Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Schiphol zet in op digitaal klantcontact via Riff

27 juli 2018 - 10:06ActueelCloud & InfrastructuurBertelsmannSchipholThe Webcare Company
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Schiphol wil het klantcontact van traditionele kanalen, zoals e-mail en telefoon, verschuiven naar digitale kanalen, zoals sociale media en chatbots. Daarvoor schakelt het de hulp in van Riff, voorheen The Webcare Company. Dat Amsterdamse marketingbureau is op basis van een Europese aanbesteding gekozen om in de komende vier jaar het klantcontact voor Schiphol te verzorgen.

Arvato uit Abcoude, een mediadivisie van Bertelsmann, verzorgt sinds 2011 het klantcontact bij Schiphol. Aangezien dit contract aan het eind van dit jaar verloopt, startte de luchthaven een nieuwe aanbesteding. Hier komt Riff als winnaar uit de bus.

Riff gaat het klantcontact voor Schiphol vormgeven. Daarbij wordt de overstap naar digitale kanalen gemaakt. ‘De manier waarop onze klanten informatie zoeken verandert’, vertelt Roel Hellemons, waarnemend directeur Airport Operations van Schiphol. ‘Tien jaar geleden belde je nog gewoon met Schiphol en was een vraag stellen via Twitter nog nauwelijks aan de orde. Nu kiezen mensen steeds vaker voor digitale kanalen zoals Whatsapp, chatbots, Facebook en Instagram.’

Toekomstbestendig

Schiphol blijft nog steeds per mail en telefoon bereikbaar, maar verschuift de primaire focus van het klantcontact naar sociale media. Hellemons: ‘Hierbij wordt zo veel mogelijk ingezet op zelfredzaamheid, zodat klanten met hun vragen bij onze kanalen terecht komen.’

Naast het klantcontact gaat Riff de informatievoorziening van Schiphol verder ontwikkelen. Hierbij wordt gekeken hoe Schiphol het digitale contact verder kan ontwikkelen, gebaseerd op de wensen en behoeften van de klanten. Dit om mee te kunnen gaan met de toekomstige trends om zo klanten op elk moment, via hun favoriete kanaal, te kunnen helpen.

De overgang van Arvato naar Riff als leverancier start volgende week en vanaf 15 december 2018 start Riff met zijn dienstverlening. De partijen hebben een contract getekend met een looptijd van vier jaar, met de mogelijkheid tot verlening. Er worden geen financiële details bekendgemaakt.

Riff

Riff is ontstaan door een samenwerking tussen The Webcare Company (TWC), Jaagers & Tribal. Het online marketingbureau rekent KLM, McDonald’s, Philips en kinderwagenmerk Quinny tot zijn klantenbestand. Het bedrijf beschikt over vier kantoren in Nederland (hoofdkantoor Amsterdam, Den Bosch, Nijmegen en Zwolle) en drie internationale vestigingen in Singapore, Jakarta (Indonesië) en Sydney (Australië)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs