Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Top 10 van webfouten geïdentificeerd

22 juni 2007 - 09:36ActueelCloud & Infrastructuur
Diederik Toet
Diederik Toet

Een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website is onontbeerlijk voor veel bedrijven. Toch mankeert er van alles aan sites. Een overzicht van de tien grootste missers.

Webpagina's zijn voor veel bedrijven een belangrijk medium om te communiceren met klanten en geïnteresseerden. Uit menig onderzoek blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid van een site grote invloed heeft op het gedrag van de bezoeker. Jacob Nielsen, een Deense deskundige op het gebied van online gebruiksvriendelijkheid, adviseert bedrijven daarom om tien procent van het beschikbare internetbudget in te zetten voor onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid.

Om bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van een succesvolle site identificeerde het internetmarketingbureau Tribal een top 10 van veelgemaakte fouten op websites. Door de fouten meteen aan te pakken en de website te optimaliseren kunnen bedrijven beter tegemoetkomen aan de wensen en eisen van bezoekers aan hun site.

1. Contactgegevens ontbreken op de site. Tip: gebruik meerdere contactopties.
2. Website is te traag. Tip: zorg voor een hoge doorvoersnelheid.
3. Homepage toont niet binnen vijf seconden de kernboodschap. Tip: werk met activerende koppen, bullets en beelden.
4. Navigatie is onduidelijk of afwijkend: gebruik 'broodkruimels', zodat bezoekers gemakkelijk terugkomen naar een bovenliggend menu.
5. Conversiepunten, waarmee de bezoeker tot actie wordt aangemoedigd, ontbreken. Tip: formuleer duidelijke acties (vraag informatie aan, bestel nu, mail naar…)
6. Conversiepunten vallen buiten het venster. Tip: geef de punten een prominente plaats op de site.
7. Bij oproep tot contact opent het externe e-mailprogramma. Tip: gebruik eenvoudige web- en e-mailformulieren.
8. (Bestel)formulieren werken niet goed. Tip: controleer de formulieren regelmatig.
9. Lettertype is te klein. Tip: gebruik duidelijke en leesbare letters.
10. Site maakt gebruik van ongewenste pop-ups. Tip: gebruik geen pop-ups.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vier doden bij brand Egyptisch datacenter

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    14 reacties op “Top 10 van webfouten geïdentificeerd”

    « Oudere reacties
    1. Marguerite FD-ID schreef:
      24 juni 2007 om 16:25

      Uitstekende informatie. Er wordt te vaak meer aandacht aan de toeters en bellen (flash etc) van websites besteed in plaats van aan de juiste werking. Misschien tip 11: bekijk de website voor publicatie eerst in de meest gebruikte browsers. Veel topbedrijven verzuimen dit te doen en alle mooie gadgets blijken dan niet (goed) te werken.

      Login om te reageren
    2. Machiel schreef:
      26 juni 2007 om 09:18

      Er is naar mijn mening maar 1 ding mis met 80% van de pagina’s. Dat zijn die irritante reclames. Die Google add’s vallen wel mee, en zijn zelfs soms grappig, maar dat is het wel.

      Ikzelf maak 100% Flash pagina’s sinds IE 7.0 en FF 2.0 uit zijn. Jarenlang hanteerde ik de W3C standaarden, maar die werken nauwelijks meer. En om nou tig CSS files te maken voor 1 site, gaat me te ver. Enneh, nee, mijn Flash pagina’s hebben nauwelijks animatie en full screen.

      Er zou echt betere voorlichting moeten zijn voor bedrijven, want vaak krijgen webdesigners iets door de strot gedrukt wat niemand op zijn portfolio wilt hebben

      Login om te reageren
    3. joop witvoet schreef:
      27 juni 2007 om 11:44

      De zogeheten webfouten zijn wel erg gebaseerd op techniek. Het hangt er helemaal vanaf wat een site beoogt. Voor een archief/informatiesite gelden andere eisen dan voor een etalage/verkoopsite qua zoekmogelijkheden, paginering etc. Veel sites lijken op een bonte kermis met de organisatie van een rommelmarkt: qua amusementswaarde prima…

      Login om te reageren
    4. Norbert-fan schreef:
      29 juni 2007 om 12:20

      Norbert heeft gelijk wat betreft punt 7.
      Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom de gebruiker beperken op een punt waar dit niet bijdraagt aan de gebruiksvriendelijkheid?
      Dit kan enkel te verantwoorden vallen als het niet een simpel mailtje betreft maar een entry in een groot systeem voor vb bug logging en case tracking.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs