Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Megaboetes voor telco’s om misleidende websites

31 december 2019 - 09:24ActueelCloud & InfrastructuurACMKPNT-MobileTele2Vodafone
Rik Sanders
Rik Sanders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboet KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone voor de onjuiste en onvolledige informatie over hun aanbod op hun websites voor consumenten. T-Mobile krijgt de hoogste boete (3,91 miljoen), gevolgd door KPN (3,47 miljoen), Vodafone (3,12 miljoen) en Tele2 (2,71 miljoen).

De verkoop van telefoonabonnementen gebeurt onder meer via de websites van de telecombedrijven. Consumenten moeten daar juiste en volledige informatie vinden over het aanbod. Dan kunnen consumenten goed vergelijken en kiezen wat voor hen het beste abonnement is. Vier telecomaanbieders voldeden niet aan deze verplichting en krijgen daarvoor een boete, aldus de ACM.

De marktwaakhond wijst er bovendien op dat onjuiste of onvolledige informatie tot oneerlijke concurrentie kan leiden.

In de fout

De ACM ontving via haar consumentenloket ACM Consuwijzer meldingen over onverwachte kosten en hoge rekeningen van telecomaanbieders. Na een waarschuwing aan het adres van de vier telecomaanbieders bleek uit nieuw onderzoek dat het viertal met hun websites nog steeds in de fout gingen. Zo stond bij de aanbieding van een abonnement niet duidelijk vermeld dat er eenmalige kosten aan verbonden waren. Daardoor leek het aanbod goedkoper dan het in werkelijkheid is.

Verder beweerde Tele2 en T-Mobile op hun sites dat databundels voor gebruik ‘onbeperkt’ waren, terwijl dat niet zo was binnen de EU en bood KPN ‘onbeperkte’ bel- en sms-bundels aan, terwijl er een maximum van drieduizend belminuten/sms gold.

Bij Vodafone bleek dat als je geen internetklant bij Ziggo was, je vijf euro extra moest betalen voor een abonnement in combinatie met een toestel.

Boetes

Met ingang van 1 juli 2016 is het boetemaximum van de boetes die de ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1 procent van de omzet van de overtreder. In deze zaak heeft de ACM voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Om deze reden vallen de boetes fors hoger uit dan de boetes die de ACM in het verleden voor vergelijkbare overtredingen heeft opgelegd.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs