Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Prorail start proef met autonoom treinvervoer

28 december 2017 - 10:033 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieProRail
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Spoorbeheerder Prorail wil tests uitvoeren met zelfrijdende treinen voor goederenvervoer en personen. Het doel is om in 2018 ten minste één test uit te voeren op het traject van de Betuweroute. Prorail is ook met de provincie Groningen in gesprek voor een test met personenvervoer. De spoorbeheerder is op zoek naar marktpartijen die kunnen helpen met tests voor autonoom treinvervoer.

Het gaat om tests met het systeem Automatic Train Operation (ATO). Dat kan afhankelijk van het gekozen niveau de handelingen van de treinmachinist deels (niveau 1) tot volledig (niveau 4) automatiseren.

Volgens Prorail heeft het systeem verschillende voordelen. Zo is de verwachting dat treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. ‘Daardoor daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren. Een andere manier waarop dit van toegevoegde waarde kan zijn, is tijdens het rangeren. Denk aan goederentreinen in het Rotterdamse havengebied’, stelt het in een toelichting op de test.

De proef is gericht op de toepassingen bij goederenvervoer en zal plaatsvinden op de Betuweroute, de goederenlijn die is uitgerust met het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS. Dat ondersteunt het automatisch rijden beter dan klassieke beveiligingssystemen. De van oorsprong Franse treinbouwer Alstom is partner van het project. ‘Zij werken aan de ontwikkeling van ATO voor toepassingen op spoorweginfrastructuren, en kennen de technische systemen van de Betuweroute goed’, aldus Prorail.

Nederland testland voor treinen

De organisatie nodigt ook andere marktpartijen en Europese collega’s uit om mee te kijken en kennis op te doen. ‘Voor een tweede proef vinden gesprekken plaats met de provincie Groningen. Deze proef zou zich richten op personenvervoer met als doel om na te gaan wat ATO betekent voor uitbreiding van capaciteit op het provinciale railnetwerk.’

Volgens ProRail is het doel van de tests om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van de proeven en kennis te delen met alle betrokken partijen.

De spporbeheerder is ervan overtuigd dat daardoor de innovatie rondom ATO versneld wordt. ‘Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de wal kant, als in het materieel. Het gaat hier om een internationale ontwikkeling. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.’

Meer over

Testing

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    CWI en Prorail voorspellen spoorincidenten met data

    ActueelInnovatie & Transformatie

    CGI bouwt virtueel spoorwegnet voor Prorail

    ActueelLogistiek

    Conclusion blijft IT Prorail verzorgen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Prorail voorkomt wisselstoringen door sensornetwerk

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    Prorail komt met app werkzaamheden

    Computable.nl
    ActueelLogistiek

    Prorail opent nieuwe verkeersleidingspost

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs