Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kwaliteitsslag zonder bureaucratie

27 september 2001 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Strategy, Structure, Systems, Style of management, Skills en Shared values. Dit zijn de zes S’en die een organisatie tegen het licht moet houden bij het implementeren van SPI (Software Process Improvement).

Deze week presenteerde de werkgroep ‘Invoeringsstrategieën CMM niveau 2′ haar resultaten. Zij is onderdeel van de stichting Spider in Nederland: een groep van onafhankelijke consultants van verschillende organisaties die zo’n vijf jaar geleden de behoefte aan kennisuitwisseling in een stichting vorm gaf. De werkgroep heeft zich anderhalf jaar, onder voorzitterschap van drs. Michel Rutgers van SPI Partners, aan het implementeren van CMM niveau 2 gewijd.
Capability Maturity Model (CMM) is een methode voor het verbeteren van de professionaliteit van softwareorganisaties. Het model geeft aan hoe dat te bereiken. Uitgangspunt is een voortdurende verbetering van de softwareprocessen in een organisatie. CMM onderscheidt vijf niveaus van volwassenheid: initieel, herhaalbaar, gedefinieerd, beheerst of optimaliserend. Het model is ontwikkeld door het Software Engineering Institute van de Carnegie Mellon University in het Amerikaanse Pittsburgh.
Volgens de bedrijfskundige Rutgers heeft de werkgroep geen uitgewerkte aanpak opgeleverd voor implementatie van CMM niveau 2. Eerder is een checklist opgesteld met risico’s en maatregelen per kpa (key process area’s: belangrijke softwareprocessen) op niveau twee en per S. Op grond van deze controlelijst zijn vele aanpakken bij CMM-implementatie mogelijk, afhankelijk van de inhoud van de S’en in een organisatie.

Angstcultuur

Zo’n richtlijn is de S van ‘style of management’. Bij autoritair leiderschap is elk project eigenlijk gedoemd te mislukken. Er heerst dan een angstcultuur. "Het management rekent de werknemers af op hun fouten. Een projectleider zal dan zo lang mogelijk zijn mond houden over zaken die niet goed lopen. Pas als het de spuigaten uitloopt (enorme budgetoverschrijding of geen enkele deadline halen), krijgt het management het (onvermijdelijk) te horen. Dan is het meestal te laat om nog in te grijpen en is wederom een softwareproject ten graven gedragen." Neem dus in ogenschouw dat de stijl van de manager ertoe doet. Stel desnoods een andere manager aan – maar dat kan alleen op aangeven van iemand hoger in de hiërarchie.
De eerste S is eigenlijk die van Strategy. "Bekijk wat de strategie is van een onderneming. Klantgericht of meer productgericht – dat maakt een wereld van verschil in de aanmaak van software. Een verzekeringsmaatschappij die snel een nieuw product wil lanceren vraagt een andere methode voor de bouw van programmatuur dan het ministerie van Defensie, dat zich geen enkel foutje in de software kan veroorloven, maar ook niet de prestatiedruk van de markt voelt."
Bij ‘Structure’ gaat het om de manier waarop taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn georganiseerd. Een centraal geleide organisatie brengt andere risico’s met zich mee bij implementatie van SPI dan een bedrijf waar de eenheden vrij zelfstandig opereren. Bij ‘Systems’ wordt beoordeeld of een organisatie gewend is te werken met procedures en richtlijnen voor uit te voeren activiteiten. ‘Skills’ is een volgend aandachtspunt: heeft de organisatie bijvoorbeeld veel ervaren medewerkers die veel vrijheid van handelen nodig hebben, of meer beginnelingen die meer sturing vereisen? Ten slotte vindt de werkgroep ‘Shared value’ belangrijk. Ter beoordeling staat bijvoorbeeld de vraag welke bedrijfscultuur er heerst: risiconemend of risicomijdend.

Bureaucratisch

De invulling van elk van deze aandachtspunten bepaalt welke aanpak het beste resultaat oplevert bij implementatie van SPI in een organisatie. Hierbij zijn twee zaken van belang.
De S’en bepalen hoe invulling te geven aan SPI. Dit hoeft niet te leiden tot een grote hoeveelheid procedures en richtlijnen. Rutgers is hierbij een beetje wars van de kwaliteitsslagen die het afgelopen decennium het Nederlandse bedrijfsleven hebben overspoeld. "Dat heeft in de meeste gevallen bureaucratische organisaties opgeleverd. Kijk maar eens naar die iso-9000-boeken; die zijn steeds dikker geworden."
Verder betekent SPI-implementatie veelal een organisatieverandering en dus een verandering van een van de S’en in een organisatie, bijvoorbeeld van de managementstijl.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs