Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kapotte router laat luchtreizigers 9 uur wachten

15 augustus 2007 - 10:39ActueelInnovatie & Transformatie
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De oorzaak van de urenlange vertragingen zaterdag op de luchthaven van Los Angeles is te wijten aan falende netwerkhardware. Voor zover bekend was een kapotte router in het LAN van de grenspolitie de boosdoener.

Een netwerkstoring bij de grenspolitie CBP (US Customs and Border Protection) heeft het afgelopen weekeinde de vlucht van 17.000 luchtreizigers veranderd in een marteling. De problemen begonnen zaterdag om twee uur ’s middags. Pas om half vier ’s ochtends op zondag kwamen de laatste passagiers het land in.

Tot het moment waarop de grenspolitie weer bij de informatie kon over mogelijke terroristen onder de reizigers, moesten passagiers in hun toestel op het platform van de luchthaven wachten. Om te voorkomen dat de airconditioning zou uitvallen, werden verschillende toestellen tussentijds bijgetankt.

Toen het CBP-netwerk uitviel bestond het idee dat het probleem snel zou worden opgelost. De grenspolitie nam contact op met Sprint Nextel, de leverancier van haar netwerk. Die kon na drie uur op afstand geen fouten in het netwerk ontdekken. Om 8 uur ’s avonds werd een monteur eropuit gestuurd. Die stelde een hardwaremankement vast, waarna het probleem snel verholpen was.

Renovatie

De oorzaak van de kapotte hardware is niet bekend. De luchthaven wordt op dit moment gerenoveerd. Maar of bouwstof, trillingen of hitte de apparatuur had aangetast, kan een woordvoerder van de luchthaven niet zeggen.

Later op zondag en maandag vielen de CBP-computers opnieuw uit. Die problemen duurden slechts 45 minuten en hadden te maken met stroomuitval.

Een woordvoerder van de internationale luchtvaartassociatie IATA verwijt CBP dat deze de omvang van het probleem niet snel genoeg heeft ingezien. Volgens hem had de grenspolitie te weinig gekwalificeerd ict-personeel beschikbaar om bij problemen snel op te treden.

Noodprocedure

Bovendien ontbreekt een noodprocedure om passagiers bij een computerstoring toch te kunnen controleren. “Daardoor kan dit probleem zich op elk moment op elke Amerikaanse luchthaven opnieuw voordoen”, zegt de IATA-woordvoerder.

Meer over

LANNetwerkenRouters

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    3 reacties op “Kapotte router laat luchtreizigers 9 uur wachten”

    1. Pieter schreef:
      15 augustus 2007 om 14:11

      Wat *chterlijk dat ze zulke primaire configuraties niet dubbel uitgevoerd hebben. Wat kost het nou om zo’n router te kunnen laten wijken? Het is volgens mij veel duurder om alle gemaakte kosten zoals onderdak, als ze zoiets al regelen, achteraf te vergoeden. Bij banken worden betalingssystemen ook altijd dubbel uitgevoerd, juist om dit soort onzin te voorkomen.

      Login om te reageren
    2. Ronald schreef:
      16 augustus 2007 om 01:50

      Configuratiefoutje in het Border Gateway Protocol zeker?
      Of was het toch een te*** aanslag. Wie zal het zeggen?

      Login om te reageren
    3. Mark Baars schreef:
      16 augustus 2007 om 20:09

      Een “leermoment” voor LAX IT-department. Ik hoop dat de WiFi nog wel werkte, want wachten op een delay is n ding, maar wachten zonder je Twitter te kunnen updaten… Moet er niet aan denken 😉

      Volgens mij is het probleem deels veroorzaakt door een gebrek aan een adequate procedure en deels gewoon hardware die weleens kapot kan gaan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Stemmen voor digitalisering…? Blijf maar thuis

    Innovatie & Transformatie

    Zwarte lijst VS bedreigt tech-samenwerking: VVD eist maatregelen

    Innovatie & Transformatie

    Datacenterbranche heeft sentiment tegen zichzelf gekeerd

    datacenter
    Data & AI

    Kort: Voor quantumwetenschap is Nederland top, overnamegolf datacenters voorbij? (en meer)

    Onderwijs Tech
    Innovatie & Transformatie

    Surf presenteert 50 technologietrends die onderwijs en onderzoek vormgeven

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland en China zoeken uitweg in escalerende Nexperia-crisis

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs