Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Waarde data

Waarde van data vaak onbekend

22 september 2015 - 14:51ActueelCloud & InfrastructuurIron MountainPwC
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Slechts weinig organisaties kennen de waarde van de gegevens waarover zij beschikken. Uit een onderzoek van adviesbureau PwC, in opdracht van specialist in documentbeheer Iron Mountain, blijkt dat gemiddeld 50,1 procent weet wat zij in huis heeft. Een schamele 4 procent heeft de zaakjes echt op orde.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1650 grote en middelgrote bedrijven in Europa en Noord-Amerika. Voorgaande jaren hebben PwC en Iron Mountain steeds bestudeerd in hoeverre organisaties de beveiliging van hun gegevens goed hebben geregeld. Steevast bleek dat bedrijven hier ook wel steken laten vallen. Dit jaar is de aandacht uitgegaan naar de waarde van data. Dit leverde de eerste Value Index op.

De onderlinge verschillen zijn niet echt groot. Noord-Amerika doet het met 56,7 procent beter dan Europa met 48,3 procent. De financiële sector scoort het best met 52,2 procent; de juridische sector het slechtst met 47,0 procent.

Opvallend is dat de meeste organisaties denken het goed te doen, maar bij doorvragen blijkt dat helemaal niet het geval te zijn. Deze groep (76 procent) heeft geen flauw benul van de commerciële waarde die hun gegevens in zich dragen.

De aanbeveling is een beleidsstrategie over informatie te ontwikkelen, en data-analisten in dienst te nemen die weten waarnaar ze moeten zoeken.

Achtergrondartikel

In een achtergrondartikel gaan Jeroen Strik (managing director Iron Mountain Nederland) en Otto Vermeulen (partner bij PwC Nederland) dieper in op de vaststelling dat de business zijn verantwoordelijkheid moet nemen en de waardebepaling niet aan de it-afdeling moet overlaten.

Meer over

Documentmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    3 reacties op “Waarde van data vaak onbekend”

    1. Felix The Cat schreef:
      25 september 2015 om 11:24

      Maarde van dit artikel wel bekend? Elke alinea spreekt de vorige tegen. De aanbeveling is om een beleidsstrategie over informatie te ontwikkelen. Wat je zegt.

      Login om te reageren
    2. Machteld Meijer schreef:
      25 september 2015 om 17:57

      Waarde van de data. Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb daar geen enkele voorstelling bij. Uitgedrukt in wat? In dollars of euro’s? Lijkt me onmogelijk. Of is het alleen dat je weet dat als je data inhoudelijk niet op orde zijn dat je dan een grote kans hebt ten onder te gaan? En dat die kans voor het ene bedrijf grote is dan voor het andere omdat voor het ene bedrijf de gegevens bedrijfskritisch zijn (zoals een bank) en voor het andere van secundair belang. Dan kom je niet verder dan: data hebben voor mij veel waarde of data zijn voor mij niet zo erg belangrijk. Is dat het? Of is het een soort pseudowetenschap waar consultancybedrijven veel geld aan hopen te verdienen?

      Overigens: wat een “vaagtaal”, bovenstaand artikel. Knap om in zo veel regels helemaal niets concreet te maken.

      Login om te reageren
    3. Ewoud D. schreef:
      25 september 2015 om 20:24

      Wat kost de krant van gisteren?
      Wat kost de krant van vandaag?
      Wat kost de krant van morgen?

      Ja, data is een waardevolle asset voor organisaties alleen dient daarbij dus niet vergeten te worden dat er ook nog een context is. Achteraf niet kunnen bewijzen dat de transactie aan de wet voldeed (Systems of Record) kan namelijk dus voor de lastige belevingen achteraf zorgen, de dwangmatige datadrang met de krant van gisteren in de vorm van governance wordt desondanks als een kostenpost gezien. Heel anders ligt dat bij de krant van vandaag (Systems of Engagement) waarin de belevingen worden vastgelegd. Dat hierdoor de krant van morgen de bedot.com economie van een Rijks ICT-dashboard wordt is trouwens geen nieuws meer. .

      Als ik me nie vergis schreef AIVD namelijk al een mooi rapport over de kernbelangen want standpunten – soms niet eens vastgelegd – en een strategie zijn ook interessante informatie als we even naar het schaakspel kijken. De commerciële waarde van de data kent nog wat meer facetten, kennis wordt namelijk niet altijd geborgd in informatiesystemen zoals ik dus al een paar jaar geleden schreef. En dat was nog voordat Teeven c.s hun verdwijntruc met het bonnetje deden, hoezo scoort financiële sector het best?

      DNB heeft ondertussen ook Sun-Tzu gelezen en dus databewerkingsovereenkomsten met providers afgesloten, de belasting toegevoegde waarde van data.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs