Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Rombouts geniet van factuurverwerking

03 maart 2015 - 10:523 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Externe partij
Externe partij

De Belgische koffiebranderij Koffie F. Rombouts heeft de handmatige verwerking van facturen geautomatiseerd. Daarbij is de hulp ingeroepen van ISProjects dat ISP-Invoice heeft geïntegreerd in Baan.

Koffie F. Rombouts is een Belgische koffiebranderij en van oorsprong een Antwerps familiebedrijf. Alles begint in 1896 te Antwerpen, waar Frans Rombouts op een dag besluit een brandtrommel te huren om zijn eigen koffie te branden. Het zou het begin worden van een opmerkelijk succesverhaal, waarvan gepassioneerde fijnproevers vandaag meer dan ooit de plezierige en smakelijke hoofdstukken weten te waarderen. De grote groei voor het bedrijf kwam er in 1958 waar men voor Expo 58 de individuele koffiefilter introduceerde.

Aanleiding vernieuwing

Wouter Seys, financieel verantwoordelijk bij Rombouts: ‘In Aartselaar, België, verwerken wij twintigduizend inkomende facturen per jaar voor vijf verschillende firma’s, waaronder twee in het buitenland. Het verwerken van deze facturen was een manueel proces dat veel tijd in beslag nam. We moesten de correcte leverancier (btw-nummer, bankrekening), juiste btw-code, de juiste kostenplaatsen van telefoonnummers en het wagenpark toewijzen en honderden orderregels manueel invoeren. Dit alles werd dan, ter controle, ook nog eens nagekeken door iemand anders. Verder werden facturen ter goedkeuring rondgestuurd tussen de verschillende vestigingen en filialen (NL, UK en BE).’

‘Eerst werden de facturen gekopieerd zodat we zeker niets kwijtraakten en daarna maakten de goedkeurders ook nog eens een kopie voor hun persoonlijk archief. Vervolgens moest alles nog op de juiste plaats in het archief geplaatst worden. Rekening houdend met, onder andere, de mogelijke tijdswinst en het milieu (overbodige kopieën) was de keuze snel gemaakt.’

Praktijk

‘De doorslag om met ISProjects te werken was het totaalpakket, inclusief de volledige integratie met Baan. Dat laatste ontbreekt bij veel leveranciers en dan weet je waar je begint, maar niet waar je eindigt! ISP-Invoice vergelijk ik met auto rijden. In het begin moet je goed nadenken: koppeling induwen, schakelen, gas geven, koppeling loslaten, …. Nu staat niemand er nog bij stil en doen ze het vanzelf’, vervolgt Seys.

‘Het scannen gebeurt nu in de verschillende fillialen (BE, NL en UK) en de verwerking gebeurt direct erna centraal in Aartselaar. Die ‘lastige’ facturen met alle telefoonnummers, boeken we nu in twee minuten met correcte toewijzing aan alle juiste kostenplaatsen. Ook de goedkeurders kunnen nu zelf eenvoudig zien wanneer een factuur betaald zal worden (of betaald is) waardoor er minder telefoontjes volgen richting de boekhouding. Zelf creditnota’s aanvragen bij de leveranciers via ISP-Invoice gaat per mail en wordt allemaal automatisch bijgehouden. Conclusie: als we nu een factuur nodig hebben van voor het ISP-tijdperk, kijken we er al tegenop. Zo ingeburgerd is het al.’

Tips

‘Een goed zicht hebben op je goedkeuringsflow en zoveel mogelijk scenario’s op voorhand testen. Het klinkt logisch, maar dat is het zeker niet. Wij hebben er veel tijd voor vrijgemaakt, maar er is nog dubbel zoveel tijd ingekropen. Dankzij die inspanningen is de livegang efficiënt van start gegaan en zonder grote problemen verlopen, zodat de eindgebruikers/goedkeurders direct enthousiast waren. Tot slot nog een advies: betrek het administratieteam erbij, een dergelijk project kan enkel slagen als het gedragen wordt door het gehele team. Samen maak je er een successtory van,’, besluit Seys.

Meer over

Archivering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: TU/e lanceert nieuw high-tech-onderzoeksinstituut, veel minder cyberincidenten in Nederland (en meer)

    Vote now stem nu stemmen Awards
    ActueelOverheid

    Leden VNG stemmen in met ict-collectivisering

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs