Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Werkzoekende omarmt social media

22 april 2011 - 10:08ActueelInnovatie & TransformatieBlauw ResearchFacebookLinkedInRandstadTwitter
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter nemen in hoog tempo de rol van traditionele vacaturesites over bij het vinden van een baan. Bijna een kwart van de werknemers (22 procent) gebruikt alleen nog maar social media om vacatures te zoeken. Dit blijkt uit de jongste Randstad Werkmonitor. Onderzoeksbureau Blauw Research deed onderzoek onder 810 werkende Nederlanders.

Met name laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog social media (31 procent). Social media wordt ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Werknemers doen dit als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent). Veel werknemers (59 procent) wantrouwen de informatie over werkgevers op social media. Mogelijk zijn zij zich bewust van het subjectieve karakter van social media of de commerciële aard van bedrijfsprofielen.

LinkedIn en Facebook

Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op social media zoals LinkedIn en Facebook. Vooral in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van social media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt. Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt social media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben de social media ontdekt als het middel naar de top.

Bij het enthousiasme in grote delen van de arbeidsmarkt over social media vallen ambtenaren wat uit de toon. Werknemers bij de overheid hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op Linkedin of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent).

Zakelijk profijt

Een op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van social media. Vooral hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Desondanks biedt maar een minderheid van de werkgevers toegang tot social media op het werk.

Veel werknemers zoeken in de social media informatie over klanten. Ook hier zijn werknemers uit de dienstverlening sterk vertegenwoordigd, al geven ze grif toe dat social media hen ook wel enigszins van het werk houden (38 procent).

https://www.youtube.com/watch?v=2tIqAL5yPg

Randstad Werkmonitor ‘sociale media’

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs