Veel bedrijven gebruiken cloud-diensten vooral ad-hoc en aarzelen over een bredere en structurele inzet. Dat is jammer want er valt veel winst te behalen voor organisaties die de inrichting van clouddiensten integraal aanpakken. Het bouwen van een gedegen fundament dat centraal beheer van toepassingen mogelijk maakt, is hierbij belangrijk. Bovendien is het verstandig om geleidelijk over te gaan naar de cloud.
Er zijn drie invoedrijke ontwikkelingen die komend jaar de cloud-strategie van organisaties beïnvloeden, te weten data-obesitas, anticiperen op veranderingen en datalocatie – grenzen vervagen en worden duidelijker. In deze blog ga ik nader in op deze drie elementen.
Data-obesitas
Het volume aan gebruikte bedrijfsdata groeit exponentieel. Dit brengt voor organisaties zowel kansen als risico’s met zich mee. De data kan enerzijds benut worden om de dienstverlening te verbeteren. Anderzijds betekent meer data ook meer risico’s op het gebied van privacy en het voldoen aan wet- en regelgeving. De ict-afdeling moet de snelle ontwikkelingen bijbenen en dit vraagt om andere vaardigheden dan voorheen. Daarnaast biedt de ict-architectuur die organisaties zelf in huis hebben vaak onvoldoende capaciteit om de enorme toename van bedrijfsinformatie te verwerken en op te slaan.
Anticiperen op veranderingen
Of het nu gaat om nieuwe productietechnieken of nieuwe technologieën, innovaties volgen elkaar in een steeds hoger tempo op. Als organisaties willen profiteren van de nieuwe mogelijkheden, dan moeten zij in staat zijn om hier snel op te anticiperen. Snelheid van handelen en een korte time-to-market zijn bepalend voor het succes van organisaties. De wendbaarheid van de organisatie legt ook veel druk op de ict-afdeling en –systemen. Implementaties moeten steeds sneller worden afgerond, de ict-systemen moeten schaalbaar zijn en er is een groeiende behoefte aan flexibelere vormen van dataopslag, terwijl de organisatie in veel situaties aan strikte beveiligingseisen moet voldoen. Dit betekent dat de it-afdeling een proactieve adviserende rol moet gaan spelen en ervoor moet zorgen dat de organisatie snel kan anticiperen op verandering.
Datalocatie: grenzen vervagen en worden duidelijker
Organisaties moeten vaak nog wennen aan het idee dat zij hun ict uit handen geven. Hoe meer zij hier gewend aan raken, hoe minder emotionele factoren van belang zijn. Zeker wanneer blijkt dat er door efficiëntieverbetering aanzienlijke besparingen kunnen worden gerealiseerd. Waar data precies wordt opgeslagen, wordt hierdoor minder belangrijk, maar dit neemt niet weg dat veel organisaties om te voldoen aan wet- en regelgeving een weloverwogen keuze moeten maken. Locatie van dataopslag speelt hierbij nog altijd een grote rol. Nu organisaties meer ervaring hebben met cloudopslag wordt ook steeds duidelijker welke kansen er zijn en welke uitdagingen er nog opgelost moeten worden. De grenzen worden duidelijk, maar het vertrouwen neemt ook toe.
De wereld verandert
De wereld om ons heen en de eisen die worden gesteld aan organisaties veranderen voortdurend en de ict-afdeling moet hier in meegroeien. Deze moet de organisatie actief informeren over de technologische mogelijkheden, in kaart brengen welke kansen er zijn en ervoor zorgen dat de organisatie snel kan inspelen op verandering. Cloud-technologie staat aan de basis van de nieuwe, flexibele onderneming en komend jaar zullen veel organisaties hun strategie op dit vlak verder aanscherpen.
Nav “Organisaties moeten vaak nog wennen aan het idee dat zij hun ICT uit handen geven” is mijn ervaring dat het er maar aan ligt wie je de vraag stelt. Niet-ICT medewerkers hebben er vaak (te) weinig moeite mee. Bijvoorbeeld omdat ze ICT altijd al, intern, uit handen hebben gegeven en ze alleen geïnteresseerd zijn in goede functionele oplossingen. Bij hen spelen de genoemde ‘emotionele factoren’ denk ik geen rol. Wat onverlet laat dat je als organisatie zorgvuldig moet afwegen wat wel en niet kan en nuttig is…
Ik zit me enigzins achter de oren te krabben want een strategie ontbreekt hier geheel als het uiteindelijk om niets anders dan een USB-stick in de cloud gaat, na Nutanix (of nog 20 anderen) zou je toch verwachten dat bedrijven ondertussen wel wat wijzer zijn geworden. Vervelende van data is nu eenmaal dat deze zich steeds slechter laat verplaatsen als volume toeneemt want een olifant pers je niet door een rietje en het netwerk blijft dus bepalend, het is om deze reden dat grote volumes data nog steeds via wielen verplaatst worden.
In dat geval kan het handig zijn dat het datacenter waar je data landt dichtbij is maar nog veel handiger is het om eerst een goed ‘vluchtplan’ op te stellen, denk vooraf na over je portabiliteit want je kunt de IT misschien wel uit handen geven maar dat ontslaat je nog niet van de verantwoordelijkheid over de bedrijfvoering zelf. Nu organisatie steeds meer datagedreven worden is het goed dat auteur aandacht geeft aan dit probleem maar er zijn nog wel wat meer mogelijkheden om dit op te lossen.
Helemaal eens met Ewout.
Er zijn zeker meerdere oplossingsrichtingen en voor iedere organisatie en toepassing zijn er andere overwegingen. Veel organisaties hebben inactieve data wat zich natuurlijk juist voor dit soort oplossingen leent, en de hoeveelheid data verplaatsingen beperkt. Overigens blijven goede verbindingen een belangrijk element bij de adoptie van cloud computing.
Simon,
Je benoemt 3 onderwerpen en vervolgens kom je per onderdeel met veel marketing-praatjes!
Veel zaken zoals innovatie, wendbaarheid en flexibiliteit moeten in de strategie en DNA van het bedrijf opgenomen zijn. Die bereik je niet met Cloud of ict middelen!
Bepaal eerst je richting, visie en strategie en kijk daarna naar de mogelijkheden zoals Cloud (en vervolgens cloudstrategie).
Lees: https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/2379250/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
Reza,
we zijn het daarin helemaal niet oneens: ik betrek juist de hele organisatie om het veranderproces vorm te geven. Wat de aanleiding is om dit aan te pakken verschilt per organisatie. Het blijft lastig om alle aspecten in een beperkt artikel te bespreken. Meer diepgang vind je in mijn whitepaper: http://bit.ly/1IEfP2J
Simon,
Ewout haalt aan dat de titel gaat over strategie, maar dat deze ontbreekt in je artikel, daarbij voegt hij zelf wel een punt aan waarvoor een strategie nodig is.
Wat betreft je / het whitepaper, best een goed stuk al wordt er geen man en paard genoemd en blijft het in veel gevallen vaag en met teveel ruimte voor interpretatie. Een quote uit de whitepaper is niet compleet “Compliant zijn – voldoen aan wet- en regelgeving –
is een belangrijk vraagstuk bij de inzet van clouddiensten.”
Compliant zijn is (veel) meer dan dat. Compliancy gaat namelijk over ook SLA’s en afspraken met klanten en je eraan houden. Compliance is dus breder dan wet en regelgeving, maar nogmaals, je white paper is best ok. Overigens heb ik wel het gevoel dat dit de ingekorte versie is. Op de laatste pagina wordt verwezen naar een 5 stappen plan, deze tref ik daar niet aan 🙂
Overigens vind ik je whitepaper een stuk sterker dan dit artikel. Want in je artikel lees ik na drie keer lezen nog steeds niets concreets, tastbaars of iets dat actionable is.
En cloud maakt je organisatie *absoluut* niet flexibeler, dat is pertinente onzin en ik zal zeggen waarom. 9 van de tien implementaties van cloud computing is gewoon doen wat we altijd gedaan hebben on-premises, maar nu doen we dat bij een leverancier.
Flexibeler zijn heeft te maken met architectuur, strategie, beslissingen en deze bewaken (regie / governance). *Dat* kan je organisatie flexibeler maken. Het afnemen van cloud diensten zal je nauwelijks helpen en als je het niet met een goed plan doet zelfs tegenwerken. Zo zie ik Office 365 adopties waar mijn tenen van krommen.
The better your four wheel drive, the further out you get stuck in the jungle. (volgens mij een quote van Peter van Eyk).
@Simon
Een term als inactieve data is nogal weinigzeggend, als het om informatie gaat die je niet meer wijzigt en je nog maar zelden raadpleegt maar wel moet bewaren dan is de juiste termijn daarvoor naar mijn mening archief. En dat je kunt archiveren naar de cloud is waar maar als je dat op een individuele basis doet dan krijg je dus het probleem van data-obesitas, het paard achter de wagen spannen. Heb ook even je whitepaper doorgenomen, iets meer diepgang maar nog steeds krab ik me achter de oren aangaande de strategie als ik kijk naar problematiek van de Enterprise Lifecycle.
Data moet je soms wel 7 jaar of nog langer bewaren terwijl meeste services in de cloud maar een gemiddelde levensduur hebben van 3 jaar. Betreffende migratie stelde ik al wat uitdagingen aangaande het netwerk als we het over grote volumes aan data hebben. Het duurt dus even voordat je IMAP oplossing naar een andere provider hebt gebracht, zeker als je meer dan 100 mailboxen moet doen welke ieder gevuld zijn met een digitaal archief van 7 jaar of meer. Hele verhaal doet me op dit moment toch vooral denken aan een soortgelijke case bij een waterschap:
https://www.computable.nl/artikel/praktijk/architectuur/5110199/2204519/i3-groep-levert-aa-en-maas-symantec-netbackup.html
Typerend dat Henri het nu wel met me eens is omdat hij eerder data ook een dood ding noemde, veel data is trouwens het residu van een inactief proces. Wie daar organisatorisch de eigenaar van was blijft hierdoor nog weleens diffuus. En dat levert weer hele andere problemen op als ik kijk naar de verantwoordelijkheden in de informatieketens, binnen BCIV-matrix is daarin het medium zelf niet het grootste probleem. Wel lastig in te vullen zijn continuïteit, integriteit en veiligheid van de informatievoorziening zelf als je alleen nog maar aan ‘grensbewaking’ doet.
@ Ewout,
Je haalt hier wel een goed punt aan. Archiveren in de cloud is een hype aanhet worden . Veel data gaat/staat nu vaak dubbel in de cloud.
Het is zaak om de data zo effectief mogelijk naar de cloud toe te brengen. Dus ontdubbel en classificeer lokaal eerst. Zo bespaar je veel tijd,geld en frustratie.
Last but not least is het ook goed om na te denken bij welke aanbieder je het gaat neer zetten en of die partij op termijn nog wel beschikbaar is. Keiharde garanties krijg je nooit. Maar ietwat research vooraf is geen overbodige luxe.
En denk na hoe je het er ooit weer tijdig uit kan halen. Sla het dus in een open formaat op en denk goed na over een exitstrategie. Hoeveel tijd kost het om het er in maar ook om het er weer uit te krijgen?
Ruud, je zit weer in de verkeerde modus met ” Hoeveel tijd kost het om het er in maar ook om het er weer uit te krijgen?”
Dat is zwemmen met bandjes aan. Het gaat niet om in en uit de cloud, het gaat om controle over je data en als het misgaat. Dat net zo goed van cloud naar cloud zijn, of van datacenter van leverancier 1 naar datacenter van leverancier 2. Daarnaast: Ik heb dit jaar al vier bedrijven bezocht en slechts één bedrijf had zoiets als on-premises en dat zelfs maar voor een klein deel. On-premises is al jaren op sterven na dood. We hebben onze data dus al lang niet meer “lokaal”.
En Ewout, ik was het vooral eens over strategie gebrek, olifanten verplaatsen is ook wel een uitdaging, maar komt veel minder vaak voor.
Data is gewoon data, het zijn de tools en toepassing -de mens en zijn processen- die het levend maken en betekenis geven en daar wringt het dikwijls.