Internetwinkelen is volledig ingeburgerd. Tegenwoordig koopt of verkoopt 91 procent van de Nederlanders geregeld artikelen via internet. Ruim zeven op de tien Nederlanders (73 procent) geeft aan online shoppen eenvoudig en goedkoop te vinden.
Dit blijkt uit onderzoek naar 15 jaar internetgebruik in Nederland, onder ruim 1000 internetters. Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate in opdracht van internetaanbieder Online, die dit jaar zijn 15e verjaardag viert.
Deze zomer maakte Online al de eerste resultaten van het onderzoek ’15 jaar internet’ bekend. Daarin wees het bedrijf onder andere op onze sterk toegenomen afhankelijkheid van internet en het vrijwel verdwenen taboe op internetdaten.
Goedkoop en betrouwbaar
Bijna driekwart van de Nederlanders (73 procent) vindt producten op het internet goedkoper dan in de winkel. Opvallend is dat men 10 jaar geleden negatiever was en producten op internet juist duurder vond dan in de winkel (62 procent). Ruim zes op de tien Nederlanders heeft vertrouwen in het digitaal betalen van aangeschafte spullen (65 procent). "De scepsis rondom betalen via internet is gelukkig vrijwel verdwenen. Het vormt geen drempel meer en dat is een erg positieve ontwikkeling", aldus Hubert Strokosch, directeur van Online. "Internet is zo vanzelfsprekend geworden dat we nu vooral kijken naar de grote voordelen en het plezier dat we eraan kunnen beleven."
Handelen
De producten die online worden aangeschaft, zijn in 84 procent van de gevallen gloednieuw. Maar ook de koop en verkoop van tweedehands artikelen heeft een grote groei doorgemaakt. Verkocht 10 jaar geleden nog slechts 8 procent van de respondenten tweedehands spullen via internet, tegenwoordig biedt 63 procent van de respondenten wel eens gebruikte artikelen aan. Strokosch: "Marktplaats heeft natuurlijk een enorme vlucht genomen. Vrijwel iedere Nederlander heeft daar inmiddels wel eens iets ge- of verkocht. We handelen erg graag op internet."
Verkoper de laan uit
De respondenten geven ook aan steeds minder nadelen te ondervinden van internetwinkelen, in vergelijking met real-life shoppen. Bijna de helft van de ruim 1000 respondenten (49 procent) laat weten het prettig te vinden dat er op internet géén ‘hulp’ van een verkoper wordt geboden. Aan service wordt bovendien weinig ingeleverd: 38% vindt de service op internet even goed als in de winkel, tegen 26 procent die de service als minder goed ervaart. Dat de spullen niet direct in huis zijn, is voor meer dan de helft van de respondenten (54 procent) geen enkel probleem.