Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bureaus missen kennis van nieuwe technologie

pc-werk
27 maart 2020 - 10:013 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieIDGTrue
Diederik Toet
Diederik Toet

Digitale bureaus vinden het lastig om technisch personeel te werven dat hen helpt bij de inzet van nieuwe technologie. Hierdoor investeert slechts vier procent structureel in 'bèta-technologie', zoals artificial intelligence (ai), blockchain en het internet of things (iot). Dat blijkt uit onderzoek van branchevereniging Dutch Digital Agencies, hostingprovider True en marktvorser IDG.

Digitale bureaus, of digital agencies, bedenken, ontwikkelen en beheren websites en applicaties voor hun klantorganisaties. Om met nieuwe technologie aan de slag te gaan, is specifieke technische expertise nodig bij de developers. Ontwikkelaars met dergelijke expertise zijn echter schaars, vertelt Kilian Drewel van hostingprovider True.

Vooral de ontwikkeling van cloud native apps is technologie waar veel bureaus op willen inzetten, maar waarvoor ze de nodige kennis missen, aldus Drewel. Hij roept de agencies op technologiepartners te zoeken die deze expertise al in huis hebben. ’Het kost veel onderzoek en ontwikkeling om cloud native-technologie uit te vogelen. Tijd is schaars voor developers en het devops-team. Waarom zou je er dan veel tijd in steken als je het ook kan uitbesteden?’

Bewezen technologie

Overigens is het niet zo dat klanten massaal nieuwe technologie willen inzetten. ‘Vaak willen ze toch bewezen technologie. Maar een enkeling wil wel degelijk aan de slag met een slimme ai-app. En wat doe je dan als agency?’ Uit het onderzoek blijkt dat 46 procent van de ondervraagde bureaus zichzelf beschouwt als maatwerkpartij die oplossingen geheel bouwt volgens de wensen van de klant. Bijna de helft ziet zich als partij die innovatieve oplossingen inzet, waarbij vooral wordt gekeken naar bewezen technologie. 

De bureaus verwachten dat de vraag naar opkomende technologie de komende twee jaar wel toeneemt. De sterkste groeier is de inzet van ai en machine learning (ml). Een op de vijf agencies verwacht deze vaker in te zetten. Ook verwachten ze vaker predictive analytics, iot, augmented en virtual reality (ar/vr), blockchain en chatbots aan te wenden. Alleen bij de inzet van public clouds verwachten ze een lichte daling.

Interne efficiëntie

Digitale bureaus kunnen de nieuwe technologie gebruiken voor hun klanten, maar ook voor hun interne efficiëntie. Het gaat dan bijvoorbeeld om ci/cd pipelines (continuous integration en delivery), devops en Kubernetes. De komende twee jaar verwachten ze ook meer inzet van robotic process automation (rpa), no-code- en low-code-applicatieontwikkeling.

Het rapport Digital Agencies 2020 is een vervolg op een onderzoek dat in 2015 plaatsvond. Bij brancheorganisatie DDA gaan stemmen op om het onderzoek vanaf nu jaarlijks uit te voeren.

Meer over

BlockchainDevOpsHosting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs