Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

E-Oranje krijgt game-ruimte op KNVB-campus

16 november 2021 - 13:273 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieKPN
Pim van der Beek
Pim van der Beek

E-Oranje, het officiële e-sports-voetbalteam van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) beschikt over een hypermoderne game-kamer op de KNVB-campus in Zeist. Daarmee is de KNVB de eerste voetbalbond in Europa die de nationale e-ploeg huisvest op de plek waar ook de ‘fysieke’ nationale elftallen trainen. De door KPN ingerichte ruimte staat namelijk op het terrein waar ook het Oranje van Louis van Gaal, de Oranjeleeuwinnen en de jeugdselecties trainen.

De ruimte beschikt over een 500 mbit (up en down) glasvezelaansluiting die speciaal voor het complex van de e-sporters is gegraven. In de ruimte staat een zeven meter breed 2,8 mm pixel pitch ledscherm voor wedstrijdanalyses. In het midden van de zogenoemde e-room staat een bureau met zes Playstation-spelcomputers met ieder een speciaal beeldscherm voor videospellen, consoles en game-stoelen.

In een video-rondleiding laat e-bondscoach en meervoudig wereldkampioen FIFA, Koen Weijland, de ruimte zien. ‘Dit is echt de allerziekste e-room die ik ooit heb gezien.’, zegt hij over de faciliteiten zoals de internetverbinding, de schermen en de opbouw van de ruimte. Hij vertelt dat de nieuwste streaming- en regiemogelijkheden zogenoemde lags (vertragingen door haperende verbinding) moeten voorkomen. Zo kunnen de fans thuis volop meegaan in het spel. In een aparte regieruimte kan de bondcoach zijn spelers aanwijzingen geven en de wedstrijd van commentaar voorzien.

De ruimte is maandag 15 november officieel geopend door KPN en de KNVB. De e-spelers trainden en speelden eerder in een provisorisch kantoor in het trainingsgebouw op de campus. Nu beschikken ze over een hypermoderne ruimte die aan de laatste technische standaarden voldoet en waarvan ook de lichtinval en akoestiek is aangepast.

E-sports

Officiële e-sports e-wedstrijden van de FIFA worden meestal één-tegen-één gespeeld. De bond experimenteert ook met twee-tegen-twee spelers. Maandag speelde Nederland e-vriendschappelijk tegen Noorwegen. De wedstrijd over zes partijen eindigde in 3-3.

Commercieel directeur van de KNVB Jean-Paul Decossaux ziet dat de ontwikkelingen in e-sports en gaming elkaar in snel tempo opvolgen. ‘Het is dan ook niet meer dan logisch dat we de KPN e-room lanceren voor onze e-Internationals.’

Volgens de KNVB past de faciliteit bij het topsportniveau dat de bond ook voor haar e-sporters wil nastreven. In oktober 2020 is de KNVB gestart met e-Voetbal. Met dat nieuwe aanbod van digitaal voetbal wil de voetbalbond de beleving van de voetbalfans vergroten en een zo groot mogelijk aantal fysieke voetbalfans en e-voetballers bereiken en verbinden.

Volgend jaar neemt e-Oranje vanaf die plek deel aan het officiële FIFA-wereldkampioenschap e-voetbal 2022. In tegenstelling tot het fysieke Oranje dat het vanavond opneemt tegen Noorwegen, zijn de e-sporters al voor dat eindtoernooi geplaatst.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs