Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Is uw netwerk klaar voor de robots?

13 oktober 2015 - 10:243 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Begin dit jaar kondigde de Japanse hotelketen Henn-na Hotel een nieuwe vestiging met 72 kamers aan met robots als personeel. Deze androïden gaan de receptie bemannen, hotelkamers schoonmaken en portierswerk doen. Het lijkt onvermijdelijk dat kunstmatige intelligentie en machine-to-machine (m2m)-technologie ons leven steeds verder binnendringen.

Hierdoor gaan werkplekken steeds meer lijken op de toekomstscenario’s van Hollywood films zoals Terminator, A.I. en I, Robot. Deze films tonen een wereld waarin machines hun uitvinders uiteindelijk te slim af zijn. Robots worden immers steeds zelfbewuster, leren om te overleven en in sommige gevallen vernietigen ze zelf de wereld om hen heen.

Sciencefiction of realiteit?

Hollywood heeft bijna vanzelfsprekend een sterk gedramatiseerde toekomstvisie. Toch roepen de plannen in Japan een interessante vraag op: is de verschuiving van een menselijke beroepsbevolking naar digitaal model ingezet? Het antwoord is ‘ja’. Maar wat betekent dit precies voor bedrijfsnetwerken? En wat moeten ondernemingen doen om zich op deze veranderingen voor te bereiden?

Uit de cijfers blijkt dat directe actie vereist is. Volgens onderzoek van adviesbureau Accenture gebruikt 57 procent van alle bedrijven al technologieën inzet waarmee medewerkers hun taken zelf kunnen uitvoeren. Voorheen werd hiervoor de tussenkomst van ict-experts vereist. Meer dan 75 procent van de organisaties vindt de training van hun mensen de komende drie jaar even belangrijk als het trainen van hun machines. Dit gaat over de inzet van intelligente software en algoritmes, en machineleren. Nu deze technologieën volwassener zijn en een snellere roi en meer efficiëntie binnen handbereik liggen, starten steeds meer bedrijven langzaam met hun digitale transformatie. Gartner voorspelt dat de tco voor operationele processen in 2018 maar liefst 30 procent lager zullen liggen. Dit is mogelijk door de bredere inzet van slimme machines en geïndustrialiseerde diensten. De onderliggende infrastructuur van deze slimme netwerken met apparaten, machines en robots moet wel krachtig en betrouwbaar genoeg zijn om het maximale rendement uit technologische investeringen te realiseren.

Nieuwe netwerkfase

Als we de machines puur als verbonden apparaten zien, krijgen we een goed beeld van de voorwaarden voor deze transitie. De overgang is dan ook vergelijkbaar met de tijd dat ook niet-Ethernet-apparatuur verbinding met het netwerk kreeg. Of met de opkomst van byod en de toename van schaduw-ict – applicaties die intern worden ontwikkeld en gebruikt zonder toestemming van het management – op al deze apparaten. Elk van deze ontwikkelingen luidde een nieuwe netwerkfase in en dat is met de opkomst van machines niet anders.

Het Japanse Henn-na Hotel laat zien hoe robots de werkplek betreden. Het is nu belangrijk dat bedrijven onderzoeken hoe ze zich adequaat kunnen voorbereiden om de komende aardverschuiving. Volgens ZK Research moeten ze in hun strategievorming met een aantal zaken rekening houden:

  • Investeer in een intelligente, gedistribueerde netwerkarchitectuur met een focus op het verbinden van apparaten; dit voorkomt downtime.
  • Verzamel gegevens van verbonden endpoints, sla die op en analyseer ze om processen te optimaliseren en beter gefundeerde besluitvorming.
  • Realiseer optimale beveiliging van individuele apparaten om alle gegevens veilig te houden. De applicaties die daarop draaien moeten overigens wel met het netwerk kunnen communiceren.

Het is momenteel nog lastig voor te stellen hoeveel apparaten, machines of, in het geval van Henn-na Hotel, robots om connectiviteit gaan vragen. Duidelijk is wel dat het hybride personeelsbestand van de toekomst steeds meer vorm krijgt. Zowel mensen als machines dragen bij aan betere bedrijfsprestaties. Het aanpassen van de netwerkinfrastructuur is in ieder geval de eerste stap in de digitale transformatie.

Meer over

Kunstmatige intelligentieNetwerkenRobotica

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    4 reacties op “Is uw netwerk klaar voor de robots?”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      14 oktober 2015 om 12:11

      Kijken we naar de kwaliteit van “robot”-stofzuigers dan gaat dat alles nog lang duren, ze zijn er al meer als 10 jaar en presteren nog steeds zeer matig. Sommige katten vinden het wel prachtig om er op rond te rijden.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      15 oktober 2015 om 07:28

      Op het moment dat robots goed genoeg worden om het merendeel van het werk over te nemen moeten mensen zich serieus zorgen gaan maken over hun toekomst.
      Dat is een grapje natuurlijk want het plan om de wereld te ontvolken is al in volle gang. Dit staat overigens al in diverse boeken uit de vorige eeuw beschreven en ook al lopen ze wat achter op het schema ziet het er naar uit dat vooralsnog prima gaat.

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      15 oktober 2015 om 11:22

      Hoi Gaby,

      Ik heb gezocht naar de robot die de bedden opmaakt. Niet gevonden. Wat de urgentie om klaar te zijn voor robots wat teniet doet.

      Uiteraard komen de volledig zelfsturende auto’s er wel, maar niet zo snel als je zou denken.

      Tja, wat netwerken betreft denk ik dat deze simpeler worden. Als al je centrale infrastructuur bij een externe provider staat, dan gaat het vooral om de internetverbinding. Zeker in het licht van dat IPv6 alle apparaten verbind.

      Ben benieuwd wat LoRa (WAN) Gaat betekenen in deze…

      Voor de robots krijgen we vooralsnog eerst de bakken met sensoren…

      Login om te reageren
    4. Corne Smiesing schreef:
      15 oktober 2015 om 12:16

      @henri. Ik lees net in de krant dat tesla nu een update doet om de auto al behoorlijk zelfstandig te laten rijden op de snelweg en de verwachting is dat dit over drie jaar bij tesla helemaal volledig zelfstandig is. Dus zo lang duurt het niet meer.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs