Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Een houdbaarheidsdatum voor softwareondersteuning?

31 maart 2020 - 14:534 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurIntelNokiaSAPWhatsapp
Svenja de Vos
Svenja de Vos

Begin dit jaar maakte Sonos bekend dat een deel van hun ‘oudere’ producten vanaf mei 2020 geen software-updates en nieuwe functies meer krijgt. Als eigenaar van ‘oud’ Sonos-spul, dat het nog prima doet, ontving ook ik het bericht dat de software binnenkort niet meer wordt geüpdatet, waardoor deze apparaten straks niet meer kunnen samenwerken met eventuele nieuwere versies. Echt fantastisch.

Dat fabrikanten stoppen met softwaresupport is een fenomeen dat een behoorlijke impact heeft, zeker ook voor de zakelijke gebruiker. SAP wil zijn gebruikers graag allemaal naar S/4Hana laten overstappen. Voor gebruikers van de ‘oude’ erp-software dreigde de support te stoppen in 2025. Dat lijkt een ruime periode, maar gerelateerd aan de complexiteit en de omvang van de systemen is die horizon helemaal niet zover weg. Begin dit jaar liet SAP daarom weten de deadline te hebben verschoven naar 2027 en het ziet ernaar uit dat gebruikers zelfs gebruik kunnen maken van ‘extended support’ tot 2030. De belangrijkste redenen waarom SAP heeft besloten de support toch te verlengen? Pushback vanuit de SAP-gebruikersgemeenschap en het tekort aan mensen die kunnen helpen bij de transitie naar S/4Hana.

Dit is overigens niet het enige zakelijke voorbeeld. Zo kondigde Intel onlangs aan op meerdere cpu’s geen securitypatches meer uit te rollen, waardoor gebruikers noodgedwongen hardware moeten gaan vervangen.

Innovatie versus support van oude systemen

Als tech-consument is mijn eerste gedachte: waarom verkoop je mij een product dat ik na een aantal jaar kan weggooien? En niet omdat het product dan niet meer werkt, maar omdat de fabrikant eenzijdig heeft besloten dat het niet meer de moeite waard is om de software te ondersteunen. Met de digitale-innovatie-pet op klinkt het allemaal logisch: in sommige gevallen is het handiger op een compleet nieuwe technologie te bouwen om gebruikers op lange termijn te kunnen voorzien in hun behoeften. De innovatieve ideeën die organisaties verder willen ontwikkelen is niet boven op de ‘oude’ technologie te stapelen. 

Niemand zit meer op Windows XP, wat wel een briljant systeem was. En er zijn nog maar weinig mensen die met een Nokia 3310 rondlopen. We hebben namelijk allemaal een smartphone, want we willen gebruikmaken van de nieuwste features. Whatsapp is onlangs gestopt met de ondersteuning van iOS 7. Dat betekent dat gebruikers van de iPhone 4 sinds vorige maand niet meer kunnen whatsappen. Gek genoeg accepteren we dat wel als consument. 

Het nieuwe normaal

Is dit dan het nieuwe normaal? Dat we elke vijf tot tien jaar nieuwe apparatuur of software moeten aanschaffen? Als ik snel uitreken hoeveel het kost om al mijn oude Sonos-apparatuur te vervangen, kom ik al snel uit op zo’n vijftienhonderd euro. En bedankt. 

Zo wil SAP graag dat gebruikers migreren naar S/4Hana. Dwingt wel even duizenden gebruikers om over te gaan naar een ander systeem – want dat is nieuwer en beter. Dit kost bedrijven bakken met geld. En wat krijgen ze er precies voor terug? Als je overstapt van iPhone 5 naar X, weet je in ieder geval wat de extra features zijn. Maar lang niet in alle gevallen zijn de voordelen van de ‘upgrade’ evident.

Hoe lossen we dit op? Moeten slimme apparaten en software een houdbaarheidsdatum krijgen? Al dan niet fictief? Op het moment dat bedrijven een nieuw systeem aanschaffen, is dat over het algemeen voor de lange termijn. Dat er bij de leverancier of in het landschap vervolgens iets verandert, is van tevoren niet te voorzien. Maar het komt nog steeds regelmatig voor. Ik pleit er dan ook voor om dergelijke updates tegenwoordig mee te nemen in het it-budget. Niet alleen de gebruikelijke securitypatches, maar ook een grote overstap, zoals van SAP naar S/4Hana. Zo zijn bedrijven voorbereid op onvoorziene hoge kosten en kunnen ze voorkomen dat ze ineens eigenaar zijn van een afgedankt (Sonos)-systeem.

Meer over

BesturingssystemeniOSiPhonePatchesSmartphonesWindows XP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    14 reacties op “Een houdbaarheidsdatum voor softwareondersteuning?”

    Nieuwere reacties »
    1. Cor Nouws schreef:
      3 april 2020 om 12:09

      Dit lijkt een goede bijdrage van Sonos aan het algemene begrip van het belang van opensource software.
      Het begon ooit met een printer, waar de eigenaar mee vastliep vanwege gesloten software.
      Hier gaan gebruikers weer problemen krijgen door hetzelfde probleem.

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      3 april 2020 om 12:50

      Svenja,
      Een interessante vraag aangaande SONOS en misschien is open source het antwoord.

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      3 april 2020 om 18:22

      “Als tech-consument is mijn eerste gedachte: waarom verkoop je mij een product dat ik na een aantal jaar kan weggooien?”
      Als tech-producent is de eerste gedachte: business case

      Login om te reageren
    4. Frank Heikens schreef:
      3 april 2020 om 22:13

      Wil je altijd het nieuwste van het nieuwste hebben, dan zit je bij Google het beste. Alleen dan moet je je spullen rap afschrijven, want Google maakt het liefst nieuwe dingen, oude dingen ondersteunen ze niet (lang).

      Wil je het best werkende ecosysteem, met producten die stuk voor stuk een designprijs zouden kunnen winnen, dan zit je bij Apple het beste. Qua support gaat het lang goed, je betaalt er alleen wel voor.

      Bij Sonos is het gelukkig niet alleen maar plastic: het geluid ervan is blikkerig! Je betaalt er veel voor, het geluid is hooguit redelijk, en de support stelt teleur.

      Een apparaat dat je gewoon thuis laat staan heeft in theorie een veel langere levensduur dan een apparaat dat je altijd overal mee naar toe neemt, zoals een telefoon. Een telefoon van 10 jaar oud (de iPhone 4 uit het verhaal) is “op”, maar een hifi setje van 10 jaar oud is (voor je gevoel) nog niet op de helft. Mijn receiver van eind vorige eeuw werkt nog steeds, de speakers die ik daarbij heb gekocht staan in de woonkamer en worden nog dagelijks gebruikt. Van een 10 jaar oude Sonos verwacht je nog support. Niet de nieuwste features, maar wel dat hij het blijft doen met de diensten die er eerder ook op werkten.

      @Ewout
      Open source kan mooi zijn, maar is geen Haarlemmerolie, het is niet het universele antwoord op alle vragen; op een Sonos set kun je geen andere software installeren.

      Het antwoord op de Sonos vraag is om te kiezen voor een gewone (“domme”) audioset. De (DAB) radio en een CD speler zijn vaak ingebouwd, er is altijd een lijn in, meestal is er Bluetooth, en soms is er ondersteuning voor Spotify, AirPlay en ChromeCast. Eventueel voeg je een Raspberry Pi toe voor Spotify, AirPlay en ChromeCast. Daarmee kun je alles wat je met een Sonos kunt, alleen heb je nu zelf in de hand hoe lang er ondersteuning voor is. “Domme” apparaten gaan veel langer mee dan “slimme” apparaten, en als je toch een slim apparaat wilt hebben, is dat voor een paar tientjes te regelen (toch nog deels open source).

      Login om te reageren
    5. swa schreef:
      4 april 2020 om 09:08

      tja dat is de diepere essentie van consumeren. je hoeft die producten niet te kopen hoor! de mensheid heeft eeuwen zonder die dingen gedaan. oh btw, niet iedereen heeft een smartphone omdat de oude nokia 3310 het nog doet, kan bellen en niet elk uur aan een snoer hoeft omdat de batterij leeg is. natuurlijk mag je me dan een old-fart gaan vinden, maar laten we wel wezen, een hoop gezeik heb ik niet 🙂 ik zeg maar altijd de smart zit aan de phone, niet in de phone.

      btw:

      https://blog.rescuetime.com/digital-minimalism/

      Login om te reageren
    6. Jan van Leeuwen schreef:
      4 april 2020 om 18:08

      @Frank,
      mijn Spider2 die op Windows al lang niet meer ondersteund wordt, kan ik op Linux nog steeds gebruiken om een monitorprofiel te genereren.
      Foss ondersteunt hardware veel langer als proprietary OSsen. Overigens zijn Apples “designs” te vaak “geleend” van o.a. Braun.

      Login om te reageren
    7. Een oudlid schreef:
      4 april 2020 om 22:58

      Svenja reageert niet op reacties maar kijkend hiernaar komt de vraag bij mij naar boven of we misschien niet teveel verwachten van leveranciers. Het business model aangaande onderhoud blijft als de olifant in de hoek van de kamer waar niemand over wil spreken omdat iedereen verwacht dat dit een gratis en oneindige service is.

      Login om te reageren
    8. Jan van Leeuwen schreef:
      5 april 2020 om 14:19

      @oudlid
      backwards compatibiliteit en service-kontrakten die duurder worden naarmate software ouder wordt, gekombineerd met update-routines die goed gepland zijn waren vroeger normaal.
      Echter had je toen 1 x per jaar of minder een update. Nu heerst updateritis, het liefst iedere maand een update als “roling-update” die iedere maand systemen lam legt omdat te weinig getest is.

      Kunnen we niet terug naar een tijd dat stabiliteit nog gewaardeerd werd?

      Login om te reageren
    9. Pa Va Ke schreef:
      5 april 2020 om 16:53

      @Jan van Leeuwen … welkom in de wegwerpmaatschappij …. ik heb een tijdje in de wereld van de app-ontwikkeling mogen werken. Windows apps maakten we niet; marktaandeel te klein dus niet interessant (lees: rendabel)
      Voor iOS/Android werd ook gekeken naar de marktpenetratie van de versies. Minder dan een bepaald percentage … helaas, u krijgt geen nieuwe versie meer.
      Bij Android kwam er naast de Android versie ook nog de populariteit van toestellen bij als het ging om testen of een app het goed deed. De onbekende toestellen of weinig populaire toestellen werden simpelweg niet getest. 9 van de 10 keer werkte het dan toch wel, en die 10e had dan helaas pech.

      Blijkbaar kun je daar in de wereld van apps mee weg komen en accepteren mensen dat een smartphone na verloop van tijd niet meer bruikbaar is.

      Waar ik vooral benieuwd naar ben is waar het kantelpunt qua prijs ligt … we accepteren wel dat we om de 3 jaar een nieuwe smartphone van €700 moeten kopen, dus waarom na 6 jaar geen nieuw sonos systeem van €1400 ?

      Login om te reageren
    10. Een oudlid schreef:
      6 april 2020 om 05:39

      Jan,
      Zou het kunnen dat we vroeger minder updates hadden door de logistieke rompslomp van sjoelen met diskettes? Dat het nieuwe normaal van ‘updateritis’ komt door het ‘gratis’ van de cloud?

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs