Bij liefst zesduizend Airbus A320-vliegtuigen moet de software voor de vluchtbesturing met spoed worden vervangen. Alle luchtvaartmaatschappijen die deze software gebruiken, dienen deze toestellen aan de grond te houden. De Frans-Duitse vliegtuigbouwer uit Toulouse heeft de klanten gemaand onmiddellijk te stoppen met vluchten.
Analyse van een incident met een A320 van JetBlue eind vorige maand heeft aangetoond dat intense zonnestraling gegevens kan beschadigen die cruciaal zijn voor de werking van de vluchtbesturing.
Via een Alert Operators Transmission (AOT) zijn de klanten op de hoogte gesteld. Bij vijfduizend vliegtuigen zal een software-update, die een paar uur duurt, toereikend zijn. Maar bij ongeveer duizend toestellen is ook vervanging van bepaalde hardware nodig. Volgens het Franse persbureau AFP kan de installatie van een nieuwe Elac-lift/rolroercomputer, geproduceerd door Thales, weken duren.
Airbus is zich ervan bewust dat deze aanbevelingen tot flinke operationele verstoringen zullen leiden. Maar veiligheid verdient alle voorrang. Op 30 oktober kreeg een A320 van JetBlue problemen met de besturing als gevolg van een computerstoring. Het toestel begon plotseling sterk naar beneden te hellen. De A320 is het meest verkochte vliegtuig ter wereld. De eerste toestellen van dit type dateren van 1988. Airbus heeft er 12.257 van geleverd.
Airbus maant: 6.000 A320’s direct aan de grond wegens kritieke softwarefout
[Foto: Miguel Lagoa/Shutterstock]
