Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Chat is (en blijft) de killer app’

03 maart 2016 - 14:22OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Communicatie ligt aan de basis van ons moderne leven en werken. Chat blijft de killer app. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Internet kent vele verrassende, innovatieve en veelgebruikte toepassingen. Het schijnbaar simpele chat is wel één van de fundamenten te noemen: van IRC en De Digitale Stad, via AOL’s AIM en ICQ en MSN Messenger, naar Skype en tegenwoordig Whatsapp en Telegram. Direct communiceren met andere mensen heeft zo z’n pieken en dalen gehad, maar chat – in wat voor verschijningsvorm dan ook – is en blijft de killer app, ook voor zakelijk gebruik. Wat vind jij?

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    4 reacties op “‘Chat is (en blijft) de killer app’”

    1. Pa Va Ke schreef:
      9 maart 2016 om 07:45

      Killer app … ja, maar niet in de zin van “een ei van columbus”
      Vooral killing in de zin dat de chat programma’s je dagelijkse werk verstoren. Men verwacht dat ze je ten alle tjiden kunnen storen met een vraag via de chat, en liefst verwachten ze ook binnen 2 minuten antwoord.

      Zet je de chat dan een keer een dag op “niet storen” omdat je even rustig aan een presentatie wil werken dan gaan ze je wel op een andere manier proberen te bereiken omdat men niet door heeft dat dit “niet storen” misschien wel met een reden aan staat.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      9 maart 2016 om 09:21

      Het draait allemaal om communicatie. We hebben de behoefte om met iedereen (zoals op dit forum) of één-op-één te communiceren.

      De communicatiemethode verandert met de stand van de techniek en de mode. Van brief via telefoon, fax en SMS naar mail en diverse chat applicaties, we willen altijd en overal met iedereen kunnen communiceren.

      Dat je kunt communiceren betekent niet dat je moet communiceren; het hebben van WhatsApp moet geen verplichting zijn om binnen 30 seconden te reageren.

      Daarnaast is het slim om voor elke situatie de juiste communicatiemethode te kiezen. Een rapport van 100 pagina’s stuur je niet via WhatsApp, en als je direct antwoord op je vraag nodig hebt, dan stel je je vraag niet via een brief.

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      9 maart 2016 om 09:50

      Chat heeft een hoge adoptie, laat dat duidelijk zijn. Voor veel mensen is chat ook #1 kanaal voor communiceren.

      Zelf gebruik ik dagelijks chat om met collega’s te communiceren voor software ontwikkeling. Maar soms is bellen of beeldbellen beter.

      Prive vind ik chat juist een killer van communicatie. Met vrienden muurklimmen en daarna een biertje drinken brengt zoveel meer geluk. Daarnaast, ik ben regelmatig verjaardagen vergeten omdat deze aangekondigd worden in een groeps app met 20+ personen die dan allemaal gaan antwoorden en waarvan ik de groep verlaat. Door het vluchtige karakter van chat zie je dus ook allemaal nadelen.

      En zoals Frank en PaVaKe impliciet zeggen: Chat is een vorm van incontinentie…. je kunt het niet ophouden.

      Login om te reageren
    4. Johan Duinkerken schreef:
      10 maart 2016 om 09:12

      Let wel dat er een verschil zit tussen old skool chat clients zoals IRC of een Whatsapp waarbij in het laatste geval alle content door een big data molen gaat om als kant en klare brokken aan het bedrijfsleven (en overheid maar dat is geheim dus niet doorvertellen) verkocht te worden. Niet onwaarschijnlijk dat je van IRC ook alles kan loggen en analyseren maar daar zit (zover ik weet) geen direct verdienmodel achter.

      Chatten het liefst encrypted dus zoals bijv. een Signal
      https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_(software).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs