Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Treinen sneller en veiliger over het spoor

21 november 2014 - 15:573 minuten leestijdAchtergrondData & AIEsriGeodanProRail
Externe partij
Externe partij

Spoorweb is een nieuw crisismanagementsysteem voor de spoorsector. Het project Spoorweb is door Geodan, partner van Esri Nederland, uitgevoerd. Het is gebaseerd op een combinatie van het Arcgis-platform, het crisismanagementsysteem Eagle van Geodan en het incidentmanagementsysteem Situator van Nice.

Robert de Bruin, organisatiepsycholoog, project- en programmamanager, begeleidt organisatieveranderingen binnen het domein Openbare Orde en Veiligheid. ‘Op het spoor zijn acht reizigersvervoerders, negentien goederenvervoerders en elf overige partijen, zoals aannemers voor bouw en onderhoud. Hoewel dit de lokale prestaties verbeterd heeft, loopt de communicatie bij incidenten nu over veel meer schijven,wat de snelheid niet ten goede komt, zeker als er snel gehandeld moet worden zoals bij een storing of incident. De communicatie bij incidenten op en rond het spoor kan daarom altijd beter.’

Sneller en beter

Door het grote aantal betrokkenen en de huidige communicatiemiddelen kon het tot voor kort tot een kwartier duren tussen het moment dat een incident gemeld werd en het moment dat de laatste betrokken partij ingelicht was, legt De Bruin uit. ‘Spoorweb werkt nu met digitale workflows, gemaakt op basis van het type incident en de locatie. Dit leidt tot een meer uniforme werkwijze voor alle betrokkenen. Door betere informatievoorziening is de duur van een incident korter, is de reikwijdte minder groot, wordt de informatievoorziening richting de reiziger beter en rijden de treinen uiteindelijk sneller en veiliger. Uiteraard voorkomen we die incidenten nog liever, maar omdat dat niet altijd mogelijk is, streven we ernaar om de situatie zo snel mogelijk weer te stabiliseren.’

Alle relevante incidentinformatie komt met Spoorweb centraal beschikbaar en kan via een desktop, tablet of smartphone gedeeld worden met de juiste persoon op de juiste plek; netcentrisch werken, noemt ProRail dit. Doordat alle informatiestromen automatisch worden opgeslagen, kan het incident achteraf nauwkeurig worden geëvalueerd en kunnen processen worden verbeterd. Door de combinatie van locatie-intelligentie van Arcgis, netcentrisch werken en scenario’s kunnen incidenten uiteindelijk sneller worden opgelost. 

De Bruin: ‘Met behulp van satellietbeelden, gecombineerd met specifieke foto’s van de spoorinfrastructuur ter plaatse, krijg je een goed beeld van wat je ter plaatse aan zou kunnen treffen. We kunnen honderden kaartlagen bekijken van één plek. Een brandweerman kan bijvoorbeeld tijd verliezen doordat hij lang moet zoeken waar de dichtstbijzijnde doorgang van het geluidsscherm langs het spoor zit. Dat moet je voorkomen als er levens op het spel staan.’

Geo-intelligentie

Sinds afgelopen juni werkt ProRail al met de eerste versie van Spoorweb. ‘Vanaf nu worden meldingen niet meer via een papieren intakeformulier vastgelegd, maar digitaal. Door de geo-intelligentie van Spoorweb krijg je bij het invoeren van de incidentlocatie meteen honderden variabelen over die locatie en betrokken treinen, zoals gegevens over seinen, wissels en overwegen, maar ook over belangrijke gebieden, zoals de juiste brandweerregio en gemeente. Al deze geografische relaties worden gelegd met Arcgis. Iedereen die aan de slag moet, overziet dankzij locatie-intelligentie direct de complete situatie. De laatste persoon is nu niet na een kwartier, maar binnen vijf minuten op de hoogte gebracht, doordat Spoorweb direct heeft bepaald wie er gealarmeerd moet worden en beschikt over een ‘massa-notificatie’-systeem dat zelfstandig kan bellen, e-mailen, sms’en of een semafoonbericht versturen.’

Meer over

BesturingssystemenBusiness Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs