Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

MKB heeft weinig oog voor beveiliging

23 juli 2015 - 07:03ActueelInnovatie & TransformatieCapgemini
Suzanne Martens
Suzanne Martens

71 procent van het midden- en kleinbedrijf (mkb) denkt dat hun organisatie geen cyberrisico loopt. Ongeveer 65 procent verwacht dan ook dat hun bedrijfsrisico met betrekking tot cybersecurity binnen nu en vijf jaar gelijk zal blijven. Ruim een derde (35 procent) heeft digitale bedreigingen op de agenda staan en neemt maatregelen daartegen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van verzekeraar Interpolis en Capgemini Consulting.

Uit het onderzoek onder 529 mkb’ers, met een omzet tussen honderdduizend tot vijftig miljoen euro, blijkt dat de meeste ondernemers zich geen zorgen maken over de schade die wordt veroorzaakt door een cyberaanval. De ondernemers is gevraagd waar zij zich het meest druk over maken, maar een cyberbedreiging wordt niet in de top vijf van zorgen geplaatst. Zo staat een uitval van bedrijfssystemen op de zesde plek (71 procent) en wordt een cyberaanval op de negende plaats gezet (66 procent). De ondernemers liggen vooral wakker van de verzwakte economie (82 procent) en sociaal -ontwikkelingen (77 procent).

Interpolis noemt het opvallend dat mkb’ers cyberbedreigingen laag op de prioriteitenlijst hebben staan, aangezien het midden- en kleinbedrijf steeds vaker slachtoffer wordt van een cyberaanval. Bovendien is de impact van een hack, phishingmail of een uitval van ict-systemen even groot als de schade van een grote brand. Een geslaagde aanval van een cybercrimineel heeft tot gevolg dat een klant het vertrouwen in een organisatie verliest. Volgens Interpolis kost het veel tijd en energie om deze reputatieschade te herstellen.

Tot slot toont het onderzoek aan dat het kennisniveau van cybersecurity niet optimaal is. 39 procent denkt dat de it-beheerders over voldoende kennis beschikken. 

Meer over

CybercrimeDDoSHackingMalwarePhishing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs