Er wordt de laatste jaren steeds meer gevraagd van datacenterbeheerders. Datacenters bevatten meer machines, rekenkracht en opslagcapaciteit dan ooit tevoren en moeten bovendien flexibel met capaciteitsvraag om kunnen gaan. Beheer- en managementoplossingen spelen een cruciale rol bij deze uitdagingen.
De Nexus of Forces wordt het door Gartner genoemd, de vier grote trends die momenteel de ict-wereld domineren: mobiel, social, cloud en big data. Stuk voor stuk beloven ze de business gouden bergen. Mobiele applicaties en sociale media geven een bedrijf een directer en nieuw soort dienstverlening. Clouddiensten zorgen ervoor dat de business altijd bij hun gegevens en applicaties kunnen. En big data-analyses zorgen voor nieuwe inzichten in je bedrijfsprocessen. Een bedrijf dat innovatief wil zijn, zal zich in deze trends moeten verdiepen. Aan de voorkant …
.. en zeker ook aan de achterkant. Want wanneer een bedrijf op de grote it-trends wil inspelen, moet ook het datacenter daar klaar voor zijn. Het oude model voor het beheren van datacenters is te statisch om met huidige it-trends om te gaan. Veel aanpassingen gaan handmatig en iedere appliance heeft een eigen interface die de systeembeheerder moet kennen. Dat werkt niet wanneer hij een groot aantal machines onder zijn beheer heeft. Bovendien is deze manier van werken te langzaam. Vragen uit de business, bijvoorbeeld voor het opzetten van een testserver, kunnen weken duren. Zeker in situaties waarbij een snelle time-to-market noodzakelijk is (bijvoorbeeld het ontwikkelen en onderhouden van eigen mobiele apps), is dat een zware handicap.
Automatisering
De oplossing voor de groeiende beheerlast van de systeembeheerder ligt besloten in verregaande automatisering van het datacenter. Alle grote leveranciers in het datacenterlandschap zijn hier op hun eigen manier mee bezig. Centraal staat daarbij een managementprogramma dat verschillende virtuele cliënts op de appliances in het datacenter aanstuurt. Wijzigingen kunnen vanuit dit masterprogramma direct bij een groot aantal machines tegelijk worden doorgevoerd. Het configureren van een cloud kan zo bijvoorbeeld sterk worden geautomatiseerd en dat scheelt de systeembeheerder en de business veel tijd.
Dit betekent ook dat het werk van de systeembeheerder de laatste jaren sterk verandert. Hij moet zich steeds vaker verdiepen in alle software tools die de onderliggende infrastructuur aansturen. Netwerkmonitoring wordt steeds belangrijker om fouten te voorkomen. Technische kennis blijft relevant, want de it’er moet problemen op kunnen lossen wanneer er iets mis gaat, maar in regel zal hij die kennis minder vaak hoeven aan te boren. Bovendien moet de systeembeheerder beter op de hoogte zijn van wensen van de business om bijvoorbeeld te kunnen anticiperen op groei van een onderneming. Kortom: de systeembeheerder wordt een allrounder. Hij ontpopt zich tot een regisseur die duizend servers kan orkestreren.
@Remko
Ik heb het over een tool paradigma aangezien Matthijs systeembeheer verwisselt met serverbeheer, twee heel verschillende dingen als je wilt automatiseren. Zo komen er bijvoorbeeld heel andere events uit je server dan je storage of netwerk. En eiland automatisering is een tool paradigma.
@Peter
Misschien lees ik niet goed maar graag eerst inhoudelijk regearen op het kleine detail wat me opvalt in verhaal zoals ik aan Remko uiteenzet.
Is er een jobomschrijving van betreffende beheerder ?
Klinkt op het eerste gezicht als een droombaan.
Weet niet of ik het artikel zo goed vind, vind het wat achterhaald. Dat oude model van systeembeheer lijkt me al langer verleden tijd. Dus als ik lees over een testserver aanmaken wat weken zou duren dan kan ik me niet voorstellen dat het aan de techniek ligt want virtualisatie is gemeengoed. Een druk op de knop en je hebt een machine. Kan natuurlijk zijn dat de interne procedures de bottleneck zijn…..onderschat die niet. En natuurlijk verandert met de veranderende techniek ook de rol en gebruikte tools van systeembeheerder. Wat blijft, systeem en applicatiebeheer. Dus ook mensen blijven nodig, al wekt dit verhaal een andere indruk. Wel eens met de opmerking dat de systeembeheerder een allrounder is.
@Pascal … hoe was het ook al weer, DE server bestaat niet of zoiets 😉
(voor degenen die hem niet snappen: https://www.computable.nl/artikel/opinie/development/4799651/1277180/in-de-ict-bestaat-de-niet.html )
@PaVaKe, @Pascal Inderdaad waar, de server bestaat niet. En wat is er mis met het mooie Windows systeem? Net zo weinig mee mis als met Ton Elias. Heb het hier niet gelezen dat het over Windows servers gaat maar over machines in het algemeen.
@Pascal
Om Peter nog een pinda te geven. Bij dit soort beheer wordt elk probleem in de prestatie opgelost met horizontale schaling en dan heb je al snel 1000 servers, Linux of Windows maakt niets uit. Hoewel het natuurlijk ook tijdelijk kan zijn dat je zoveel servers nodig hebt maar als zelfverklaarde goeroe zie ik toch vooral nog organisch groeiende serverparken en krimpende IT budgetten.
“A majority of IT departments are deploying virtualization, but still most don’t feel comfortable with the tools and technologies they have in place to manage application performance or troubleshoot problems in the virtual environment… when asked what the primary troubleshooting problem was, 78% said identifying the problem source” – Networkworld
@Louis Kossen,
Tja ik ben nog van oude stempel (inmiddels gelooft echt niemand meer dat ik nog steeds 21 ben) ik stam uit een tijd dat Computers en Software gemaakt en beheerd werden toch techneuten. mensen die je om een boodschap kunt sturen.
Tegenwoordig heb ik colega’s die niet verbaast kijken als je ze vraagt iets op een HP-server te fixen maar dat was ook voor mij lang anders.
Wat is mis is met ‘het mooie windows systeem’ ? ik zou het werkelijk niet meer weten ik heb er goddank vrijwel nooit mee hoeven te werken.
MAar om je een idee te geven, Kennis vervangen door een Gui is niets anders dan (zoals Ewout zegt) a Fool with a Tool
Naast de technische bagger die MicroSoft aanbied is dat wel een direct zichtbaar bezwaar wat ik heb.
Wel erg offtopic allemaal
Beste naamgenoot, 1000 is veel.
Zoals Henri al zei, het hangt er vanaf wat er mee gedaan wordt.
Er zijn mensen die van een netwerkje van 3 PC’s een chaos kunnen maken en er zijn er die 200 PCÄkeurig gedokumenteerd en gestandariseerd laten werken.
Ik was ooit systeembeheerder, zo een allrounder, vergeet die 1000 servers, dat gaat niet ook niet met de beste en duurste tools want er staan X x 1000 gebruikers achter die je tevreden moet houden.
Het viel mij ook al op dat sommige mensen hier aannamen dat het over windows servers zou gaan. Dat zit er waarschijnlijk helemaal ingesleten.
Als professional hoor je wat dat betreft een open blik te hebben en pas naar een oplossing te kijken als je alle randvoorwaarden weet.
En 1000 servers beheren kan iedereen als alles goed gaat. Maar als er grootschalige calamiteiten ontstaan dan is er kans dat je met 10 beheerders nog niet de brandjes kan blussen.
Wat dat betreft kan je het te mooi klinkende verhaal als een korreltje zout nemen.
Leuk dat er zoveel reacties zijn!
@Remko: Je vroeg of ik denk dat (gemiddeld) gezien de systeembeheerders deze stap kunnen zetten en welke kennis nodig is voor een regisseursrol.
Het zit ‘m vooral in een helicopterview van het applicatielandschap. Automatiseringstools in het datacenter zorgen ervoor dat je flexibeler met je datacenter om kan gaan en meer resources kan managen. Er kunnen sneller en meer veranderingen door één persoon worden doorgevoerd en de systeembeheerder krijgt daardoor ook meer verantwoordelijkheid. Er zal ook vaker worden gevraagd dat je de business een idee geeft van de consequenties van IT-veranderingen voor het datacenter. (wat is nodig om een big data analyse te draaien? Wat wordt er gevraagd van m’n datacenter wanneer ik een mobiele shopapplicatie lanceer? Etc.)
Tegelijk blijft de kennis met betrekking tot de onderliggende infrastructuur belangrijk, want je moet wel begrijpen hoe softwaretools ingrijpen op de fysieke infrastructuur. Automatiseringstools maken werk makkelijker (ze doen configuratie voor je), maar wanneer het mis gaat (idd 1000 keer ‘verkeerd’ kopiëren’) moet je wel de stappen kunnen zetten die nodig zijn om de problemen op te lossen.
M.a.w. het werk wordt veelzijdiger. Je moet naast technische kennis ook een helicopterview hebben van je applicatielandschap en weten welke gevolgen er zijn voor dat landschap wanneer een nieuwe datacenterdienst wordt geïntroduceerd. Dat kan niet iedereen en kan alleen wanneer je automatisering van het datacenter ver doorvoert.