Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Meningsverschil houdt concurrentie op afstand

Samenwerken
13 augustus 2018 - 12:21OpinieInnovatie & Transformatie

Nu de digitale revolutie hele industrieën overhoop gooit is het voor bedrijven nóg belangrijker geworden om tijdig nieuwe markten of technologische ontwikkelingen te detecteren, die een bedreiging kunnen vormen voor hun huidige bedrijfsmodel. Daarvoor is intern ruimte nodig voor afwijkende meningen en een bedrijfs- en teamcultuur waarin dat op waarde wordt geschat.

Bedrijven investeren in allerlei tools en technologieën voor effectief teamwork om daarmee in de huidige tijd positieve bedrijfsresultaten te behalen. Uit Brits onderzoek bleek echter dat teamwork voor de meeste mensen niet werkt: minder dan de helft van de Britse werknemers werkt graag in teamverband. Ze hekelen collega’s die nauwelijks iets bijdragen, teamleden die op de rem trappen en het managen van ego’s in een team. Een gemeenschappelijk doel, werken met mensen die je respecteert, die je aardig vindt en het hebben van duidelijke functies en verantwoordelijkheden zou wel een prettige samenwerking opleveren. Daarnaast zijn tools belangrijk.

Aanpak cruciaal

Tools zijn een onderdeel van effectief teamwork, maar de aanpak is cruciaal. Het begint ermee dat het echt een misvatting is dat harmonie effectief teamwork oplevert. Harmonie is namelijk geen voedingsbodem voor revolutionaire ideeën en is zelfs killing in een tijd dat nieuwe ideeën uitgroeien tot wereldwijd opererende ondernemingen en bestaande bedrijven uit de markt werken.

Als intern de vonken er af en toe niet vanaf spatten maak je als bedrijf juist de weg vrij voor concurrenten met ruimte voor interne ‘brandhaarden’, die weer kunnen leiden tot een revolutionaire innovatie die de wereld bestormt.

Hier is in eerste plaats een rol voor leiders. Immers, die zullen de noodzaak voor meningsverschillen onder de aandacht moeten brengen. Ze zouden er goed aan doen het voorbeeld te geven dat er ruimte is voor meningsverschillen en zo kunnen bouwen aan een bedrijfscultuur, waarin mensen zich veilig voelen om allerlei ideeën op te werpen en deze onderling te analyseren. En dan kan het af en toe knetteren, maar zonder deze ‘safe spaces’ kunnen lonende ideeën niet ontbranden en zullen ze voortijdig uitdoven. Dan lopen bedrijven het risico dat inventievere ondernemingen ze voorbij razen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “Meningsverschil houdt concurrentie op afstand”

    1. dino schreef:
      17 augustus 2018 om 12:20

      de aap uit de mouw : Uit Brits onderzoek bleek echter dat teamwork voor de meeste mensen niet werkt. Prettig in harmonie samenwerken is niet effectief, lezen we ineens. Uit ervaring weten we dat je ook prima op andere manieren niet effectief kunt werken.
      Brandhaarden en revolutie, ruimte voor meningsverschillen oleeee. past ook wel bij Fail fast and often. ZZP-ers weten wel beter, voorlopig blijft low profile onder de radar facturen schrijven het meest effectief.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs