Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kapotte router laat luchtreizigers 9 uur wachten

15 augustus 2007 - 10:39ActueelCloud & Infrastructuur
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De oorzaak van de urenlange vertragingen zaterdag op de luchthaven van Los Angeles is te wijten aan falende netwerkhardware. Voor zover bekend was een kapotte router in het LAN van de grenspolitie de boosdoener.

Een netwerkstoring bij de grenspolitie CBP (US Customs and Border Protection) heeft het afgelopen weekeinde de vlucht van 17.000 luchtreizigers veranderd in een marteling. De problemen begonnen zaterdag om twee uur 's middags. Pas om half vier 's ochtends op zondag kwamen de laatste passagiers het land in.

Tot het moment waarop de grenspolitie weer bij de informatie kon over mogelijke terrorristen onder de reizigers, moesten passagiers in hun toestel op het platform van de luchthaven wachten. Om te voorkomen dat de airconditioning zou uitvallen, werden verschillende toestellen tussentijds bijgetankt.

Toen het CBP-netwerk uitviel bestond het idee dat het probleem snel zou worden opgelost. De grenspolitie nam contact op met Sprint Nextel, de leverancier van haar netwerk. Die kon na drie uur op afstand geen fouten in het netwerk ontdekken. Om 8 uur 's avonds werd een monteur eropuit gestuurd. Die stelde een hardwaremankement vast, waarna het probleem snel verholpen was.

Renovatie

De oorzaak van de kapotte hardware is niet bekend. De luchthaven wordt op dit moment gerenoveerd. Maar of bouwstof, trillingen of hitte de apparatuur had aangetast, kan een woordvoerder van de luchthaven niet zeggen.

Later op zondag en maandag vielen de CBP-computers opnieuw uit. Die problemen duurden slechts 45 minuten en hadden te maken met stroomuitval.

Een woordvoerder van de internationale luchtvaartassociatie IATA verwijt CBP dat deze de omvang van het probleem niet snel genoeg heeft ingezien. Volgens hem had de grenspolitie te weinig gekwalificeerd ict-personeel beschikbaar om bij problemen snel op te treden.

Noodprocedure

Bovendien ontbreekt een noodprocedure om passagiers bij een computerstoring toch te kunnen controleren. "Daardoor kan dit probleem zich op elk moment op elke Amerikaanse luchthaven opnieuw voordoen", zegt de IATA-woordvoerder. 

Meer over

LANNetwerkenRouters

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Storagebeheer management
    OpinieData & AI

    Vraag naar Europese storage stijgt

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    3 reacties op “Kapotte router laat luchtreizigers 9 uur wachten”

    1. Pieter schreef:
      15 augustus 2007 om 14:11

      Wat *chterlijk dat ze zulke primaire configuraties niet dubbel uitgevoerd hebben. Wat kost het nou om zo’n router te kunnen laten wijken? Het is volgens mij veel duurder om alle gemaakte kosten zoals onderdak, als ze zoiets al regelen, achteraf te vergoeden. Bij banken worden betalingssystemen ook altijd dubbel uitgevoerd, juist om dit soort onzin te voorkomen.

      Login om te reageren
    2. Ronald schreef:
      16 augustus 2007 om 01:50

      Configuratiefoutje in het Border Gateway Protocol zeker?
      Of was het toch een te*** aanslag. Wie zal het zeggen?

      Login om te reageren
    3. Mark Baars schreef:
      16 augustus 2007 om 20:09

      Een “leermoment” voor LAX IT-department. Ik hoop dat de WiFi nog wel werkte, want wachten op een delay is n ding, maar wachten zonder je Twitter te kunnen updaten… Moet er niet aan denken 😉

      Volgens mij is het probleem deels veroorzaakt door een gebrek aan een adequate procedure en deels gewoon hardware die weleens kapot kan gaan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs