Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma
Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma

Succes in de SaaS-markt: waarom klantgerichte innovatie het verschil maakt

08 januari 2025 - 12:266 minuten leestijdAdvertorialSoftware & Development
Externe bijdrage
Externe bijdrage

De SaaS-markt groeit explosief en dat betekent dat SaaS-bedrijven moeten innoveren om zich te blijven onderscheiden. Hoe blijf je relevant in een markt die constant verandert? Als je bedrijf groeiende is, wordt het steeds moeilijker om geheel op eigen kracht het verschil te maken. In dit artikel licht ik een aantal uitdagingen toe waar SaaS-bedrijven mee te maken hebben, geef ik tips voor strategische keuzes die zij zouden moeten overwegen en leg ik uit hoe Visma haar bedrijven hierin ondersteunt.

SaaS-uitdagingen in kaart

De uitdagingen waar SaaS-bedrijven tegenaan lopen, zijn veelzijdig. De voortdurende dreiging van cybercrime maakt het op een goede manier inrichten van security een van de belangrijkste. Sterke beveiliging is niet alleen cruciaal voor het beschermen van klantdata, maar ook voor het vertrouwen in je product en merk. Bij Visma stellen we hoge beveiligingseisen aan de producten van onze bedrijven. Zo hebben we een uitgebreid securityprogramma dat elk bedrijf moet doorlopen om aan de hoogste standaarden te voldoen.

Een ander veelvoorkomend probleem waar groeiende SaaS-bedrijven mee te maken hebben, is het ontstaan van tech debt: de technologie waarop hun oplossing is gebouwd, is verouderd. Dat vertraagt innovatie enorm omdat ontwikkelaars een groot deel van hun tijd verliezen aan het up and running houden van de software. Bij Visma helpen we onze bedrijven stap voor stap deze tech debt aan te pakken, zodat ze weer meer aandacht kunnen geven aan de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten en klantwaarde.

Ook kunnen bedrijven niet meer om artificial intelligence heen. AI kan heel veel betekenen voor SaaS-bedrijven, maar het ontwikkelen van tastbare, waardevolle AI-oplossingen die je product echt beter maken blijft een uitdaging. Daar komt bij dat de ontwikkeling van AI niet stilstaat. Groeiende SaaS-bedrijven beschikken vaak niet over de mogelijkheden die gevestigde namen wel hebben. Veel Visma-bedrijven maken gebruik van de diensten van Visma Resolve, dat AI-toepassingen ontwikkelt die Visma-bedrijven kunnen integreren in hun eigen producten. Daarnaast experimenteren we bij Visma zelfs met AI-gedreven ontwikkelaars, wat ons helpt sneller en efficiënter te innoveren. Ook organiseren we met regelmaat hackathons die teams tijd en ruimte geven om nieuwe ideeën te testen en te ontwikkelen. AI zetten we overigens niet alleen voor productontwikkeling, maar ook voor het ondersteunen van medewerkers bij het efficiënter uitvoeren van hun dagelijks werk. We bieden onder meer een catalogus aan met de allerlaatste AI-tools.

Meet de klantwaarde van je product en durf keuzes te maken

Om succes te hebben in de SaaS-markt is meer nodig dan alleen het aanbieden van een unieke softwareoplossing. Het vereist een ethos van klantgerichte innovatie dat je bedrijf en zijn aanbod onderscheidt van de concurrentie. Dit principe geldt zelfs voor online casinoplatforms, waar succes wordt bereikt door innovatie en door spelers een unieke spelervaring te bieden. De technologie die gebruikt wordt door online casino’s, in wezen een vorm van SaaS, heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop digitaal gokken wordt aangeboden en toegankelijk is, door een meeslepende ervaring te bieden die gebruikers niet alleen betrekt, maar hen ook de kans biedt om veel te winnen. Een goed voorbeeld van deze innovatie is het brede aanbod aan gokkasten dat online beschikbaar is. Op dit gebied worden de beste casino slots om te spelen en veel te winnen vaak het middelpunt van de belangstelling van de klant, wat aantoont hoe klantgerichte innovatie loont. Deze gokkasten zijn het resultaat van zorgvuldig onderzoek naar spelersvoorkeuren, trends en strategieën die ervoor zorgen dat ze een bevredigende ervaring en aanzienlijke beloningen opleveren.

Goed omgaan met bovenstaande uitdagingen is belangrijk, maar de basis mag niet vergeten worden: elk succesvol SaaS-product begint bij de klant. Het idee is simpel: hoe minder tijd klanten nodig hebben om hun doelen te bereiken, hoe beter de software. Bij Visma gebruiken we het Northstar-framework om klantwaarde meetbaar te maken. Dit framework helpt ons processen te identificeren die cruciaal zijn voor de klant en deze continu te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is het meten van de tijd die klanten nodig hebben om een transactie te voltooien: hoe korter deze tijd, hoe efficiënter en waardevoller de software. Deze focus op efficiëntie levert niet alleen tevreden klanten op, maar ook een hogere Net Promoter Score (NPS). De NPS meet hoe waarschijnlijk het is dat klanten een product of dienst aanbevelen, en geeft daarmee inzicht in klanttevredenheid en loyaliteit.

Een strategische valkuil die ik weleens zie bij groeiende bedrijven is dat ze te veel verschillende soorten klanten of doelgroepen willen blijven bedienen. Hierdoor wordt software complexer en duurder om te onderhouden. Onze ervaring laat zien dat scherpe keuzes essentieel zijn. SaaS-bedrijven die een duidelijke scope hanteren en software compact houden, kunnen sneller nieuwe functionaliteiten ontwikkelen en klantwaarde verhogen.

De kracht van samenwerking

Hoewel alle Visma-bedrijven autonoom hun eigen koers varen, geloven we bij Visma wel sterk in de kracht van samenwerking zodat bedrijven van elkaars kennis en expertise kunnen profiteren. Zo heeft elk bedrijf de beschikking over een advisory board bestaande uit een diverse groep van ervaren Visma-collega’s met relevante ervaringen en kennis. Deze boards helpen strategische keuzes scherper te stellen, of het nou gaat om marktfocus of productontwikkeling. Daarnaast zoeken Visma-bedrijven ook de commerciële samenwerking op door het opstellen van een gezamenlijke go-to-market-strategie. Complementaire producten worden op die manier gezamenlijk aangeboden over verschillende markten en landen. Wanneer producten veel overlap hebben, is het verstandig als bedrijven scherpe keuzes maken; juist om meer focus aan te brengen. Een mooi voorbeeld is een Deense Visma-onderneming die de ontwikkeling van secundaire producten heeft beëindigd en in plaats daarvan vergelijkbare producten van andere Visma-bedrijven verkoopt. Dit resulteerde niet alleen in tevreden klanten, maar ook in hogere omzet en meer ontwikkeltijd voor het kernproduct.

Langetermijnstrategie: focus en big bets De SaaS-markt biedt volop kansen voor bedrijven die klantwaarde en innovatie centraal stellen. Het vermogen om focus te houden, samen te werken en technologie strategisch in te zetten, bepaalt het succes. Dit betekent niet alleen doelen stellen voor volgend jaar, maar ook plannen maken voor vijf jaar vooruit. Door grote “big bets” te kiezen en meetbare doelen te formuleren, blijven bedrijven gefocust en flexibel. Bij Visma hebben we gezien dat bedrijven die hierop inzetten niet alleen uitdagingen overwinnen, maar ook harder groeien dan directe concurrenten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    ActueelOverheid

    Kort: Nieuw screeningsysteem IND, IFS in zee met TomTom, Navara naar BBTG en de grote oversteek voor TMA

    AchtergrondData & AI

    ILT heeft nieuw taxitoezichtsysteem op de rit

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs