Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Big Data

‘Big data maakt marketing overbodig’

11 augustus 2016 - 14:22AchtergrondData & AI
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De inzichten van big data zorgt ervoor dat traditionele marketing niet langer nodig is. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Marketing, de woordcombinatie van ‘market’ en ‘getting’, slaat op alle activiteiten van een bedrijf of organisatie die dienen om meer producten of diensten te verkopen. Het lijkt dan ook niet vreemd dat nogal wat marketingmensen veel nut zien in big data, losgelaten op huidige klanten, potentiële klanten en zelfs doelgroepen die ogenschijnlijk geen klant zullen zijn.

Maar terwijl marketing klanten moet verleiden, zorgt big data ervoor dat een aanbieder wéét wat een klant wil. En wanneer hij of zij iets wil. En ook nog eens precies wie hij of zij is. Daarmee maakt big data – mits goed toegepast – de huidige discipline van marketing overbodig. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    9 reacties op “‘Big data maakt marketing overbodig’”

    1. Henri Koppen schreef:
      15 augustus 2016 om 08:44

      Zo onzinnige vraagstelling dat ik er nu niet op in ga.

      Login om te reageren
    2. Kj schreef:
      15 augustus 2016 om 09:46

      Waar in die big data berg staan precies de gegevens van nieuwe klanten? Hoe boor ik nieuwe marktsegmenten aan? Hoe weet je precies wat “een klant” wil als al die data wordt ge-aggregeerd? Willen mijn toekomstige klanten dan precies hetzelfde als mijn huidige klanten?
      Zomaar wat vragen..

      Login om te reageren
    3. Technicus schreef:
      15 augustus 2016 om 10:31

      En Steve Jobs zei dat klanten helemaal niet weten wat ze willen.

      Ze wouden alleen snellere paarden, toen de T-Ford werd uitgevonden.

      Daarnaast wekt Big Data icm narrowcasting alleen maar een hoop irritatie op.

      Login om te reageren
    4. Cpt schreef:
      15 augustus 2016 om 10:42

      Marketing heeft zichzelf in de loop der jaren al overbodig gemaakt (of in elk geval heeft het zichzelf al ongewenst gemaakt).

      Verder sluit ik me aan bij Dhr. Koppen.

      Login om te reageren
    5. H Ritzema schreef:
      15 augustus 2016 om 12:35

      “Marketing, de woordcombinatie van ‘market’ en ‘getting’”

      Echt? Wat een onzin. 🙁

      Login om te reageren
    6. Berry van Sleeuwen schreef:
      15 augustus 2016 om 16:04

      @Technicus,

      Steve Jobs en T-Ford? Was dat niet Henry Ford?

      Dit is een anekdote die niet klopt. Klanten hebben het nooit gehad over snellere paarden. Simpelweg omdat ze zich ‘sneller’ vervoer in die tijd niet konden voorstellen. Wat WEL een probleem was in die tijd was de grote hoeveelheid uitwerpselen en dode paarden op straat. Ford heeft gezorgd voor de oplossing van de paard-gerelateerde problemen. Alleen is een quote daarover lang niet zo sexy.

      http://www.helloerik.com/no-one-said-they-wanted-faster-horses-they-wanted-less-horseshit

      Login om te reageren
    7. Technicus schreef:
      16 augustus 2016 om 05:05

      Sorry, Ik spring een beetje van de hak op de tak. Ja, dat was Henry Ford inderdaad. Mijn tweede voorbeeld. Ik wist trouwens niet dat die anekdote niet klopte. Leuke uitleg 🙂

      Wat wel klopt; is dat klanten soms niet weten wat ze willen en op andere momenten allang weten wat ze willen.

      Login om te reageren
    8. Henri Koppen schreef:
      16 augustus 2016 om 08:00

      Berry: Leuke link
      Technicus: De crux in mijn ogen van de “snellere paarden” is dat als je vraagt wat een klant wil als oplossing voor een probleem, zij vaak niet verder kunnen denken dan wat ze al kennen.

      Dus als de software traag is, zullen ze vragen om een snellere server, of als de file-share vol is om een grotere harde schijf. Terwijl dat eigenlijk denken in oplossingen is, de onderliggende *behoefte* is efficienter kunnen werken of meer spullen kunnen bewaren. Als de klant niet weet wat SDS (Software Defined Storage) is -terwijl dat een oplossing is voor het probleem- zullen ze ook niet vragen naar SDS.

      Deze uitleg vind ik subtiel anders dan de uitleg die het artikel geeft en daarmee toch een net-niet gevoel geeft.

      Login om te reageren
    9. Berry van Sleeuwen schreef:
      16 augustus 2016 om 09:01

      Inderdaad. Men vraagt om een bekende oplossing. Of krijgt een advies voor een “bekende” oplossing. Het probleem zit inderdaad in het verschil tussen oplossing en behoefte. En ook wel een behoefte kweken, zeker voor nieuwe technieken.

      De moeilijkheid is dan om een oplossing aan te bieden die datgene bevat dat ook daadwerkelijk nodig is. En als je iets aanbiedt dat de klant niet (goed) kent dan is het voor de klant nog moeilijker om een goede afweging te kunnen maken. Helemaal als het advies gemotiveerd wordt door andere belangen (omzet, winst, bonus etc).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs