Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Aandachtsgebieden bij inzet van UC

17 augustus 2016 - 13:453 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Boudewijn Janssen
Boudewijn Janssen

Unified communications (uc) is al meer dan tien jaar een onderwerp voor vele telecom-bijeenkomsten, beurzen, artikelen en nieuwe productaankondigingen. Na meer dan tien jaar is het inmiddels wel een volledig uitontwikkeld en uitgekauwd, saai, onderwerp zou je denken…What’s next? Waar gaat het tenslotte over? Chatten, scherm delen, zien of iemand is ingelogd, een conference call of video opzetten, samenwerken aan één document, je mobiel als ‘vast toestel’ gebruiken, niet echt spannend toch, zeker met alle cloud functionaliteit van vandaag. Helaas niet, merken wij in de dagelijkse praktijk…

De belangrijkste vraag hierbij is wat je als organisatie nastreeft bij de inzet van uc? Moet een tool bijdragen aan een mix van soorten communicatie, beeld/geluid/chat, om daarmee effectiever (samen) te werken? Of moet het bijdragen aan een meer toegankelijke organisatie voor klanten? En moet het efficiëntie op het gebied van technologie nastreven? Of ook een kostenbesparing opleveren? Et cetera.

De verwachting afstemmen op de gewenste doelstelling is zeer belangrijk. Te vaak is na afloop een teleurstelling over de gewenste functionaliteit ten opzichte van de verwachting. Daarmee is het van groot belang om op voorhand een duidelijke visie te hebben over wat uc voor een organisatie toevoegt, waar de raakvlakken met andere applicaties, bijvoorbeeld crm, en in welke mate de organisatie cultuur klaar is voor de inzet van uc.

Technisch

Blijf je binnen één (cloud-)vendor of platform, zonder integraties met andere systemen of applicaties te moeten maken, dan is een implementatie redelijk eenvoudig. Is integratie gewenst tussen verschillende communicatieplatformen en applicaties dan krijg je veelal verminderde eindgebruikersfunctionaliteit en meer beheercomplexiteit er gratis bij.

Tja, en dat rijmt dan ook weer niet met de projectdoelstellingen en de gedane belofte aan het management van onder andere lagere kosten en grotere in- en externe klanttevredenheid.

Zorg bij de aanvang (voor contractering) dat u een, gezamenlijk met de leverancier opgesteld, volledig overzicht hebt over de technische architectuur. Dit betekent dat alle componenten en afhankelijkheden helder zijn. Zowel technisch als ook de financiële impact. Dit maakt ook dat u gedurende de implementatie niet verrast wordt door technische afhankelijkheden die niet op voorhand voorzien konden worden.

Begin er niet aan?

Bent u er nog? Gelukkig: uit het voorgaande zou u zomaar kunnen concluderen dat wij een waarschuwing willen geven om vooral niet aan uc te beginnen. Nee, zeker niet! Innovatie gaat nu eenmaal gepaard met ‘hobbels’ maar leer van uw voorgangers en van experts die in de praktijk al meerdere vergelijkbare cases hebben gedaan en ga vooral vooruit! Laat u eventueel adviseren en of begeleiden door partijen die hier al vaker mee te maken hebben gehad. Zowel bij het inkooptraject als bij de implementatie.

Boudewijn Janssen, eigenaar Fortado Resultancy

Meer over digitaal samenwerken

Computable organiseert op 27 september 2016 het Computable Seminar Universal Communications over digitale communicatie in de moderne werkomgeving. Een dag vol inhoudelijke sessies omtrent de implementatie en adaptie van digitale (samen)werkoplossingen. Is uw organisatie al klaar voor de (samen)werkomgeving van de toekomst? Kijk voor meer informatie, het volledige programma en kosteloos aanmelden op: computableseminars.nl

Meer over

TelecomUniversal Communications

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Hybride oplossing brengt Cloud PBX naar groot publiek

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Cloud Communications: van telecom naar IT

    Problemen
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Contextuele communicatie: 1 voor allen, allen voor 1

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs