Naast de naleving van compliance zijn er voor optimalisering van de datacommunicatie in de financiële arena nog meer factoren. Geen enkele bank kan zonder een excellente infrastructuur voor digitale communicatie. Maar wat is ‘excellent’ eigenlijk? Soms is dat bandbreedte, soms transmissiesnelheid, soms kwaliteit van de verbindingen. Laatste blog in een serie van drie over connectivity en compliance.
In alle gevallen geldt: blijf flexibel, want de oplossing van vandaag is morgen alweer achterhaald. Dat zie je met name op het gebied van ‘low-latency’, connectiviteit met de hoogste transmissiesnelheid. Daar worden achter elkaar snelheidsrecords verbroken. De high-frequency traders die het eerste de snelste verbinding hebben, bereiken aanzienlijk concurrentievoordeel. Je moet dus heel goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in connectiviteit.
Financiële instellingen hebben de meest diverse eisen en behoeften als het om digitale communicatie gaat. Handelaren in effecten en derivaten kunnen niet zonder snelle verbindingen met de handelsplatforms. De verbindingen tussen de bankkantoren daarentegen moeten vooral veilig en kosteneffectief zijn. De connecties tussen de primaire applicaties in de datacenters moeten juist weer uitermate robuust zijn. 99,999 beschikbaarheid vereist end-to-end redundantie (Chinese muur) van de gehele datacenter netwerkinfrastructuur. En de internetapplicaties van de bank vragen vooral grote bandbreedte.
Elke toepassing vergt een specifieke benadering van de benodigde connectiviteit. De behoeften op het gebied van connectiviteit kunnen variëren, afhankelijk van de business: low latency, bandbreedte, beschikbaarheid, kosten, beheerde verbindingen, of een combinatie van deze aspecten. Het samenstellen van de beste oplossing is beslist een uitdaging, zeker in een internationale omgeving met duizenden aanbieders. De datacommunicatiemarkt is immers nog zeer aanbod-gedreven. De optimale oplossing is flexibel: als karakteristieken in connectiviteit veranderen in de tijd (bijvoorbeeld als latencies of prijzen lager worden), dient de oplossing te kunnen worden aangepast. Dat vraagt om een carrier-neutrale aanpak en diepgaand inzicht in de markt. Je moet precies weten wat proposities op de markt zijn. Maar ook wat de wet- en regelgeving inhoudt in de diverse regio’s waarin de financiële dienstverlener actief is.
Network design kan pas beginnen nadat de bovengenoemde eisen en wensen in kaart zijn gebracht.
Tips voor financiële instellingen
+ Voer een zero assessment uit om de werkelijke behoeften te evalueren.
+ Stel de benodigde bandbreedte voor elke toepassing vast; een one-size-fits-all strategie is onnodig duur.
+ Kies nooit een enkele carrier voor alles.
+ Blijf flexibel.
+ De huidige oplossingen zijn sneller verouderd dan je denkt.
+ Technology assessment en risk management kunnen niet afzonderlijk worden aangepakt.
+ Five9’s beschikbaarheid vereist end-to-end netwerkredundantie.