Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Papieren telefoongids verdwijnt na ruim eeuw

11 januari 2018 - 10:444 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurDTG
Rik Sanders
Rik Sanders

In de loop van dit jaar verschijnen voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van De Telefoongids & Gouden Gids. Daarmee komt na 137 jaar een einde aan een iconisch boek met telefoon- en adresgegevens in Nederland. Dit heeft online dienstverlener en uitgeverij DTG (voorheen De Telefoongids) laten weten.

De allereerste telefoongids werd in 1881 in Nederland uitgebracht. In dat jaar werd het eerste openbare telefoonnetwerk in gebruik genomen, in Amsterdam, opgezet door de Nederlandse Bell Telephoon Maatschappij, onderdeel van de International Bell Telephone Company. Op dit netwerk zaten 49 aansluitingen. De gids werd nog niet huis-aan-huis verspreid maar lag ter bezichtiging bij de telefooncentrale.  

De papieren gids was lange tijd onmisbaar in de Nederlandse huiskamer. Op het hoogtepunt werden zo’n zeven miljoen gidsen gedrukt. Sinds 1996 verschijnt de gids ook online. Inmiddels kiest het overgrote deel van de gebruikers voor deze versie. De gedrukte versie wordt voornamelijk nog gebruikt door een beperkte groep ouderen, die dit jaar via een speciale cursus geholpen worden om de overstap naar online te maken. Die cursus ‘online zoeken’ biedt DTG in samenwerking met SeniorWeb tegen een kleine vergoeding door het hele land aan.

Vanaf 8 februari 2018 wordt de gids voor het laatst bezorgd in de regio Dordrecht-Spijkenisse en vanaf 20 december 2018 tenslotte in Enschede. Volgens DTG wordt de publicatie van gedrukte telefoongidsen in stijl afgesloten met een speciale editie. De laatste Telefoongids & Gouden Gids wordt ‘een uniek bewaarexemplaar’ en kan na verschijning nog een paar jaar gebruikt worden. 

Niet meer onmisbaar

Nadat KPN in 2014 stopte met het uitgeven van de gids nam DTG de uitgave over en voegde naderhand De Telefoongids samen met De Gouden Gids. Het bedrijf, tevens beheerder van www.detelefoongids.nl, sprak met het toenmalige ministerie van Economische Zaken af dat de gids in ieder geval tot eind 2017 bleef verschijnen. Volgens DTG blijkt uit onderzoek van TNS Nipo dat ook ouderen steeds meer online zijn, en dat nog slechts 2 procent van de gebruikers de papieren gids onmisbaar vindt. Daarom heeft DTG besloten om per eind 2018 definitief te stoppen met de verspreiding van papieren telefoongidsen.

DTG heeft staatssecretaris Mona Keijzer van het huidige ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) inmiddels geïnformeerd. De bewindsvrouw, met telecom in haar portefeuille, heeft de Tweede Kamer deze week per brief eveneens op de hoogte gesteld. In de brief stelt zij dat er voldoende goede alternatieven beschikbaar zijn voor de papieren telefoongids. ‘Nummerinformatie blijft beschikbaar via het internet en kan ook telefonisch worden opgevraagd bij abonnee-informatiediensten.’

Diverse aanbieders

Telefoongids uit 1891.
Bron: Door Nederlandsche Bell Telephoon Maatschappij – http://www.geschiedenislokaal023.nl/bronnen/telefoongids-1891/, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61691852

De staatssecretaris wijst er op dat er diverse aanbieders van online gidsen en abonnee-informatiediensten actief zijn. De grootste aanbieders zijn DTG (met www.detelefoongids.nl en het informatienummer 1819), 1850 (met www.1850.nl en het informatienummer 1850), Telefoonboek (met www.telefoonboek.nl) en KPN (met het informatienummer 1888). Ik vertrouw erop dat de markt in deze diensten blijft voorzien zolang er voldoende vraag naar is van gebruikers.’

Ook wijst zij erop dat het gezamenlijke platform voor nummerinformatie, dat de telecomaanbieders in 2015 hebben gelanceerd, hier aan bij draagt . Dit gebeurt via de Vereniging COIN, een samenwerkingsverband van de telecomaanbieders dat ervoor zorgt dat nummerinformatie op een efficiënte manier ter beschikking wordt gesteld aan aanbieders van gidsen en abonnee-informatiediensten.’Ik blijf de beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit van nummerinformatie voor eindgebruikers in de gaten houden.’

TNS Nipo

Uit de Gebruiksmonitor DTG van TNS NIPO bleek dat het gebruik van de papieren gids de afgelopen jaren sterk is afgenomen. In 2003 gebruikte 86 procent van de bevolking van achttien jaar en ouder de papieren gids tenminste één keer per jaar. In 2016 was dit nog slechts 48 procent. Daarvan gebruikt slechts een zeer klein deel de papieren gids intensief.

In 2016 gebruikte 2 procent de gids minstens één keer per veertien dagen. De gids werd door 13 procent één keer per maand/kwartaal gebruikt en door 33 procent één keer per half jaar of minder vaak.

De belangrijkste reden om de papieren gids niet te gebruiken is de beschikbaarheid van informatie op internet. In 2016 gaf 60 procent aan de papieren gids ‘helemaal niet te zullen missen’ indien deze niet meer zou verschijnen en nog eens 28 procent zou de papieren gids ‘niet zo missen’. Slechts 2 procent gaf aan de gids ‘zeer te zullen missen’.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Overname handen schudden
    ActueelCloud & Infrastructuur

    DTG verkoopt marketingdataspecialist DR3Data

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Papier niet hier

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs