Vloerenwinkel Carpetright is failliet. Volgens de curatoren is de vloerenwinkel in korte tijd in grote financiële problemen geraakt door forse investeringen en opstartproblemen rond een nieuwe software-omgeving.
In november 2024 maakte Carpetright Nederland zich via een management buy-out los van het moeizaam draaiende Engelse moederbedrijf. De nieuwe eigenaren moesten wel flink investeren in het opfrissen van de winkelketen en het verkoopkanaal. Ook moest de ruim dertig jaar oude ‘point of sale (pos) en product information management (pim)-oplossing vervangen worden.
Business Central en LS Retail
Carpetright was al bekend met Microsoft-oplossingen en koos als enterprise resource management (erp-)systeem Dynamics 365 Business Central ERP. Als implementator werd TCOG uit Nieuwegein aangetrokken dat ook een partner is van LS Retail (onderdeel van de Aptos Groep). Dit bedrijf biedt een speciaal op de detailhandel toegeschreven suite van pos (kassa’s, mobiele kassa’s, zelfscankassa’s) tot oplossingen voor replenishment, prijzen, promoties en loyalty. Business Central vormde dan de basis van de nieuwe it-omgeving bij de vloerenwinkel, met daarbovenop de suite van LS Retail. Alles bij elkaar omvatte de it-vernieuwing een breed scala aan systemen, van erp en pos tot cpq, pim, middleware en bi-tool/datawarehouse, waaraan diverse it-partners meewerkten.
Inmiddels waren de Engelse en Belgische winkels al omgevallen, en ook de afgesplitste Nederlandse tak kwam in de financiële problemen. De directie liet eerder aan vakblad Wonen360 weten dat de onderneming in de basis gezond is; de precaire situatie viel te wijten aan ‘recent gedane financiële investeringen en opstartproblemen bij het in gebruik nemen van de nieuwe software-omgeving waardoor achterstanden zijn ontstaan in de kernprocessen van de onderneming.’ Ook het omvallen van de Engelse en de Belgische winkels was niet goed voor de uitstraling van het merk, terwijl er op de Nederlandse markt juist voldoende mogelijkheden lagen.
Volgens implementator TCOG lag het probleem niet bij de Business Central- en LS Retail-systemen, – de winkels werkten er al mee. Mogelijk lag het aan de bi-rapportage-tool/datawarehouse maar uitsluitsel daarover is nog niet gegeven.
Na het aanvragen van uitstel van betaling is het bedrijf alsnog failliet verklaard. Carpetright, met het hoofdkantoor in Utrecht, heeft zo’n 75 vestigingen in het hele land en een webshop; er werken circa 350 man bij de winkelketen. De curatoren onderzoeken de mogelijkheden van een doorstart.
[UPDATE] Dit bericht is op 22-09-2025 uitgebreid naar aanleiding van een reactie van TCOG.

Een pakkende titel maar het excuus van: ‘recent gedane financiële investeringen en opstartproblemen bij het in gebruik nemen van het nieuwe softwaresysteem waardoor er achterstanden zijn ontstaan in de kernprocessen van de onderneming’ klinkt eerder als wedden op het verkeerde paard. Omvallende dominostenen waren niet te redden door problemen in de supply chain en een onzekere financiering. Ik denk dat IT-problemen eerder de zwakke financiële onderbouwing bloot legden en het faillissement versnelden.
Don’t shoot the messenger Rik want een inzichtelijkheid in de kernprocessen begint bij de informatieverwerking die door IT ondersteund wordt, je insinuaties vragen om bewijs. Veel beloven en niks leveren om vervolgens IT de schuld te geven is een excuus waar ik graag de wederhoor van zie in reacties.
Erg makkelijk natuurlijk om “het softwaresysteem” de schuld te geven. Eigen straatje proberen schoon te vegen ten kosten van een leverancier die zich niet kan verdedigen.
Wel goed van de curatoren dat ze niet impulsief een dergelijk kletsverhaal publiekelijk doorprikken. Dit houdt het ‘in de kern gezond’-verhaal enigszins in stand en dat kunnen ze goed gebruiken voor de doorstart. Hier hebben mensen aan het roer gestaan die er persoonlijk meer belang bij hadden de zaak op de klippen te laten lopen. Of ze waren incompetent en zijn doodleuk wanprestatie gaan zitten betalen omdat de leverancier zeker wist dat het allemaal aan henzelf lag.
Kletsverhalen over IT vergeten de kern van de business want de directie die eerder liet weten dat onderneming in de basis gezond is om even later uitstel van betaling aan te vragen heeft mogelijk niet het juiste beeld over de operationele prestaties van de organisatie. Het insolventieregister loopt wat achter maar wettelijke rol van de curators is duidelijk want beter een half ei dan een lege dop is een doorstart te verkiezen boven de liquidatie. Uiteraard moet er wel sprake zijn van een rendabele bedrijfsvoering en een verklaring over de IT geeft hierin weinig vertrouwen als we kijken naar een verouderd winkelconcept.
Het gaat tenslotte niet om een voorraad prijsgevoelige dagelijkse goederen met een hoge omloopsnelheid zoals bij V&D en Blokker. Het gaat meer om de beleving middels de inspiratie van een showroom dan POS oplossing als ik kijk naar Amerikaanse retailers in deze markt. Want de operationele achilleshiel in het winkelconcept zit in het planningsvraagstuk en een complexe logistiek. Want hoewel je niet direct alles hoeft te hebben zijn er wel wat prioriteiten als je de sleutel van je nieuwe woning krijgt. En hierin is IT een enabler, zeker niet een risicofactor als ik kijk naar het totaalconcept van beleving tot levering.
Lage marges gecombineerd met een lage omzetsnelheid maakt de huur van de winkelvloer onbetaalbaar, we moeten nog even wachten op de financiële gegevens maar zonder een vernieuwend winkelconcept vrees ik dat het gewoon over en uit is voor Carpet-Land B.V. Dat is jammer voor de 350 werknemers maar een goede verkoper is zo weer aan het werk.
“mogelijk niet het juiste beeld over de operationele prestaties van de organisatie”. Toch hè? Niets vergeten. 😄
Het ‘in de kern gezond’ verhaal blijkt meestal uit de jaarrekeningen die bij KvK gedeponeerd moeten worden. De slager keurt niet zijn eigen vlees als we kijken naar de operationele prestaties van een BV want vertrouwen is goed maar controle is beter. Ik weet dat deze weg je onbekend is Rob want tot op heden klinkt het namelijk als luchtfietserij maar ik sluit Paulianeus handelen ook niet uit.
Lees ook het marketingverhaal van TCOG via de link want het gaat meer om een organisatorisch probleem waarin de wonderen van IT niet kunnen helpen. Vernieuwing van de software of het winkelconcept?
Een eenvoudige vraag die uiteindelijk om de kern van de operationele prestaties gaat want 78 winkels drukken op de balans als ik kijk naar de pijlers van lage marges en tegenvallende omzetten. En of Carpetright nu echt zo’n sterke naam is voor de goodwill van een doorstart betwijfel ik want ondanks de 12 verhuizingen heb ik er nooit iets gekocht. En niets vergeten heb ik zelfs nog de bonnetjes van de aankopen, in eerlijke guldens.