Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Softphones, waarom gebruiken we ze niet?

22 april 2011 - 12:53OpinieCloud & Infrastructuur
drs. Joost Lucassen
drs. Joost Lucassen

Softphones kan je al meer dan tien jaar kopen, alleen niemand doet dat. Bellen via een gewone telefoon heeft blijkbaar nog steeds de voorkeur boven bellen via een pc met een headset (of losse hoorn). Ook mensen die vaak Skype gebruiken hebben daarnaast nog gewoon een (vaak mobiele) telefoon, en zelfs organisaties die OCS (of Lync) grootschalig inzetten hebben daarbij soms nog steeds ook een ‘hardphone’.

Kort geleden deed ik een klein marktonderzoek en het blijkt dat er in Nederland maar enkele organisaties zijn die grootschalig hun vaste telefoons vervingen voor softphones. Softphones worden soms wel gebruikt, maar dan alleen incidenteel voor een paar medewerkers, nooit voor alle medewerkers.

Onhandiger

Er blijken dan ook een paar aandachtspunten te zijn bij gebruik van softphones: pc's moeten aanstaan om te kunnen bellen (inclusief het gedoe met pc's die op slaapstand of screensaver gaan), headsets die na een jaar of twee toch wel aan vervanging toe zijn, een softphone-licentie die bijna even duur is als de hardphone, pc's/laptops zonder goede geluidskaart en het bellen via een softphone (met de muis) is toch wel onhandiger dan via een gewone telefoon.

Belangrijkste vraag is natuurlijk waarom een organisatie voor grootschalige inzet van softphones zou kiezen. Is het goedkoper? Is er functioneel meer mogelijk? Integreert het makkelijker met andere systemen? Vragen die niet eenduidig zijn te beantwoorden en voor iedere organisatie en gekozen oplossing verschillend zullen zijn. Dat zal voor ieder project vooraf moeten worden uitgezocht.

Pilot

Wel is het zo dat steeds meer medewerkers gewend raken aan bellen via de pc, al is het maar via Skype of OCS/Lync. Je zou daarom mogen verwachten dat in de toekomst steeds meer softphones gaan verschijnen, al is het natuurlijk ook de vraag of mobiele telefonie de 'vaste telefonie' niet overbodig maakt. Indien wordt overwogen om softphones te gaan inzetten, is het daarom wenselijk om door middel van een pilot uit te zoeken welke van de bovengenoemde aandachtspunten spelen en hoe hiermee moet worden omgegaan.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    2 reacties op “Softphones, waarom gebruiken we ze niet?”

    1. Arjen Verhiel schreef:
      29 april 2011 om 08:57

      Als er geen groot voordeel is voor gebruikers om de softphone te gebruiken zal men altijd de makkelijke weg nemen van de vaste telefoon of mobiel als deze beschikbaar is. Er zijn twee belangrijke drivers om toch een softphone te gebruiken:
      1) kostenvoordeel
      2) Het gemak van integratie met instant messaging en het opschakelen van collaboratie tools, video etc.

      Microsoft Lync mikt met name op punt 2. Een gesprek begint met een regeltje tekst in instant messaging (kan ik je even storen), waarna het een kleine stap is om door te stappen naar voice, video en bijv. het delen van een applicatie. Vanuit Lync kan dan ook makkelijk een andere collega, of externe betrokken worden. Middels pilots zal moeten blijken of dit allemaal zo goed en handig is als het ons voorgespiegeld wordt.

      Login om te reageren
    2. Frans Kuylenburg schreef:
      16 maart 2012 om 15:08

      Ik moet veel bellen, new business calls, dus ik heb een goede headset op de usb poort gezet en een softphone geinstalleerd, het is ideaal. Paar lastige punten: toch wel vaak een echo met voip bellen, en hoe koppel je zo’n softphone aan je database zodat je met een klik kan bellen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    Cloud & Infrastructuur

    EU grijpt nog niet in tegen Microsofts cloudlicenties op Google en AWS

    Cloud & Infrastructuur

    Kabinet en rechter grijpen in bij Nexperia

    Cloud & Infrastructuur

    7 ontwikkelingen op de chipmarkt om in de gaten te houden

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs