In de eerste helft van dit jaar verbeterden websites en apps van de overheid qua toegankelijkheid. Het aantal toegankelijkheidsverklaringen groeide met 16 procent. Deze verklaringen geven aan op wat voor niveau de digitale kanalen van een organisatie, zoals websites en apps, te gebruiken zijn voor mensen met een beperking.
Als een middel volledig aan de wet voldoet, wordt een A-status toegekend. Het aantal verklaringen met een A-status nam met 18 procent toe. Inmiddels heeft 6 procent van alle websites en apps bij de overheid een A-status, zo blijkt uit halfjaarcijfers van DigiToegankelijk. Het aantal verklaringen met een A- of B-status nam flink toe, bij gemeenten zelfs met ruim 62 procent. Een B-status betekent dat verbeteringen zijn doorgevoerd, maar verdere aanpassingen nodig zijn om volledig aan de wet te voldoen.
Halverwege dit jaar stonden er 8874 websites en apps geregistreerd in het Dashboard DigiToegankelijk. Eind 2023 waren dit er 8974. Reden voor de daling is dat het aantal met een E-status (geen verklaring) significant is afgenomen van 3745 naar 2789. Daarnaast is de kwaliteit van de data in het dashboard sterk verbeterd. Niet correcte en overtollige informatie is gecorrigeerd of verwijderd.
De betere cijfers zijn mede te verklaren doordat leveranciers van websites en apps onderzoeksrapporten beschikbaar stellen aan overheidsorganisaties. Hiermee kunnen zij een verklaring (deels) onderbouwen. Dat maakt het makkelijker om status A of B te behalen. 40 procent van de websites en apps voldoet aan de wettelijke verplichting. Websites en apps van de overheid mogen status A, B of C hebben. Status C betekent dat de site of app binnen zes maanden wordt onderzocht.
In 2023 was het nog bar gesteld met de stappen die overheidsorganisaties zetten op het vlak van de digitale toegankelijkheid, blijkt uit het Computable-artikel Overheid blijft struikelen over toegankelijkheid websites en apps.