Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voor retailers geldt: meten is weten

26 juli 2007 - 10:07ChannelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Retailers hebben tegenwoordig toegang tot enorm veel informatie waarmee ze hun bedrijfsvoering kunnen verbeteren. Meten is weten.

Moderne retailinformatiesystemen registreren niet alleen de geld- en goederenstroom, maar monitoren ook alle wetenswaardigheden van de klant, het personeel, de leveranciers en de producten. Naast deze interne bedrijfsinformatie is er bovendien veel externe marktinformatie via partijen als HBD en CBS in gestructureerde vorm beschikbaar.

De kunst is nu om uit deze overdaad aan gegevens de juiste conclusies te trekken bij het bepalen van de bedrijfsstrategie, het uitvoeren van tactische manoeuvres en het fijn slijpen van operationele efficiëntie. In de praktijk blijkt dat dat niet eenvoudig is. Ondanks alle moderne middelen die nu beschikbaar zijn vertrouwen retailers nog steeds in hoge mate op hun intuïtieve handelsgeest. Zo heb ik me er altijd over verbaasd, dat retailers kennelijk in staat zijn om in luttele seconden te beslissen over het al dan niet opnemen van een nieuw product in het assortiment. Het informatiesysteem barst van de relevante en verstandige cijfers over restvoorraden, afprijzingen, reparaties en retouren van vergelijkbare producten maar retailers gaan vooral af op het gevoel voor de handel. En kennelijk met succes want zit je regelmatig fout met je handelsgeest dan zal je het, gezien de concurrentiedruk, niet lang uitzingen in retailland.

Wat is handelsgeest. Het lijkt alsof ervaren retailers wijs zijn geworden van eigen fouten en successen in het verleden. Maar in de praktijk heb ik gezien dat succesvolle retailers vooral veel leren van hun informatiesysteem. Ze zijn meesters in het analyseren van cijfers waarin is vastgelegd wat de totale onderneming in detail heeft meegemaakt: kassabonnen, retouren, reparaties, klachten, marges, logboeken et cetera. Door deze ervaringen te verwerken ontstaat de mentale kunst om op het oog onvergelijkbare zaken als opslagkosten, levertermijnen, prijserosie, inkoopvoorwaarden en verkoopkansen in een split-second tegen elkaar af te wegen.

Bouwers van retailmanagementsystemen moeten beseffen dat retailers vaak gedwongen worden om ad hoc beslissingen te nemen. De retail kent een hoge heartbeat en sterke concurrentie. Tijd om alle beslissingen te onderbouwen met uitvoerige argumenten op basis van alle aanwezige rationele feiten is er gewoonweg niet. Nieuwsgierigheid om te begrijpen wat de details betekenen en wil om er met handelsgeest naar te handelen wél!

Cees Boon
Senior Retail Consultant bij Newway

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs