Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vier valkuilen bij digitale besluitvorming

07 januari 2019 - 08:293 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Dimitri Palmen
Dimitri Palmen

Digitalisering is overal. Ook bestuurlijke processen gaan in deze ontwikkeling mee, met als resultaat een efficiënte besluitvorming. Het digitale geheugen zorgt voor transparantie en creëert grip op en structuur in processen in de organisatie. Tijd om achterover te leunen? Nee. Hoe gestroomlijnd en geautomatiseerd besluitvormingsprocessen ook in elkaar steken, het blijft mensenwerk.

Een stap in de goede richting is de bewustwording dat menselijk gedrag een serieuze risicofactor vormt in deze situatie. Hieronder daarom de vier grootste menselijke valkuilen die leiden tot verkeerde besluitvorming:

  • Escalation of commitment

Deze valkuil verwijst naar de neiging consistent te zijn met eerdere beslissingen. De psychologie gebruikt hiervoor de term ‘commitment bias’, om aan te tonen dat we soms irrationele beslissingen nemen om eerdere rationele beslissingen te verantwoorden. Wanneer er bijvoorbeeld al bepaalde investeringen zijn gedaan in de vorm van tijd en geld, houden we graag vast aan ons eerste besluit. Dit gebeurt zelfs als er nieuwe informatie aan het licht komt die duidelijk maakt dat het verstandig is het besluit te heroverwegen.

  • Groepsdenken/kuddegedrag

Groepsdenken is een fenomeen dat optreedt binnen een groep waarin het verlangen naar harmonie of conformiteit resulteert in irrationele besluitvorming. Groepsleden proberen conflicten te minimaliseren door een beslissing te bereiken zonder kritische evaluatie van alternatieve standpunten. Het gevaar hieraan is dat bepaalde feiten niet boven water komen en invloeden van buitenaf uit het zicht blijven. Dit fenomeen staat bekend als kuddegedrag. We nemen over het algemeen graag beslissingen die anderen al eerder hebben genomen. Dit kan zo’n sterke invloed hebben dat we eigen voorkeuren en inzichten aan de kant schuiven en uiteindelijk verkeerde beslissingen nemen.

  • Framing effect

Het framing effect doelt op de verschillende manieren waarop we reageren op een bepaalde keuze, afhankelijk van hoe de keuze wordt gepresenteerd. Zo hebben we de neiging risico’s te vermijden wanneer een positief frame wordt gepresenteerd, maar zoeken we risico’s juist op wanneer sprake is van een negatief frame. De zin ‘er is dertig procent kans op ontevreden klanten als we onze dienstverlening niet aanpassen’ zet werknemers eerder aan om actie te ondernemen dan de zin ‘er is zeventig procent kans op tevreden klanten als we onze dienstverlening gelijk houden.’

  • Overconfidence effect

We overschatten systematisch en op enorme schaal ons kennisniveau en vermogen om zaken te voorspellen. Het overconfidence effect doelt dan ook op het verschil tussen wat we weten en denken te weten. Daarbij is onderscheid te maken tussen overschatting van de eigen prestaties en overschatting van de eigen prestaties ten opzichte van een ander. Het overconfidence effect kan ertoe leiden dat iemand zelfstandig een keuze maakt, terwijl hij er beter aan had gedaan een expert in te schakelen.

Middel

Met de valkuilen die op het pad liggen, zal digitalisering op zichzelf nooit leiden tot optimale besluitvorming. Zie digitalisering in deze situatie daarom als middel, niet als doel. Het draagt bij aan een gestroomlijnder besluitvormingsproces, maar houd in het achterhoofd dat menselijke invloed hier altijd een rol in zal spelen.

Meer over

ArchiveringDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs