CNBB Venture Partners heeft samen met een groep private investeerders een belang genomen in de logistieke e-handels-startup Homerr. Dit bedrijf uit Amsterdam biedt een netwerk aan van zogeheten Buurtpunten (particulieren) en Servicepunten (detailhandel) voor het afleveren van pakjes. Gemiste pakketjes en niet-thuis briefjes behoren hierdoor tot de verleden tijd, aldus Homerr.
De startup biedt inmiddels op zo’n zeshonderd locaties Buurt- en Servicepunten aan in de dertig grootste steden van Nederland. Met de nieuwe investering van één miljoen euro wil Homerr het netwerk uitbouwen naar ruim vijfduizend Service- en Buurtpunten in Nederland.
Volgens de Thuiswinkel-marktmonitor 2017 is de e-commerce markt in 2017 met circa 13 procent gegroeid. De toenemende groei van de e-commerce markt zorgt voor druk op de huidige bezorgdiensten om alle pakketten aan huis te kunnen blijven bezorgen. Homerr bouwt aan een fijnmazig netwerk waarin pakketten kunnen worden aangeboden en opgehaald.
Irritaties
‘Op dit moment wordt ruim 30 procent van alle pakketten niet in een keer bij de juiste geadresseerde afgeleverd. Dat zijn dagelijks meer dan tweehonderdduizend pakketten, wat leidt tot irritatie bij consumenten en onnodige belasting van het milieu, aldus Juriaan Matthijssen, een van de oprichters. Homerr claimt dit probleem op te lossen met zijn netwerk dat ook na werktijd geopend is waardoor consumenten altijd hun bestelling kunnen ophalen wanneer het hen uitkomt.
Volgens Arco van Nieuwland (medeoprichter van Exact), managing partner van CNBB, gaat de pakkettenmarkt de komende jaren sterk veranderen. ‘De industrie snakt naar slimme, nieuwe oplossingen voor het afleveren van pakketjes. Homerr biedt een oplossing voor zowel vervoerders, webshops als consumenten.’