Google Cloud is een van de grote drie hyperscalers, maar zeker in de Benelux speelt het een kleinere rol naast concurrenten als AWS en Microsoft. Bovendien krijgt het te maken met ai-specialisten als OpenAI. Toch ziet Joost Smit, sinds een klein jaar eindverantwoordelijk voor Google Cloud in de Benelux, duidelijke groeikansen. En het gaat snel. ‘In januari sprak bijna niemand over agentic ai, nu heeft iedereen het erover.’
In een gesprek met Computable legt Joost Smit uit hoe Google Cloud zich wil onderscheiden door in te zetten op vier speerpunten. Volgens hem zijn dit niet zomaar modewoorden, maar bepalende thema’s die de komende jaren ook bij klanten nog meer aan belang zullen winnen.
1. Ai
‘Ai is echt de next wave of massive change. Het is vergelijkbaar met de introductie van internet of de mobiele telefoon’, zegt Smit. ‘Veel bedrijven hebben er inmiddels mee geëxperimenteerd, maar het is vooral de snelheid van de ontwikkeling die iedereen verbaast. Dat maakt het uitdagend, maar ook buitengewoon boeiend.’
Concreet wijst hij op Veo 3, een tool die laat zien hoe eenvoudig het is om video’s van hoge kwaliteit te genereren. Maar de meerwaarde toont zich in bedrijven vooral in klantcases. Zo hielp Google Cloud samen met Accenture en Radisson om marketing relevanter en klantinteractie sterker te maken met behulp van ai. Bij Omoda, een retailer met 150 jaar geschiedenis, ondersteunt ai klanten alsof ze een persoonlijke kledingadviseur hebben: van advies voor een trouwoutfit tot dagelijkse kledingkeuze. Bij Just Eat Takeaway lag de focus meer op efficiëntie: Ai maakt hun digitale folders sneller en foutloos.
‘Wat we nu overal zien is dat customer service een van de belangrijkste domeinen wordt waarin ai impact maakt. Uit onze studies blijkt dat dit heel hoog op de agenda staat bij bedrijven.’
En daar is agentic AI
Opkomende ontwikkelingen als agentic ai – waarbij ai-systemen zelfstandig taken uitvoeren en beslissingen nemen – ziet Smit als een volgende stap. ‘In januari sprak bijna niemand erover, nu praat iedereen erover.’
‘Met onze eigen Agentspace kunnen bedrijven informatie ophalen en verwerken op basis van hun bestaande autorisatieprofielen. Dat kan leiden tot een advies, analyse of verhaal – in enkele minuten in plaats van uren. En dat werkt ook met niet-Google technologie, zoals Outlook. Dit is hoe ai een echte partner kan worden in het bedrijfsleven.’
2. Soevereiniteit
Een tweede speerpunt is data soevereiniteit. ‘Dé soevereiniteit bestaat niet. Er zijn verschillende vormen’, legt Smit uit. Projecten met onder meer Proximus tonen volgens hem dat er concrete oplossingen zijn. Ook in Luxemburg werken partijen als CSSF en CTIE al met Google Cloud-oplossingen.
De vraag naar soevereiniteit is toegenomen door geopolitieke spanningen en veranderingen in de Amerikaanse administratie. ‘Een deel is ook sentiment, en dat mogen we niet negeren. Maar wij hebben de technologie om hiermee om te gaan.’
Google Cloud biedt daarom verschillende niveaus. Op het hoogste niveau is er Google Distributed Cloud air-gapped: volledig afgesloten en zonder verbinding met de publieke cloud. ‘Dat wekt veel interesse, maar het is complex. Ontwikkelingen komen er later beschikbaar, en ondersteuning kan alleen fysiek ter plaatse gebeuren.’
Een niveau lager is Google Cloud Dedicated, terwijl klanten met regional data kunnen kiezen waar hun data wordt opgeslagen – in Nederland, België, de Benelux of West-Europa, vaak via onafhankelijke operators. Het instapniveau is Google Cloud Data Boundary, waarbij klanten controle hebben over encryptie en toegangsrechten.
‘Soevereiniteit blijft een serieus onderwerp. Bedrijven en organisaties kijken hier heel nauwkeurig naar’, erkent Smit. ‘En ja, we krijgen soms de vraag: wat als de Amerikaanse overheid bepaalde beslissingen neemt? Dat is een complexe discussie, vol hypotheses. Maar de vraag leeft absoluut.’
3. Openheid
Voor Google Cloud is openheid geen nieuwe marketingstrategie, benadrukt Smit. ‘Nog voordat we met cloudinfrastructuur naar de markt gingen, waren we al open. Er zijn talloze voorbeelden.’
Zo kan Agentspace samenwerken met Outlook, en binnen Vertex AI – het platform dat de kern van Google’s AI vormt – is er ruimte voor niet-Google modellen. ‘DeepSeek kan bijvoorbeeld ook op Vertex draaien. En als je dat lokaal doet, gaat er geen data naar China. Dat is pas openheid.’
4. Security
Tot slot wijst Smit op het belang van security. ‘Dat wordt steeds belangrijker, zeker ook in België, waar we de afgelopen jaren genoeg incidenten gezien hebben.’ Zo lijfde zijn bedrijf, vaak na een intensieve onderhandelingsrace, onder meer Mandiant in – gespecialiseerd in incident response – en het in geavanceerde cloudbeveiliging gespecialiseerde Wiz. Google Cloud heeft met andere woorden zijn beveiligingsportfolio versterkt. ‘Die zetten we in om bedrijven beter te beschermen tegen steeds complexere dreigingen.’