De onlineboekhouddienst Jortt maakt de boekhouding begrijpelijk en inzichtelijk voor ondernemers, dankzij de methode Ondernemer Gericht Boekhouden. Deze methode rekent af met de middeleeuwse en ingewikkelde dubbel boekhoudmethode, maar gaat uit van praktische zaken als verstuurde facturen en de bankafschriften.
Voor veel ondernemers is traditioneel boekhouden een doolhof van moeilijke grootboeken, ingewikkelde journaalposten en een wirwar van cijfers. Het is allesbehalve geschikt voor dat waar het eigenlijk voor bedoeld is: direct inzicht in de financiële situatie. Dat is voornamelijk te wijten aan de ouderwetse manier waarop administratie plaatsvindt: via de dubbele boekhoudmethode. De methode is bedacht in de middeleeuwen toen alle berekeningen nog op papier plaatsvonden.
Jortt werkt niet met de dubbele boekhoudmethode, maar volgens het Ondernemer Gericht Boekhouden. Deze methode is van de grond af aan opnieuw ontworpen en gebaseerd op de dagelijkse praktijk van de ondernemer. Concrete en begrijpelijke zaken als het banksaldo, verstuurde facturen en de cashflow zijn de belangrijkste vertrekpunten.
Jortt maakt de financiële situatie in één oogopslag duidelijk voor de ondernemer. De winst of het verlies over een bepaalde periode is direct en real-time inzichtelijk. Het toont geen ellenlange opsommingen van cijfers, maar duidelijke grafieken en afbeeldingen die direct inzicht geven in de stand van zaken. Jortt geeft alle ‘need-to-know’ informatie in begrijpelijke taal, zonder jargon.
Ook voorkomt het onaangename verrassingen. Zo is de btw-aangifte voor veel ondernemers een struikelblok. Jortt geeft de ondernemer real-time informatie over de hoogte van de btw-betaling. Zodat de ondernemer ruim van tevoren weet waar hij of zij aan toe is. Naast de financiële administratie bevat Jortt ook een gratis module voor factuurbeheer. Hiermee kan de ondernemer gemakkelijk en snel professioneel ogende facturen versturen, voorzien van eigen logo. Per klant is de betaalstatus inzichtelijk en kan de ondernemer eventueel direct een herinnering sturen.