het ene zwaartepunt is de ‘connected car’, waarbij de auto steeds nauwer verbonden raakt met zijn omgeving en er meer en meer communicatie heen en weer gaat (Internet of Things). Door toepassing van onder andere telemetrie, big data analytics en mobiele apps verwacht de VW-baas een hausse aan nieuwe slimme toepassingen, zoals bestuurders die op maat gegeven advies krijgen over benzineverbruik, reisinformatie, onderhoud en snelheidsaanpassingen zodat groene verkeerslichten steeds gehaald kunnen worden. Hij wijst er op dat Audi al bezig is met lte-technologie in sommige modellen in te bouwen, zodat er in de auto videoconferencing mogelijk is.

Butlerauto

Het andere zwaartepunt is de intelligente, zelfrijdende auto. ‘Het automatisch rijden halen we uit de science fiction-wereld en wordt werkelijkheid. We laten daarbij de verantwoordelijkheid wel bij de bestuurder liggen. Die moet zelf kunnen sturen en rijden als hij dat wil, maar op momenten dat de bestuurder er geen zin in heeft, zoals in een file staan, in de stad rijden of bij het zoeken naar een parkeerplaats, kan hij het de auto autonoom laten overnemen.’

Volgens Winterkorn is het VW-concern al zo’n vijftien jaar bezig met het nadenken over de intelligente auto van de toekomst. Maar omdat computercomponenten stukken kleiner zijn geworden en de rekenkracht groter, worden de scenario’s van het automatisch rijden steeds realistischer. Het concern presenteert op de CeBIT alvast het eerste prototype van de James 2525, de ‘butlerauto’ van de toekomst.

Datamonster

Volkswagen heeft een programma gestart onder de naam Future Tracks. Daarin wordt nagedacht over de intelligente netwerkauto van de toekomst. Het autoconcern heeft een jaarlijks it-budget van circa 3,8 miljard euro. Hoewel het bedrijf over een eigen grote it-divisie beschikt met zo’n 9600 man, benadrukt de topman van Volkswagen dat samenwerking met it-bedrijven noodzakelijk blijft. ‘Geen enkele autofabrikant kan de intelligente auto van de toekomst zelf maken. Daarvoor is hulp nodig van it-specialisten, maar ook van andere bedrijven, wetenschappers en de overheid. Er zal bijvoorbeeld nieuwe wetgeving moeten komen om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van de groeiende data-omvang rond autogebruik. De auto mag geen datamonster worden.’

Meer over

CeBITNetwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Volkswagen Marta, het Mobile Augmented Reality Technical Assistance-systeem
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Volkswagen onderhoudt en repareert met tablet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Infineon levert chip voor Volkswagen Golf

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Volkswagen wil it-divisie verkopen aan T-Systems

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Volkswagen brengt auto met usb op de markt

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Duitse it-dochters los van moeder

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Volkswagen monteert in ‘virtual reality’

    7 reacties op “Volkswagen: Auto is rollend rekencentrum”

    1. Michiel Croon schreef:
      14 maart 2014 om 12:20

      De volgende stap is dat het wordt omgedraaid. Alle idle computing time in al die auto’s moet een geweldig rekenpotentieel opleveren als je het weet aan te boren en te benutten.Dan is het een virtueel rekencentrum dat ten dienste staat aan toepassingen buiten de auto.

      Login om te reageren
    2. Stefan schreef:
      14 maart 2014 om 15:40

      Las onlangs dat Opel vanaf 2015 ook LTE in hun auto’s biedt met een systeem dat zij OnStar noemen.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      17 maart 2014 om 09:42

      En in de toekomst zal het verboden worden om mensen zelf hun voertuigen te laten bedienen omdat computers het efficiënter en veiliger kunnen.

      Login om te reageren
    4. Erwin schreef:
      17 maart 2014 om 11:48

      Anderhalve Kilometer bekabeling.. Een gemiddelde auto is zo’n vier meter lang, dus ligt er een kabel 400 keer van voor naar achter. beetje overdrijven is ook een kunst…

      @Michiel, de meeste processoren in een auto zijn real-time processoren, dus die kennen niet echt ‘Idle Time’. ALs je Idle Time wilt benutten kn je dat beter van PC’s thuis gebruiken. Dan gebeuren er ten minste geen ongelukken als een processor net effe iets anders aan het doen is dan je auto besturen…

      Login om te reageren
    5. M schreef:
      17 maart 2014 om 14:00

      “In elke auto zit naar schatting 1,5 kilometer bekabeling, ruim vijftig computeronderdelen en rekenkracht die vergelijkbaar is met zo’n twintig pc’s.'”

      Lijkt me lariekoek. Of men bedoelt PC’s uit de vorige eeuw.

      Login om te reageren
    6. Pascal schreef:
      23 september 2015 om 06:28

      Ik rij een Nekaf, dat ding is voledig digitaal.
      Dwz er zit een schakelaar op AAN/UIT en verder is het stangetjes buisjes en schroefjes.
      Benziene erin Lawaai eruit hoe moeilijk kan het zijn.
      Auto’s rijden wellicht schoner dankzij beter fuel management maar als al die rommel na drie naar niet meer werkt omdat de contactjes beginnen te coroderen heb je er ook niet veel aan.
      @Erwin bij mijn weten is niet de CPU maar de software die (of OS dat) er op draait realtime he 😉

      Ik heb overigens wel eens een aardig filmpje gezien over wat er met je computergestuurde auto kan gebeuren waneer iemand zich er via wifi toegang toe weet te verschaffen.
      Remmen die niet meer goed werken, stuurbekrachtiging die de verkeerde kant uit stuurt. Beetje als mijn oude jeep dus 😉

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      23 september 2015 om 08:19

      @Redactie
      Gezien de ophef over Volkswagen, die middels slimme software de milieucijfers manipuleerde, krijgt de term ‘slimme auto’ nu opeens een beladen betekenis…;-)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs