Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kijken, vergelijken, maar niet kopen

27 november 2000 - 14:00ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

GRONINGEN – Internetgebruikers kopen weinig op de digitale snelweg. Dat blijkt uit een onderzoek van Caravan in opdracht van Verizons SuperPages.com.

Virtuele winkels worden vooral gebruikt om te vergelijken, te onderzoeken of gewoon even te kijken. Het daadwerkelijke kopen gebeurt nog altijd bij voorkeur in een ouderwetse winkel, met ouderwets bedienend personeel, een tastbare inventaris en een gebouw dat niet uit nulletjes en eentjes is opgetrokken, maar uit oude vertrouwde bakstenen.
Een aantal uitkomsten van de Caravan-studie, die afgelopen maand werd verricht onder ruim duizend internetters, geeft weinig hoop voor de virtuele winkeliers. Van de ondervraagden vertoond 21 procent winkelgedrag dat als "product onderzoek" kan worden omschreven. Kopen gebeurt dan gewoon bij de winkel in de buurt. Veruit de meeste internetters (65 procent) zoeken zowel productinformatie, als het kopen in de standaard offline winkel. Meer dan de helft, 56 procent om precies te zijn, gebruikt internet om prijzen te vergelijken. Slechts 5 procent zegt zowel het onderzoek als het kopen online te doen.
De conclusie die uit die gegevens kan worden getrokken is dat internet een essentieel onderdeel van het aankoopproces is geworden, maar dat e-handelsbedrijven daar weinig profijt van trekken. Internet draagt cadeau-ideeën aan, maakt het mogelijk gelijksoortige producten van diverse merken te vergelijken en maakt het mogelijk prijskaartjes naast elkaar te leggen. Maar er bestaat nog altijd koudwatervrees om geld online uit te geven. Het is de vraag of dat in de toekomst zal veranderen, of in elk geval snel genoeg en in voldoende mate om e-handelsbedrijven uit de rode cijfers te tillen.
 
Auke Hulst
 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Security & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    Cloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    Data & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    Data & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs