Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kijken, vergelijken, maar niet kopen

27 november 2000 - 14:00ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

GRONINGEN – Internetgebruikers kopen weinig op de digitale snelweg. Dat blijkt uit een onderzoek van Caravan in opdracht van Verizons SuperPages.com.

Virtuele winkels worden vooral gebruikt om te vergelijken, te onderzoeken of gewoon even te kijken. Het daadwerkelijke kopen gebeurt nog altijd bij voorkeur in een ouderwetse winkel, met ouderwets bedienend personeel, een tastbare inventaris en een gebouw dat niet uit nulletjes en eentjes is opgetrokken, maar uit oude vertrouwde bakstenen.
Een aantal uitkomsten van de Caravan-studie, die afgelopen maand werd verricht onder ruim duizend internetters, geeft weinig hoop voor de virtuele winkeliers. Van de ondervraagden vertoond 21 procent winkelgedrag dat als "product onderzoek" kan worden omschreven. Kopen gebeurt dan gewoon bij de winkel in de buurt. Veruit de meeste internetters (65 procent) zoeken zowel productinformatie, als het kopen in de standaard offline winkel. Meer dan de helft, 56 procent om precies te zijn, gebruikt internet om prijzen te vergelijken. Slechts 5 procent zegt zowel het onderzoek als het kopen online te doen.
De conclusie die uit die gegevens kan worden getrokken is dat internet een essentieel onderdeel van het aankoopproces is geworden, maar dat e-handelsbedrijven daar weinig profijt van trekken. Internet draagt cadeau-ideeën aan, maakt het mogelijk gelijksoortige producten van diverse merken te vergelijken en maakt het mogelijk prijskaartjes naast elkaar te leggen. Maar er bestaat nog altijd koudwatervrees om geld online uit te geven. Het is de vraag of dat in de toekomst zal veranderen, of in elk geval snel genoeg en in voldoende mate om e-handelsbedrijven uit de rode cijfers te tillen.
 
Auke Hulst
 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    privacy
    Cloud & Infrastructuur

    Transparantie, redundantie en weerbaarheid: fundament voor vertrouwen in mobiele netwerken

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    VUB neemt nieuwe supercomputer Sofia in gebruik

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Risico, risk
    Security & Awareness

    Phishing en verouderde software vormen (nog altijd) grootste risico

    Data & AI

    Nvidia stopt Synopsys van Aart de Geus twee miljard toe

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs