Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

AI toepassen en het succes meten

21 januari 2020 - 15:144 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Michiel Noordermeer
Michiel Noordermeer

In mijn vorige blog vertelde ik over de mate waarin organisaties kunstmatige intelligentie (ai, artificiële intelligentie) toepassen en de diverse uitdagingen die daarmee gepaard gaan. Graag vertel ik je meer over hoe bedrijven momenteel ai toepassen op het gebied van digital customer experience (dcx). Maar ik bespreek ook de doelen van bedrijven met betrekking tot ai en hoe het succes van deze inspanningen wordt gemeten. De gebruikte gegevens komen wederom uit het recente onderzoek van Nemertes en Vanson Bourne.

De huidige mogelijkheden van ai worden door veel organisaties overschat. Sommigen zien het als een wondermiddel waarmee direct allerlei problemen kunnen worden opgelost. Zij investeren veel geld in het toepassen ervan, maar de harde realiteit is dat we nog niet zo ver zijn. Daarom zouden veel organisaties naar gerichte toepassingen van ai moeten zoeken.

In het geval van de digitale klantervaring komen de volgende doelen en toepassingen naar voren:

  • De belangrijkste toepassingen van ai in het contactcenter zijn slimme routering (43 procent), problemen oplossen wanneer het bedrijf gesloten is (42 procent), problemen sneller oplossen dan een medewerker (39 procent), pop-ups die medewerkers helpen om de service te verbeteren (34 procent), en voorspellende service (30 procent);
  • De primaire zakelijke doelstellingen van ai in dcx zijn: lagere kosten (60 procent), verbeterde cx (58 procent) en hogere omzet (49 procent). Een hogere omzet is de belangrijkste doelstelling voor succesvolle bedrijven (73 procent);
  • De grootste problemen of kansen die bedrijven proberen aan te pakken met ai zijn: het verbeteren van cx (54 procent), het gebruik van meer zelfbedieningsmogelijkheden (40 procent), effectievere inzet van medewerkers (38 procent), het verminderen van wachttijden voor klanten (29 procent), het bevorderen van de bedrijfsgroei (28 procent) en het ondersteunen van de interne medewerkers (27 procent);
  • Succesvolle bedrijven zijn meer dan de gemiddelde organisatie van plan om gebruik te maken van slimme routering en self service- en sentimentanalyse, of gebruiken die al;
  • 52 procent van de bedrijven gebruikt momenteel slimme routering of is van plan dat te doen tegen 2025, vergeleken met 95 procent van de succesvolle bedrijven;
  • Succesvolle bedrijven zullen eerder gebruikmaken van bekwame medewerkers omdat hun cx-initiatieven steeds complexer worden. Bovendien kunnen ai-oplossingen, zoals chatbots en slimme self service de basistaken uitvoeren (39 procent van de succesvolle bedrijven tegenover 17 procent gemiddeld);
  • Organisatiebreed wordt ai vooral gebruikt voor assistentie van medewerkers (24 procent), inventarisatie (23 procent), productaanbevelingen (22 procent), naleving van het script (22 procent), eenvoudige chatbot-vragen (20 procent), en slimme telefoonroutering (19 procent;
  • De populairste soorten analyses die vandaag de dag worden toegepast zijn medewerkersanalyses (21 procent), sentimentanalyses (20 procent) en voorspellende analyses (19 procent);
  • Het voorspellen van klantgedrag (53 procent) en/of crm (51 procent) behoren voor iets meer dan de helft van de door Vanson Bourne onderzochte bedrijven tot de meest gunstige use cases van ai;
  • De voornaamste afdelingen die ai gebruiken zijn it, klantenservice, beveiliging en marketing.

Het succes van ai meten

Kunstmatige intelligentie is in de it-wereld haast niet meer weg te denken en tegenwoordig is haast ieder bedrijf wel bezig met een of andere vorm ervan. Maar hoe meten bedrijven een complex begrip als kunstmatige intelligentie? En belangrijker nog: hoe meten we het succes ervan? De onderzoekers hebben hier ook naar gevraagd bij de deelnemende bedrijven.

De belangrijkste bevindingen zijn:

  • 53 procent van de goed presterende bedrijven meet het succes van ai in zijn dcx-initiatieven. Dit gebeurt door het meten van de omzet (58 procent), het meten van de kosten (49 procent) en het meten van cx (42 procent);
  • 47 procent van de bedrijven zegt dat ai goed werkt voor zowel standaard- als geavanceerde functies; 34 procent zegt dat het alleen goed werkt voor standaardfuncties;
  • De meeste organisaties die door Vanson Bourne zijn ondervraagd meten het succes van ai via klanttevredenheidsscores (62 procent), verbeteringen in efficiëntie/productiviteit (60 procent), en financiële resultaten (50 procent).

Op welke manier gaat jouw bedrijf in 2020 met ai werken? Als je meer informatie wilt, kun je de bron met betrekking tot ai raadplegen. Hierin lees je bijvoorbeeld meer over nuttige praktijkvoorbeelden of het kwantificeren van de waarde van ai.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai cyclotron
    Innovatie & Transformatie

    Techsamenwerking in gevaar: Florida plaatst Nederlandse universiteiten op zwarte lijst

    ICT & Logsitiek
    Data & AI

    ICT&Logistiek: Ai en digitale weerbaarheid sturen toekomst

    Innovatie & Transformatie

    It als groeimotor? Alleen met een plan

    Koningin Maxima en Philips ceo Roy Jakobs AVG
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Koningin Máxima opent Philips-hoofdkantoor, kredietrapporteur verlaat het land door AVG (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Aanbestedingen botsen met autonomie

    satellietcommunicatie ai
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederlandse ai-plannen ambitieus maar kwetsbaar, veel satellietverkeer onversleuteld (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs