Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Computing everywhere

Operators ‘Over The Top’?

03 maart 2016 - 11:453 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
ir. Eildert van Dijken
ir. Eildert van Dijken

Voor mobiele operators is de lancering van nieuwe diensten vaak behoorlijk moeilijk. Er zijn op het internet veel concurrenten die mooie diensten lanceren zonder de operators te betrekken. Deze diensten gaan over het mobiele data netwerk en heten daarom Over The Top (OTT). Operators verdienen hier eigenlijk niks aan. Is dit wel de juiste manier?

Innovaties en nieuwe diensten lanceren is complex in een mobiel netwerk. Mobiele operators worden continue in de gaten gehouden, verstoring van de dienstverlening is vaak voorpagina nieuws. De maatschappelijk impact van het verliezen van mobiele connectiviteit is ondertussen ook heel erg groot.

Verstoring is drama

Dat de operators onder een vergrootglas moeten werken is dus wel begrijpelijk. Het effect op de organisatie van operators is wel dat instandhouding van de dienstverlening van groot belang is. Elke verstoring is een drama. Helaas zijn de huidige mobiele netwerken zo complex, dat storingen altijd zullen blijven voorkomen. Daarnaast worden verstoringen ook veroorzaakt door impact van buitenaf – bijvoorbeeld door werkzaamheden aan glasvezels of kabels die worden geraakt tijdens graafwerkzaamheden. Onderhoud aan de systemen is ook een continue proces.

Naast storingen, externe oorzaken en onderhoud, is het ook nog noodzakelijk om regelmatig wijzigingen aan het netwerk door te voeren. Dit heeft dan bijvoorbeeld te maken met vervangen van systemen of aanpassingen door de groei van het verkeer. Kort samengevat: een operator is continue bezig om het netwerk in goede conditie te houden. En dat terwijl de dienstverlening niet verstoord mag worden!

Het lanceren van nieuwe diensten is daardoor geen eenvoudige opgave. Een voorbeeld is de lancering van spraak op lte (VoLTE), dit was door Tele2 al in 2014 beloofd, maar wordt op dit moment door geen enkele operator aangeboden. In 2016 moet dit volgens verschillende operators mogelijk worden, terwijl lte al in 2013 als dienst beschikbaar was.

OTT-voorbeelden

Op dit moment wordt steeds meer gebruik gemaakt van Over The Top diensten. Whatsapp is een duidelijk voorbeeld, wat sms bijna volledig heeft vervangen bij veel gebruikers. Whatsapp biedt nu ook de mogelijkheid voor spraak, en de geluidskwaliteit hiervan is heel vaak veel beter dan mobiele spraakverbindingen. 

Google heeft afgelopen week aangekondigd in de nieuwe Android versies native support voor Rich Communication Services te gaan bieden. Dit is eigenlijk de complete messaging, spraak en video oplossingen voor mobiele ip-netwerken. Deze standaard is gebaseerd op IMS (IP Multimedia Subsystem) en is al jaren beschikbaar. Bij Vodafone is dit al langer beschikbaar als app (Call+). Tot nu toe is RCS weinig succesvol, want het werkt nog niet tussen verschillende operators en gebruikers moeten apart een app hiervoor installeren.

Echte innovatie is voor operators heel moeilijk. Daarnaast zijn nieuwe inititieven moeilijk te lanceren, omdat operators onderling moeten samenwerken en devicesaanpassingen nodig zijn. De deur staat daardoor wagenwijd open voor nieuwe OTT-spelers die veel makkelijker diensten kunnen lanceren. Operators zijn in veel gevallen geworden tot bit pijp die de ip-pakketten transporteren. 

Turkcell is een operator die geloofd de concurrentie met OTT-diensten aan te kunnen, mits dezelfde regels gelden voor OTT-diensten. Zij hebben de dienst BiP gelanceerd, die als app succesvol is in de regio. De kracht van de app is ook dat het kan omschakelen naar normale mobiele gesprekken als er geen dataverbinding beschikbaar is. 

Ik denk dat operators de concurrentie met OTT-diensten aankunnen, maar het vergt een andere mindset!

Meer over

LTETelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Satelliet
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Nederland en Europa te kwetsbaar in de ruimte, Huizen ruilt OGD in voor DSC (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs