Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Duizend servers met één beheerder?

08 juli 2014 - 08:233 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer

Er wordt de laatste jaren steeds meer gevraagd van datacenterbeheerders. Datacenters bevatten meer machines, rekenkracht en opslagcapaciteit dan ooit tevoren en moeten bovendien flexibel met capaciteitsvraag om kunnen gaan. Beheer- en managementoplossingen spelen een cruciale rol bij deze uitdagingen.

De Nexus of Forces wordt het door Gartner genoemd, de vier grote trends die momenteel de ict-wereld domineren: mobiel, social, cloud en big data. Stuk voor stuk beloven ze de business gouden bergen. Mobiele applicaties en sociale media geven een bedrijf een directer en nieuw soort dienstverlening. Clouddiensten zorgen ervoor dat de business altijd bij hun gegevens en applicaties kunnen. En big data-analyses zorgen voor nieuwe inzichten in je bedrijfsprocessen. Een bedrijf dat innovatief wil zijn, zal zich in deze trends moeten verdiepen. Aan de voorkant …

.. en zeker ook aan de achterkant. Want wanneer een bedrijf op de grote it-trends wil inspelen, moet ook het datacenter daar klaar voor zijn. Het oude model voor het beheren van datacenters is te statisch om met huidige it-trends om te gaan. Veel aanpassingen gaan handmatig en iedere appliance heeft een eigen interface die de systeembeheerder moet kennen. Dat werkt niet wanneer hij een groot aantal machines onder zijn beheer heeft. Bovendien is deze manier van werken te langzaam. Vragen uit de business, bijvoorbeeld voor het opzetten van een testserver, kunnen weken duren. Zeker in situaties waarbij een snelle time-to-market noodzakelijk is (bijvoorbeeld het ontwikkelen en onderhouden van eigen mobiele apps), is dat een zware handicap.

Automatisering

De oplossing voor de groeiende beheerlast van de systeembeheerder ligt besloten in verregaande automatisering van het datacenter. Alle grote leveranciers in het datacenterlandschap zijn hier op hun eigen manier mee bezig. Centraal staat daarbij een managementprogramma dat verschillende virtuele cliënts op de appliances in het datacenter aanstuurt. Wijzigingen kunnen vanuit dit masterprogramma direct bij een groot aantal machines tegelijk worden doorgevoerd. Het configureren van een cloud kan zo bijvoorbeeld sterk worden geautomatiseerd en dat scheelt de systeembeheerder en de business veel tijd.

Dit betekent ook dat het werk van de systeembeheerder de laatste jaren sterk verandert. Hij moet zich steeds vaker verdiepen in alle software tools die de onderliggende infrastructuur aansturen. Netwerkmonitoring wordt steeds belangrijker om fouten te voorkomen. Technische kennis blijft relevant, want de it’er moet problemen op kunnen lossen wanneer er iets mis gaat, maar in regel zal hij die kennis minder vaak hoeven aan te boren. Bovendien moet de systeembeheerder beter op de hoogte zijn van wensen van de business om bijvoorbeeld te kunnen anticiperen op groei van een onderneming. Kortom: de systeembeheerder wordt een allrounder. Hij ontpopt zich tot een regisseur die duizend servers kan orkestreren. 

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    28 reacties op “Duizend servers met één beheerder?”

    Nieuwere reacties »
    1. Pascal schreef:
      10 juli 2014 om 08:36

      Mattijs,

      Kennis blijft relevant, Jazeker ! Aleen allemaal nog even eigen maken.
      Hij hoeft die minder vaak aan te boren, Ohw ??? waarom is die kennis dan nodig ?
      Systeembeheerder wordt een alrounder. Welnu een alrounder kan systeembeheerder zijn, maar niet omgekeerd he.

      Een regiseur die duizend servers kan orkestreren is een manager, geen systeembeheerder !
      Wat die manager betreft, probeer het eens met een enkele server, eens kijken hoe snel je nat gaat.

      Geloof het of niet, ICT is een vak waar je wat voor moet kennen wil je er sucsesvol in zijn !

      Login om te reageren
    2. Remko Heethuis schreef:
      10 juli 2014 om 08:55

      @Matthijs

      heb jij het gevoel dat (gemiddeld) gezien de systeembeheerders deze stap kunnen zetten? Welke kennis vraagt deze regisseursrol die de systeembeheerder nu nog niet heeft?

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      10 juli 2014 om 09:18

      Probleem van automatiseren zit meer in het tool paradigma, laten we met het badwater van marketing niet direct het kind met kennis weggooien. In de jaren 90 werden veel datacentra al ‘lights-off’ door intelligente JOB SCHEDULERS. Een regisseur die 1000 servers kan orkestreren is peanuts, één installatie en 999 kopieeren doen we volgens mij al vanaf de introductie van Windows. Dat dit voor een enorme ‘server sprawl’ zorgde met een verspilling aan resources kwamen we later achter waarna we ze allemaal driftig gingen virtualiseren.

      Sorry Matthijs maar als je toolgericht in plaats van procesgericht blijft denken bij het automatiseren van het beheer dan maak je telkens dezelfde fouten. A fool with a tool….

      Natuurlijk zijn scripting mogelijkheden beter geworden hoewel het nog best lang duurde voordat Windows met PowerShell kwam, een beetje beheerder gebruikt namelijk nauwelijks de grafische mogelijkheden voor de gebruiker. En dat de ouderwetse jobschedulers nu met grafische workflows komen wil nog niet zeggen dat iedereen kan beheren. Had ik al wat gezegd over één fout 1000 keer kopiëeren?

      Login om te reageren
    4. Louis Kossen schreef:
      10 juli 2014 om 09:36

      Hmm, 1 beheerder voor 1000 servers? Ik vraag me af hoe je overzicht kan hebben over 1000 servers kan hebben of het moeten 1000 servers zijn die onderdeel zijn een toepassing. En er zijn diverse soorten beheerders, machines uitrollen is er een maar de toepassingen die op die servers draaien zullen ook beheerd moeten worden. Dat blijft en dat ik zie 1 beheerder niet doen voor 1000 servers. Trouwens, wel leuk en aardig dat je tegenwoordig zo gemakkelijk servers aanmaakt maar ik denk dat juiste de moeilijkheid daarin zit om het overzicht te behouden. Het kan ook betekenen, chaos en wildgroei van server en nog meer machines zonder baasje.

      Login om te reageren
    5. NumoQuest schreef:
      10 juli 2014 om 09:38

      Keep dreaming. In het eerste deel zei je het eigenlijk al een beetje. Het lijkt er op dat de klant gouden bergen worden beloond maar…. de klant wil daar in toenemende mate steeds minder voor betalen.

      je gaat een beetje voorbij aan de wetmatigheden die IT met zich mee brengt en… last but not least, heb je geen goede IT professionals die in de verschillende platformen tegelijk even goed bedreven zijn. Alhoewel men wel het idee heeft dit wel te kunnen verlangen, tenminste, als je de aanvragen eest.

      In meerdere blogs en reacties heb ik naar voren gebracht dat de grote fails toe gaan nemen. Ongeacht wat elke IT professional, met alle Respect overigens, oppert vanuit eigen visie, ervaring en expertise.

      Men is bezig het beschikbare jongere contingent aan talent in sneltrein vaart op te branden. Ik wil een ieder even meegeven dat het getal aan uitval door ziekte in de IT aan het stijgen is, niet voor niets. Ik waarschuw daar al een paar jaar voor.

      Als je het wil hebben over 1000 servers monitoren, piece of koekie. Maar niet verlangen dat diezelfde systeembeheerder dan ook in staat moet worden geacht diep oplossend vermogen te bezitten terwijl men daar absoluut niet voor wil betalen.

      Fail in de making, 100% gegarandeerd.

      Login om te reageren
    6. Remko Heethuis schreef:
      10 juli 2014 om 09:40

      @ewout
      Jij vind blijkbaar Matthijs toolgericht. Ik haal dat er niet helemaal uit. Hij geeft aan dat er regisseursrol blijft bestaan, oftewel niet alles wordt door de tool opgelost. Het stuk gaat volgens mij over span of control van een beheerder als hij geconfronteerd wordt meer een groter aantal systemen. De oplossing moet niet gekozen worden in meer mensen maar meer ICT ondersteuning.

      Login om te reageren
    7. Peter schreef:
      10 juli 2014 om 10:25

      @remko: dat komt omdat @Ewout, zelfverklaarde en opgedrongen Computable goeroe, zoals gebruikelijk meer tijd besteed aan reageren dan aan het lezen en daardoor iedere keer weer duidelijk maakt niet over zijn eigen schaduw heen te kunnen stappen. Ik zou de Computable in ieder geval weer een stuk leesbaarder worden als Ewout wat beter zijn “battles” zou “picken”, in plaats van overal als aartsconversatief in te bijten.

      Login om te reageren
    8. Pa Va Ke schreef:
      10 juli 2014 om 10:59

      Jammer genoeg wordt aan de vraag waarom we 1000 verschillende servers nodig (menen te) hebben voorbij gegaan.

      Ik werk zelf ook met een zoveel mogelijk gestandaardiseerd serverpark voor het bouwen van onze producten, maar toch komen er regelmatig afwijkende configuraties bij. Soms om even snel wat te proberen, maar vaak ook omdat bepaalde combinaties van software niet blijken te werken, of omdat we de oudere versies van onze producten niet kunnen onderhouden met de nieuwste software.

      Eenheidsworst kun je misschien wel managen met 1 beheerder op 1000 servers, maar ook daar geldt dat als er iets echt goed kapot is, deze ene beheerder 1000 servers één voor één zal moeten nalopen. En dan is 1 op 1000 ineens niet meer zo handig

      Login om te reageren
    9. Henri Koppen schreef:
      10 juli 2014 om 11:01

      Tja, zonder definities kun je lange discussies voeren.

      Een (systeem/netwerk) beheerder is heel breed. Beheren zonder inhoudelijk iets te hoeven doen : Bijvoorbeeld een hoster over zijn server racks die via een service service portaal klanten inhoudelijk zijn eigen server laat beheren. Sure, dan is 1000 relatief weinig.

      Een bedrijf wat echter 1000 servers heeft met een applicatie landschap, dan kan echt niet beheerd worden door 1 persoon, als deze ook nog incidenten van gebruikers moet behandelen.

      Als je beheerder op basis van “De server lijkt traag, ga es kijken waarom?” aan het werk moet, dan zijn 50 servers al veel.

      Al met al vind ik het artikel echt wel ok.

      Login om te reageren
    10. Pascal schreef:
      10 juli 2014 om 11:20

      PaVaKe, om je vraag voor de noodzaak van zovele servers te beantwoorden.
      Kenlijk was je helemaal vergeten maar de meeste reacties gaan er van uit dat servers onder MicroSoft draaien.
      Jij gaat kenlijk uit van een professionele inzet van ICT, daarvoor heb je echter vooral kennis en nauwelijks marketing nodig he.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs