Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Waarom continue klantfeedback onmisbaar is voor softwareontwikkeling

[Foto: Shutterstock/Thapana_Studio]
12 juni 2024 - 14:473 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Wijnand van Plaggenhoef
Wijnand van Plaggenhoef

BLOG – Het leveren van hoogwaardige software staat centraal in het werk van developers. Hoewel er voor het ontwikkelen van software gestructureerde en in de praktijk bewezen methodes bestaan, betekent dit niet altijd dat de software ook succesvol zal zijn. Het succes valt of staat met wat de klant van de software vindt.

Het is zaak dat de klant in elke stap van het ontwikkelproces wordt meegenomen. Dat gaat dus verder dan enkel de opstartfase: voor continue ontwikkeling van software is doorlopende klantfeedback essentieel. Vaak worden klanten echter vooral aangehaakt bij de eerste stappen in het ontwikkelproces, waarbij het accent ligt op welke wensen eindgebruikers hebben en voor welke problemen zij een oplossing nodig hebben. Dit kan door in gesprek te gaan met bijvoorbeeld een hr-professional over de mogelijke belemmeringen bij het registreren van uren of het bijhouden van verlof. Aan de hand van deze pijnpunten kunnen bedrijven software ontwikkelen die hierop aansluit.

Gebruik de Moscow-methode

Maar ook daarna is het belangrijk om eindgebruikers aan te blijven haken. Zo is het zinvol om een gevarieerde groep gebruikers een bètaversie van de software aan te bieden. Gebruikers geven dan bijvoorbeeld feedback over bugs of functionele tekortkomingen. Het geeft hen ook de mogelijkheid om suggesties voor verbeteringen te geven op het gebied van bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid. Deze feedback kunnen organisaties verzamelen via klantgesprekken, in-app feedback, enquêtes of via een online-community.

Na het verzamelen van de feedback, maak je onderscheid tussen de input die specifiek is voor een kleine groep gebruikers en de suggesties die een brede relevantie hebben. Kijk daarbij goed naar het hoofddoel van de software en maak de afweging of een wijziging hieraan bijdraagt. Pas dan kan je de juiste prioriteiten stellen. Of gebruik de Moscow-methode, waarbij je een onderscheid maakt tussen: must-haves, should-haves, could-haves en would-haves.

Hoog tempo

Het continu ophalen van klantfeedback heeft als bijkomend voordeel dat bedrijven hun software in hoog tempo kunnen blijven ontwikkelen. Softwareontwikkelaars kunnen immers de feedback snel omzetten in een actieplan en een geüpdatete versie beschikbaar stellen. Het is zelfs mogelijk dagelijks veranderingen door te voeren in de software die direct en doorlopend de gebruikerservaring verbeteren.

Daarnaast zorgt het vragen van klantfeedback er ook voor dat de klanttevredenheid toeneemt. Klanten voelen zich betrokken bij het proces van softwareontwikkeling én bij je bedrijf. Ze zien hun stem gehoord en merken dat het bedrijf iets met hun feedback doet. Dit vergroot de kans dat ze loyale klanten blijven.

Dialoog

De continue samenwerking tussen softwareontwikkelaars en klanten is dus niet alleen van toepassing op de creatie van nieuwe software, maar ook cruciaal voor een succesvolle doorontwikkeling. Aan de hand van een doorlopende dialoog zijn bedrijven in staat om wekelijks, misschien zelfs wel dagelijks, updates uit te rollen. Hierdoor kunnen ze de software gemakkelijk aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en technologische ontwikkelingen en zo optimaal aan de klantvraag blijven voldoen.

Wijnand van Plaggenhoef is product development manager bij Visma Raet

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    3 reacties op “Waarom continue klantfeedback onmisbaar is voor softwareontwikkeling”

    1. Een oudlid schreef:
      13 juni 2024 om 12:09

      Aan welke definitie van het begrip kwaliteit voldoen ééndagsvliegen van apps die meer ‘bugs’ hebben dan functionaliteit? Is het beleid of is erover nagedacht als het gaat om een updateritis waardoor pas na alle feedback van gebruikers ‘hoogwaardige’ software bruikbaar wordt? En hoe zit het met nieuwe boekhoudregels over duurzaamheid als het gaat om non-functionele eisen zoals efficiëntie?

      Login om te reageren
    2. dino schreef:
      13 juni 2024 om 16:50

      wat zal Plaggenhoef blij zijn dat oudlid geen klant is, want in welke categorie zou oudlid vallen in de Moscow methode 😉

      Login om te reageren
    3. Een oudlid schreef:
      14 juni 2024 om 10:36

      “Aan de hand van een doorlopende dialoog zijn bedrijven in staat om wekelijks, misschien zelfs wel dagelijks, updates uit te rollen.”

      In de categorie gebruiker heeft Wijnand me niks gevraagd, mijn werkgever heeft een keus gemaakt voor de uitbesteding van HRM en daar kwam een applicatie voor de administratie bij. Op een schaal van 1 tot 10 geef ik YouForce een 3 maar ik weet al dat enquête niks veranderd door uitbesteding van het proces. Wat betreft filosofische benadering van mensen indelen in categorieën in het stellen van prioriteiten via MoSCoW kunnen eerder opgebouwde rechten echter niet zomaar veranderd worden. Want de dialoog over traagheid van wet- en regelgeving op een willekeur van marktontwikkelingen dicteert grotendeels de discussie op dit platform door het falen van SOA.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    lek muur dam
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Claude onthoudt langer, lekken groter, de omgekeerde ai-generatiekloof  (en meer)

    ai ontslag banen
    ActueelData & AI

    Kort: China hackt ook Nederland, Moskou beheert Node.js-hulpprogramma, Nvidia groeit hard (en meer)

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelData & AI

    Ai maakt populaire programmeertalen nog populairder

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs