Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Beeldbellen

Zo stelt ICT de patiënt echt centraal

16 februari 2017 - 14:544 minuten leestijdAchtergrondSoftware & Development
Suzanne Martens
Suzanne Martens

De patiënt centraal stellen is een veelgebruikt en gehoord begrip, maar hoe kunnen ict-afdelingen van zorginstellingen hier aan bijdragen? Computable-experts menen dat eHealth-diensten ontwikkeld moeten worden. Deze moeten dan wel volledig aansluiten bij de behoefte van de patiënt.

ICT is (onterecht) huiverig

‘Ict moet altijd in dienst staan van de patiënt’, meent Henk Timmerman, projectmanager bij TiBoProject. ‘Eindgebruikers moeten al vanaf het begin betrokken worden bij nieuwe producten of diensten. Het is de taak van de ict-afdeling om de wensen en behoeften van zijn gebruikers te inventariseren en deze vervolgens als leidraad te gebruiken voor een nieuwe oplossing.’

‘De ict-afdeling is huiverig om online diensten, zoals het plannen en wijzigen van afspraken, te faciliteren. ‘Dit vanwege de veiligheidsrisco’s of het leveren van support buiten kantoortijd. ‘Zolang ict over voldoende middelen en mogelijkheden beschikt, mogen deze argumenten nooit doorslaggevend zijn om dit soort diensten niet te leveren. Ik ben namelijk van mening dat als een zorginstelling deze faciliteiten niet biedt, een patiënt uiteindelijk naar een andere zorginstelling uitwijkt.’

Nieuwe ICT-toepassingen, nieuwe ICT-afdeling

‘It inrichten met de patiënt centraal betekent voor veel zorginstellingen dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen traditionele en nieuwe it-toepassingen’, vertelt Remko Westrik, presales consultant storage bij HPE. ‘Traditionele it bestaat uit de dossiersystemen zoals het elektronisch patiëntendossier (epd) en het ziekenhuis informatiesystem (zis). De nadruk ligt op stabiliteit en beschikbaarheid. Nieuwe it-toepassingen zijn bijvoorbeeld patiënten-apps. Deze producten zijn innovatief en hebben een veel dynamischer karakter.’

Volgens Westrik moeten deze nieuwe it-toepassingen via DevOps ontwikkeld worden. ‘Dit vraagt om een andere inrichting van de ict-afdeling. Zorginstellingen kunnen intern een opsplitsing maken voor de traditioneel operations en DevOps. Een andere keuze is om juist beide modellen vanuit dezelfde afdeling te voorzien. Voor een goede start is het meestal aan te raden om te starten met een klein apart team voor DevOps. Na de eerste successen kan dan de keuze gemaakt worden dit apart te houden of juist te integreren.’

Processen stroomlijnen

John Verwaaijen, general manager bij Magic Benelux, wijst op het verschil tussen efficiency en effectiviteit. ‘Efficiency is de dingen goed doen en effectiviteit is de goede dingen doen. Fysieke behandelingen worden in het overgrote merendeel goed uitgevoerd, echter de aaneenschakeling van al die goed uitgevoerde dingen laat veelal te wensen over.’

Volgens hem kan ict vooral helpen bij de verbetering van de planning en stroomlijning van processen. ‘Ik denk dat er goed gekeken moet worden naar overheadprocessen zoals plannen, synchroniseren, overdragen en samenwerken. Dit bevordert de doorstroming van patiënten en verlaagt de wachttijden. Dat zal de patiënt zeer op prijs zal stellen en dat is het begin van het centraal stellen van de patiënt.’

ZiRa als leidraad

Als het aan Michel Timp, it architect healthcare solutions bij Login Consultants, moet de patiëntbehoefte regelmatig bevraagd en gevalideerd worden. ‘Zorginstellingen moeten streven naar tevredenheid en maximaal resultaat met minimaal impact op de interne bedrijfsvoering. Patiënten mogen niet onnodig in aanraking komen met interne afhandeling en drempels. Hun belang moet leidend zijn in alles wat de organisatie doet.’

Hij adviseert om de Ziekenhuis Referentie Architectuur (ZiRa) als leidraad te gebruiken. ‘Hierin staat onder andere dat de dienstverlening gastvrij, servicegericht en stressvermijdend moet zijn. Patiënten moeten snel geholpen worden, zonder doorverwijzingen. Hierbij mag de patiënt geen last ervaren van interne regelgeving of bedrijfsvoering. Concreet betekent dit dat het patiëntdossier bij ieder loket bekend moet zijn.’

Cultuurverandering

Zodra de bedrijfsvoering op orde is en je de juiste ict-diensten biedt, ben je er nog niet. Volgens Minne van der Sluis, BI-consultant bij SluisResults, moet er een interne cultuurverandering plaatsvinden waarbij ‘de klant centraal stellen’ een onderdeel van het dna wordt. ‘Dat betekent dat medewerkers (waar het meestal wel goed zit), het management (waar meestal meer werk aan de winkel is) en de andere betrokken partijen (zoals lokale en landelijke politiek, verzekeraars en externe behandelaars) de patiënt altijd centraal dienen te stellen in hun denken, plannenmakerij en handelen. 

Zorg & ICT 2017

Zorginstellingen moeten steeds meer vanuit de behoefte van de patiënt gaan denken. Met alle gevolgen van dien. Van sociale innovatie tot bedrijfsvoering en IT. Op de vakbeurs Zorg & ICT 2017 staat dit jaar  het thema ’De patiënt als partner’ centraal. Laat u zich ook inspireren van 14 t/m 16 maart 2017? Zet Zorg & ICT 2017 in uw agenda. Ga voor meer informatie en het volledige programma naar www.zorg-en-ict-nl.

Meer over

AgileDevOpsDienstenEPD

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Gemeente Breda verruilt Centric voor Unit4

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    Vote now stem nu stemmen Awards
    ActueelOverheid

    Leden VNG stemmen in met ict-collectivisering

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs